Home Logistics Curierat și e-commerce Alice – logistica „dulce”

Alice – logistica „dulce”

Alice – logistica „dulce”

Alice este un business care a crescut odată cu clienţii, sub ochii și îndrumarea acestora. Succesul nu a apărut imediat, la bază afacerea fiind o carmangerie, care s-a transformat în patiserie și mai apoi în cofetărie, cerinţa clienţilor fiind cea care a creionat dezvoltarea afacerii amplasate pe șoseaua Mihai Bravu, în apropiere de Piaţa Iancului. “Pe vremea când era încă doar patiserie, am remarcat că în weekend clienţii cumpărau cu precădere produsele dulci. Împinși cumva de această cerinţă, am angajat un cofetar, am achiziţionat o vitrină frigorifică și am început să facem prăjituri. Sortimentaţia am extins-o treptat, în funcţie de răspunsul primit de la clienţi la produsele pe care le puneam la vânzare” spune despre începuturile cofetăriei, Neli Drob, director adjunct al companiei.

Portofoliul de produse cuprinde acum 73 sortimente de prăjituri și mini-prăjituri, 46 sortimente de torturi, clienţii fiind câștigați datorită acestei sorţimentaţii variate. Torturile sunt de departe cele mai populare produse ale cofetăriei, ca dovadă numărul mare de comenzi înregistrate zilnic: în medie 80 de torturi pe zi de luni până joi, iar în weekend 180-200 de torturi, la care se adaugă numărul celor achiziţionate direct din cofetărie.

Logistica in house

Interesantă este și strategia adoptată de managementul companiei, care a ales să păstreze un singur punct de vânzare și producţie, opus modelului afacerilor din acest domeniu, care odată ce ating succesul își extind afacerea și în alte zone.

“Am preferat să avem un singur punct de vânzare și producţie din considerente de calitate. Ne dorim să fim implicaţi, să fim alături de echipă, să putem rezolva prompt problemele, atunci când apar și să ne asigurăm că tot procesul de la producţie la vânzare respect standardele noastre. Extinderea aduce schimbări și nu întotdeauna în bine, calitatea ar putea avea de suferit.” Alice numără astăzi aproximativ 250 de angajaţi, dintre care 60 de cofetari.

De la un spaţiu de 80 metri pătraţi, care includea spaţiul de expunere și vânzare, dar și partea de depozitare și laborator de patiserie și cofetărie, afacerea s-a extins treptat prin achiziţia spaţiului alăturat cofetăriei, care s-a transformat în spaţiu de expunere și vânzare, cofetăria având acum un spaţiu total de 108 metri pătraţi. Partea de laborator cofetărie, zona de depozitare materii prime și birourile au fost mutate într-un spaţiu din spatele cofetăriei, achiziţionat și modernizat pentru a corespunde tuturor normelor în vigoare și dotat cu echipări de ultimă generaţie în domeniu.

“Am achiziţionat acest spaţiu și mai întâi am dotat depozitul, ceea ce ne-a oferit posibilitatea de a achiziţiona o cantitate mai mare de materii prime, de a crește producţia, dar și de a negocia în alţi termeni contractele cu furnizorii” explică directorul adjunct al companiei. Depozitul are acum o suprafaţă de 100 mp și 5 camere frigorifice. Pe segmentul de cofetărie și patiserie, modelul de aprovizionare are la bază livrările direct la magazin, ceea ce presupune costuri logistice mai mari comparative cu alte business-uri, dar care garantează prospeţimea produselor și asigură succesul afacerii.

Aprovizionarea se face zilnic, calitatea ingredientelor dictând calitatea produsului final. De aceea, compania lucrează doar cu furnizori verificaţi de-a lungul vremii, majoritatea locali, din București și împrejurimi, care au capacitatea de a furniza cantităţile solicitate, care sunt de altfel semnificative. Într-o săptămână se poate consuma și o tonă de smântână lichidă pentru frișcă. Produsele lactate sunt furnizate de către o ferme din Teleorman, ciocolata este de provenienţă din Italia sau Belgia și achiziţionată din România printr-un distribuitor, brânza mascarpone este din Germania și se achiziţionează tot prin distribuitor. Se lucrează cu o serie de furnizori principali, de la care se achiziţionează cea mai mare parte a materiilor prime, dar și cu furnizori secundari, către care se emit comenzi mai mici, dar constant. “Luni, marţi, miercuri facem aprovizionarea cu ingredientele care s-au terminat în weekend, iar joi și vineri aprovizionăm pentru sfârșitul de săptămână, când activitatea este intensă și avem nevoie de materii prime mai multe, având în vedere că mulţi furnizori nu lucrează în weekend. Sunt furnizori care livrează doar în anumite zile, sunt cei care livrează doar dacă s-a plasat comanda cu o zi înainte și mai sunt cazuri când se livrează în aceeași zi.”

Planificarea producţiei

Având în vedere termenul de valabilitate extrem de redus al produselor de cofetărie, de 24 de ore din momentul în care pleacă din laborator, planificarea este un punct cheie în ceea ce înseamnă activitatea cofetăriei: prea puţine produse la vânzare înseamnă clienţi nemulţumiţi, iar prea multe echivalează cu pierderi de timp și bani.

Experienţa oamenilor din laborator, care sunt familiarizaţi cu perioadele de vârf, care de cele mai mult ori urmează calendarul anumitor sărbători religioase sau evenimente laice, compania a investit și într-un program de gestiune performant care prin diverse rapoarte de producţie și vânzare din diferite departamente, facilitează procesul de planificare a producţiei. De asemenea, în funcţie de aceste rapoarte se emit și comenzile către furnizorii de materii prime.

Sărbătorile de iarnă și implicit numărul mare de comenzi primite nu doar de la persoanele fizice, ci și de la companii care comandă pentru petrecerile de final de an și pachetele cadou pentru angajaţi reprezintă întotdeauna un test de foc.

Cea mai mare comandă de cozonaci din istoria cofetăriei? 1.000 de bucăţi pentru o singură companie.

Livrare la domiciliu

Livrarea către clienţi se face cu mașini proprii, în limita a 40 de kilometri, costul fiind de 5 lei/km. Compania utilizează trei mașini frigorifice, prima fiind achiziţionată acum 4 ani, ultima fiind achiziţionată în acest an.

Acesta este un serviciu foarte des solicitat, însă nu este atât de intens promovat pentru că momentan compania nu face faţă cerinţelor atât de mari. “Am început acest serviciu cu torturile de nunţi și s-a dezvoltat de la sine.”

Și în cazul torturilor putem vorbi de optimizarea spaţiului și consolidare, comenzile fiind grupate pe zone și ore de livrare, astfel încât șoferul să realizeze cât mai puţine drumuri cu putinţă.

„Nu am dorit să externalizăm acest serviciu de livrări pentru că ţinem la calitatea serviciului și la relaţia cu clienţii. Cei care fac livrările cunosc deja clienţii fideli, au creat o relaţie de-a lungul timpului, le cunosc cerinţele. În curând, acesta se va dezvolta tot mai mult, clienţii dictând trendul și direcţia și pe acest segment.”