Home Logistics Imobiliare Consumul impulsionează construcţia de depozite cu temperatură controlată

Consumul impulsionează construcţia de depozite cu temperatură controlată

Consumul impulsionează construcţia de depozite cu temperatură controlată

În primul trimestru al anului, piaţa bunurilor de larg consum a crescut cu 1,7% faţă de aceeași perioadă a anului trecut, arată barometrul GfK Consumer Confidence. Ritmul de creștere pare să încetinească, odată cu ultimul trimestru din 2016. Inflaţia se instalează (+1,5% pentru produsele alimentare), în timp ce populaţia continuă să prefere produsele mai scumpe (uptrade). Volumele însă au scăzut, pentru prima oară din 2015, cu 2,5%.

Dintre categoriile mari de bunuri de larg consum, produsele alimentare proaspete rămân constante în valoare. La fel, și produsele de îngrijire personală. Cele care înregistrează creșteri sunt produsele alimentare ambalate (+3%), urmate de băuturi cu 2%. Specialităţile de brânză, deserturile din lapte, batoanele de cereale, fructele uscate, cidrul, produsele de patiserie și pizza congelate au continuat să se dezvolte și să câștige tot mai multe gospodării din România. Categoriile de „răsfăţ”, cum ar fi îngheţata, biscuiţii dulci și săraţi, gustările și pralinele, au crescut și ele, în principal prin intensificarea consumului. În același timp, alimentele de bază, precum făina, zahărul,orezul, uleiul pentru gătit sau margarina au continuat tendinţa de scădere.

În primul trimestru al anului 2017, comerţul modern a atins o cotă de piaţă de 62%, câștigând aproximativ 2 puncte procentuale în detrimentul comerţului tradiţional. Discounterii, supermarketurile și magazinele moderne de proximitate au cea mai mare creștere a cotei de piaţă în valoare, primele două câștigând prin coșuri mai mari, în timp ce magazinele moderne de proximitate recrutează mai mulţi cumpărători.

Retailerii investesc în extinderea depozitelor

Creșterea consumului a avut ca efect nu doar extinderea lanţurilor de hypermarketuri și supermarketuri, ci și expansiunea suprafeţelor logistice pe care retailerii le deţin sau le închiriază în România. Această extindere a suprafeţelor de depozitare, a implicat și creșterea suprafeţelor de depozitare cu temperatură controlată. În acest moment, depozitele retailerilor totali zează peste 800.000 mp, noi investiţii fiind anunţate și în următoarea perioadă.

De asemenea, la începutul acestui an, dezvoltatorul belgian WDP a anunţat construcţia unui centru de distribuţie cu temperatură controlată pentru Profi, la Cluj-Napoca, de 15.000 de mp. Investiţia se ridică la circa 10 milioane de euro, depozitul urmând a fi livrat la începutul anului 2018.

După ce a deschis primul depozit logistic din zona Moldovei, la Bacău, retailerul german Penny Market, parte de Rewe Group, și-a anunţat intenţia de a extinde cele două depozite din Turda şi Ştefăneşti, punând accent pe expansiunea zonei cu temperatură controlată, în condiţiile în care în magazine mizează tot mai mult pe produsele fresh.

Tendinţe în dezvoltarea depozitelor cu  temperatură controlată

Cristina Pop, Head of Asset Management P3 ROMANIA

Evoluţia acestui segment de piaţă este puternic legată de consum, majoritatea depozitelor cu temperatură controlată fiind dedicate retailerilor. Având în vedere previziunile din acest segment, ne așteptăm ca și cererea să crească.

Cristina Pop, Head of Asset Management P3 RomaniaLa facilităţile de congelare există în prezent tendinţa de se înălţa în interiorul depozitelor, dat fiind faptul că există costuri semnificative la echipamentele de răcire și, prin urmare, este mai economic să se crească spaţiul vertical decât orizontal. Economisirea energiei este foarte importantă în facilităţile cu temperatură controlată, pentru facilităţile de congelare acesta fiind costul cel mai mare al clienţilor, astfel încât acordăm o atenţie deosebită celor mai bune tehnologii disponibile.

Tehnologiile hi-tech folosite în depozitele P3 includ panouri și acoperișuri optimizate pentru a fi mai eficienţi în ceea ce privește temperatura, sisteme de răcire mai bune și multe altele. Datorită costului și disponibilităţii cu forţa de muncă, atât în București  cât și în ţară, automatizarea începe să fie privită ca o opţiune reală, astfel inclusiv depozitarea trece la un alt nivel, aferent maturizării.