Home Logistics Ambalare Curierii, „cititorii în stele” ai economiei

Curierii, „cititorii în stele” ai economiei

Curierii, „cititorii în stele” ai economiei

Piaţa de logistică, în general, și piaţa de distribuţie expres și curierat în particular, reprezintă un barometru foarte precis al stării economiei autohtone. Dacă numărul de colete și produse livrate este în creștere, economia se află pe un trend ascendent. Punctul de expediţie și destinaţie al coletelor, precum și tipul expeditorului și destinatarului, persoană fizică sau juridică, pot furniza date importante cu privire la puterea de cumpărare a persoanelor fizice, dezvoltarea anumitori ramuri industriale în anumite zone ale ţării. Și, poate și mai importantă, este abilitatea de a semnala potenţiale probleme. Trebuie doar puţină atenţie la detalii!

De câţiva ani, piaţa de curierat din România traversează o perioadă fastă, cu rezultate pozitive, fiind impulsionată de “explozia” comerţului online din ultimii trei ani, precum și de dezvoltarea puternică a anumitor industrii, cum ar fi cea textilă sau automotive. Valoarea pieţei se apropie cu pași repezi de 350 milioane euro, ceea ce reprezintă o creștere cu două cifre comparativ cu anul anterior.

O piaţă de 350 milioane de euro

Marii jucători ai pieţei au obţinut rezultate foarte bune în primele nouă luni ale anului, confirmând dezvoltarea accelerată a acestui sector și o îmbunătăţire a situaţiei economice la nivel general.

FAN Courier și-a consolidat în ultimii trei ani poziţia de lider al pieţei locale de curierat, înregistrând de la un an la altul creșteri constante ale cifrei de afaceri. Compania a dezvoltat constant investiţii în flota auto, creșterea portofoliului de clienţi și numărului de expediţii. Numărul angajaţilor din sistem a crescut de la 2.743 de persoane în 2013, la 3.750 în 2014, iar pentru anul în curs se estimează depășirea pragului de 4.500 colaboratori. Cifra de afaceri estimată pentru finalul lui 2015 este de 82 milioane, faţă de 72 în 2014.

Și activitatea DPD România, companie aflată în top 3 companii de curierat din România s-a aflat pe un trend ascendent. DPD România a livrat anul trecut 4,8 milioane de colete, cu 21% mai mult decât în 2013, în timp ce cifra de afaceri s-a ridicat la 75,5 milioane lei, în creștere cu 14% faţă de anul precedent.

Anul 2015 a marcat pentru DPD România creșterea cu 30% a flotei de mașini și a numărului de angajaţi, precum și dezvoltarea veniturilor generate de segmentele B2B și B2C, acesta din urma reprezentând 50% din business-ul DPD România.

Deși Urgent Cargus există pe piaţă doar de un an sub această formă, fiind rezultatul fuziunii dintre Cargus International și Urgent Curier, cifra de afaceri a companiei a crescut cu 21% în prima jumătate a lui 2015 comparativ cu perioada similară din 2014, cea mai mare pondere în generarea acestei creșteri având-o comerţul online cu peste 50%.

UPS România, parte a gigantului UPS, are două centre operaţionale în ţară, în Otopeni și în Timișoara, precum și un punct pentru logistică pe bază de contract în Otopeni, cu o suprafaţă de 1.300 de mp. Centrele operaţionale UPS România se conectează la reţeaua globală UPS prin intermediul a două zboruri zilnice dedicate între aeroporturile Otopeni, respectiv Timișoara, și centrul aerian european al UPS din Köln/Bonn, Germania. În 2015, compania a făcut investiţii importante în extinderea flotei, pentru livrările din București și împrejurimi. Alături de performanţele tehnice ale acestor modele, pentru clienţii UPS în România, principalele avantaje ale acestei investiţii sunt capacitatea mărită de încărcare cu mai mult de 3 metri cubi de spaţiu suplimentar, un design ergonomic pentru conducătorii auto, precum și un consum mai mic de carburant și emisii de carbon mai reduse Sameday Courier este una dintre cele mai importante companii de curierat autohtone. Compania reușit să-și dubleze cifra de afaceri în doar trei ani, anul acesta urmând să depășească pragul de 2 milioane de euro, în condiţii de profitabilitate.

Creșterea vine din online… la fel și provocările

E-commerce-ul generează cele mai mari volume pentru companiile de curierat și contribuie substanţial la cifra de afaceri a acestora, însă totul vine cu un preţ. Deși, la prima vedere, există aceleași elemente ale ecuaţiei: expeditor, destinatar, colet și timp de livrare, în practică lucrurile sunt mai complexe și cu multe provocări de ordin logistic concomitent cu o presiune constantă pe preţuri. “Dacă la început era vorba de o anumită categorie de produse transportate din zona comerţului online: electronice și electrocasnice, în special, în ultimii doi ani am asistat la o diversificare majoră. Aceasta a venit odată cu extinderea tipului de magazine online de pe piaţă și a ofertei acestora. Practic, orice se vinde online, reprezintă un potenţial colet de expediat. Noi trebuie să avem capacitatea de transport, depozitare, sortare și livrare adecvată”, explică Nadia Homoc, director comercial Urgent Cargus.

Dezvoltarea acestei ramuri a comerţului a însemnat pentru DPD România creșterea volumului coletelor livrate, care a generat, la rândul său, nevoia extinderii spaţiului logistic, pentru a putea face faţă numărului mare de solicitări. Anul acesta compania a demarat un plan de investiţii de 2,5 milioane de euro pentru extinderea capacităţii de depozitare din București și ţară. În același timp a fost suplimentat numărul angajaţilor și al flotei cu 30%, pentru a acoperi creșterea volumului de livrări, dar și pentru a răspunde corespunzător așteptărilor de timp de livrare pe care le are clientul final.

“Segmentul de e-commerce a cunoscut o dezvoltare extrem de puternică în ultimii ani, datorită apetenţei românilor pentru cumpărăturile online, dar și dezvoltării tehnologiei și facilitării procesului de cumpărare. Pentru DPD România, creșterea acestui segment s-a datorat și investiţiilor făcute în ultimul an pentru dezvoltarea serviciilor dedicate clienţilor B2C și atragerii de noi clienţi care activează în retailul online” spune Lucian Aldescu, CEO DPD România.

Lucrul cu bani lichizi este una dintre cele mai mari provocări ale industriei de curierat în România, doar 10% dintre plăţi fiind realizate cu cardul direct la comerciant, românii preferând, în proporţie covârșitoare să plătească la livrarea coletului.

«Pentru 2015, estimăm afaceri cu 20% peste cele din 2014, precum și o creștere de 33% a volumului de colete livrate, faţă de anul trecut» Lucian Aldescu, CEO DPD România

“În ciuda dezvoltării explozive a sectorul e-commerce, nu putem vorbi de aceeași dinamică în ceea ce privește plăţile cu cardul sau online, iar acest lucru este specific întregii industrii de curierat, nu este o concluzie doar în ce privește compania noastră. Deși subiectul plăţii cu cardul sau online este unul deosebit de «fierbinte» și actual la toate evenimentele la care sunt invitaţi reprezentanţii industriei de curierat rapid, evoluţia nu este una semnificativă. În continuare, peste 90% din totalul plăţilor se face cash, ceea ce presupune o provocare pentru toate firmele de curierat, managementul cash-ului fiind costisitor și riscant”, explică Felix Pătrășcanu, CEO FAN Courier.

Portofoliu diversificat de servicii

Pe lângă provocările de ordin logistic, companiile de curierat și-au adaptat oferta de servicii nevoilor clienţilor de pe acest segment: module personalizate prin care magazinele online pot urmări livrările și comenzile sau servicii destinate clienţilor finali, prin care aceștia pot verifica conţinutul coletelor sau pot returna pe loc coletele.

Pentru a răspunde nevoilor pieţei de e-commerce, portofoliul FAN Courier cuprinde servicii de tip e-fullfilment, pentru care compania a dezvoltat serviciul Supply Chain, Check-on-Delivery – verificarea coletului la livrare sau EuroCargo – transport internaţional în regim de grupaj.

„Portofoliul nostru de servicii și soluţii pentru livrarea coletelor se pretează foarte bine la nevoile clienţilor din e-commerce, în România și în alte ţări. Oferim astfel o suită de servicii rapide și de încredere dedicate clienţilor din această zonă, precum trei încercări de livrare în cadrul expediţiilor standard sau money-back guarantee în cazul expedierilor în regim de urgenţă”, afirmă Tim Helsen, Managing Director, UPS România, Grecia și Ungaria.

O singură piaţă, o singură legislaţie

Dacă un produs este disponibil online, acesta se poate achiziţiona din orice colţ al lumii și poate fi trimis în orice colţ al lumii. Mediul online nu are limite sau graniţe… companiile de curierat se lovesc însă de aceste probleme și trebuie găsite soluţii, la nivel de companie, dar și la nivel de autorităţi, căci multe dintre probleme ţin de factori de cost – existenţa unor taxe diferite de la o ţară la alta poate avea un impact negativ asupra preţului de transport; legislaţia vamală (clasificarea produselor, documentele de import/export) sau respectarea unui format al adreselor diferit de la o ţară la alta, sunt tot atâtea piedici în calea curierilor. În acest an, Comisia Europeană a iniţiat proiectul DSM (digital single market) care își propune să armonizeze anumite aspecte legislative pentru a facilita operaţiunile de livrare dintr-o ţară în alta în interiorul Uniunii Europene.

Felix Pătrășcanu, Managing Partner FAN Courier, este de părerea că îmbunătăţirea anumitor aspecte legislative ar contribui la facilitarea muncii companiilor de curierat, ca de exemplu:

» Posibilitatea ca un operator poștal licenţiat de către autoritatea locală să poată presta servicii în alt stat UE în baza aceleiași licenţe, iar înregistrarea în scopuri de TVA în orice ţară UE să fie suficientă în acest caz;

» Relaxarea nivelului taxelor de transfer bancar intracomunitar ar contribui la încurajarea cumpărăturilor online și în afara graniţelor ţării; la valorile actuale, cea mai mică taxă de transfer bancar este de 7 ori mai mare decât tariful mediu pe transport. Este loc de mai bine și în îmbunătăţirea relaţiilor comerciale între Uniunea Europeană și SUA, cu efecte pozitive și pentru furnizorii de servicii logistice.

„În toate ţările în care operăm, observăm importanţa asigurării unui flux lin, fără probleme, a trecerii mărfurilor prin vămi, fapt care susţine furnizorii de servicii logistice să ofere cea mai bună calitate a serviciilor și să mute eficient mărfurile din punctul A în punctul B. Din această perspectivă, România nu face excepţie. UPS încurajează orice iniţiativă care eficientizează procesele vamale, iar noi credem că investiţiile în dezvoltarea și menţinerea infrastructurii sunt întotdeauna o investiţie care aduce numai beneficii.

În acest context, Parteneriatul Transatlantic pentru Comerţ și Investiţii („TTIP”) ar putea genera oportunităţi importante pentru comerţ, investiţii străine, susţinute atât de eforturile SUA, cât și ale UE. Un parteneriat mai puternic între SUA și UE, de tip economic și strategic, ar susţine, ar facilita creșterea economică prin schimburi comerciale și investiţii. Beneficiile directe vor fi resimţite atât de către clienţii noștri, cât și la nivel de ţară. Astfel, acordul TTIP ar putea fi de un real ajutor pentru dezvoltarea economiei locale pe termen scurt, datorită îmbunătăţirii relaţiilor comerciale dintre România și Statele Unite ale Americii” spune Managing Director-ul UPS România, Grecia și Ungaria.

« Evoluţia pozitivă a rezultatelor companiei urmează procesului accelerat de consolidare și integrare a operaţiunilor, cât și a investiţiilor realizate în această perioadă. Volumele transportate au continuat să crească pe ambele segmente de clienţi, B2B și B2C, susţinute de expansiunea ponderii comerţului online, acesta ajungând să reprezinte 50% din cifra de afaceri a companiei. Pe acest segment, compania a înregistrat o creștere cu 80% a volumelor transportate, faţă de prima jumătate a lui 2014, extinzându-și portofoliul de clienţi. » Nadia Homoc, director comercial Urgent Cargus

« Black Friday, lucrul cu foarte mult cash, livrarea către persoane fizice care nu sunt mereu acasă, presiunea pe costuri, integrările tehnologice, acestea sunt doar câteva dintre provocările operaţionale pe care e-commerce- ul le aduce pentru companiile de curierat. » Octavian Bădescu, fondator Sameday Courier

« România este una dintre cele mai mari și dinamice ţări din Europa Centrală și de Est și este, cu siguranţă, o piaţă strategică de dezvoltare pentru UPS. » Tim Helsen, Managing Director, UPS România, Grecia și Ungaria

INFO

Nu doar comerţul online este generator pentru companiile de curierat, ci și industria de îngrijire a sănătăţii, cea automotive, hi-tech, confecţii-textile, piaţa telecom (comunicaţii voce și date). Acestea sunt printre segmentele cu o dinamică pozitivă în ultimii ani.

De asemenea, climatul economic relativ stabil din zona clienţilor B2B a avut o contribuţie semnificativă la creșterea pieţei, acest segment reprezentând un punct de referinţă în dezvoltarea companiilor de curierat.