Home Automotive Distribuţia pieselor de schimb, un business sub presiunea optimizării costurilor și a rapidităţii livrărilor

Distribuţia pieselor de schimb, un business sub presiunea optimizării costurilor și a rapidităţii livrărilor

Distribuţia pieselor de schimb, un business sub presiunea optimizării costurilor și a rapidităţii livrărilor

În medie, un automobil are aproximativ 30.000 de elemente componente, numărând până și cele mai mici șuruburi, și multe dintre aceste elemente, la un moment dat de-a lungul ciclului de viaţă trebuie înlocuite. Aici intervine segmentul aftermarket care trebuie să livreze service-urilor auto sau magazinelor piesele de care au nevoie pentru ca automobilele să poată circula din nou, în cel mai scurt timp și în maximă siguranţă.

Sectorul distribuţiei de piese de schimb este unul cu o concurenţă puternică, iar odată cu dezvoltarea comerţului online, presiunea clienţilor asupra companiilor care oferă astfel de servicii se resimte tot mai mult. ELIT România se menţine de peste 17 ani în topul furnizorilor de piese de schimb, aducând pe piaţă know-howul și experienţa internaţională a ELIT Group, din cadrul Rhiag Group, acesta din urmă fiind achiziţionat la începutul acestui an de către LKQ Corporation care își consolidează astfel poziţia de lider de piaţă în Europa. Satisfacţia clienţilor este obiectivul cheie într-un mediu atât de competitiv, iar satisfacţia clientului este strâns legată de calitatea, preţul și mai ales rapiditatea cu care furnizorul de piese de schimb răspunde cerinţelor sale. Just-in-time nu mai este un concept utilizat în zona de producţie a automobilelor, ci a devenit o necesitate pentru segmentul aftermarket. Una dintre componentele strategice ale ELIT Group, prezent la nivel european cu reprezentanţe în Slovacia, Ucraina, Cehia, Polonia, Italia, Ungaria și România, este buna amplasare a punctelor de deservire în procesul de distribuţie. Motorul supply chainului companiei este repezentat de către depozitul central din Praga, ce se întinde pe o suprafaţă de peste 12.000 mp si cuprinde un stoc de peste 150.000 de articole.   În România, ELIT și-a construit o reţea proprie de distribuţie care cuprinde peste 20 de filiale. Depozitul central se află la Bucureşti. Zilnic, către filiale, parteneri şi distribuitori ELIT sunt expediate piesele comandate de către clienţi, precum și cele care realimentează stocurile filialelor. De aici mărfurile se livrează de câteva ori pe zi la clienţii ELIT, disponibilitatea pieselor la depozitul central din România fiind de peste 95%.

În cadrul fiecărei filiale există implementat un sistem de comenzi – clienţii solicită telefonic identificarea pieselor, precum și disponibilitatea și preţul acestora. Totodată, clienţii ELIT beneficiază de accesul la platfoma online prin care au acces la toate informaţiile necesare realizării unei comenzi, incluzând disponibilitatea pieselor precum și termenul de livrare. Fiecare filială dispune de un depozit propriu, alimentat pe timpul nopţii din depozitul central, iar anumite filiale se alimentează suplimentar și pe timpul zilei. Există o oarecare sezonalitate și în acest domeniu, cererea crescând în perioada de vară în centre precum București, Cluj și Constanţa. Livrarea către clienţi se realizează în proporţie de peste 90% cu flotă proprie. Piesele comandate de către clienţi și care au disponibilitate la nivelul filialei sunt livrate prin sistemul propriu de distribuţie într-un interval de maxim două ore, în funcţie de locaţia clientului respectiv. Flota proprie de distribuţie a ELIT România cuprinde peste 200 de mașini, numărul acestora fiind în creștere.

Presiunea pe logistică

Într-o industrie unde așteptările din partea clienţilor sunt tot mai mari, competiţia tot mai puternică și marjele de profit tot mai mici, optimizarea costurilor și eficientizarea proceselor logistice este foarte importantă. “Există o presiune foarte mare pe departamentul de logistică, optimizarea costurilor operaţionale fiind pentru noi una din priorităţile majore, alături de îmbunătăţirea serviciului către clienţi. Livrarea comenzilor către clienţi este realizată și cu ajutorul scuterelor astfel încât timpul de livrare să fie cât mai scurt. Este o presiune foarte mare, ca în pharma” explică Vlad Ionescu, Logistics Manager  ELIT România. Toate mașinile din flota ELIT au montat sistem de GPS, fiind urmărite atent rutele, consumul, modul de condus al șoferilor. În acest sens, chiar a fost demarat un proiect de analiză in ceea ce privește condusul economic. “Avem în studiu anumite mașini pentru a primi anumite informaţii despre profilul șoferului. În funcţie de rezultat se va implementa și un program de training pentru eficientizare. Rezultatul așteptat fiind tot optimizarea costurilor. Dincolo de costurile cu combustibilul, este vorba și de costurile pieselor de schimb, costul manoperei, și – ce este cel mai important, disponibilitatea mașinii. În momentul în care ai o mașina defectă, tu nu îi poţi spune clientului că ești cu mașina în service și că nu îi mai poţi livra în termenul agreat. Automat,  trebuie să investești în mașini de rezervă sau să inchiriezi, ceea ce se traduce tot în costuri suplimentare. Este foarte important să ţii cât mai sus nivelul serviciilor, dar și costurile serviciilor să fie cât mai mici.” De asemenea, lucrând tot în direcţia eficientizării proceselor logistice, s-a implemetat un nou proiect la nivel de grup, proiect care privește reducerea timpului de încărcare a mașinilor. Mai exact, au fost regândite rampele de încărcare, fiind adaptate la nivelul mașinilor de 3,5 tone, astfel că acum paleţii pot fi încărcaţi direct de către șoferi, nefiind necesare manevre de manipulare speciale și nici echipamente specializate.

Continutul acestui articol este restrictionat. In cazul in care sunteti abonat al Intermodal&Logistic va rugam introduceti numele de abonat si parola in zonele de mai jos. In cazul in care doriti sa va abonati va rugam sa completati cererea din pagina CUM MA ABONEZ

Existing Users Log In