Home Logistics 3 PL Externalizarea – un concept multidimensional

Externalizarea – un concept multidimensional

Externalizarea – un concept multidimensional

Aglomeraţie, trafic, grabă, rapiditate, comunicare, tehnologie, mic şorarea distanţelor, globalizare sunt doar câteva din coordonatele vieţii noastre. Contemporaneitatea ne surprinde plăcut zi de zi, când, pentru a comunica un gând cuiva drag facem un simplu clic sau când ne deplasăm în doar cîteva ore în jurul globului pământesc. Ni se pare firesc ca în supermarket să găsim întotdeauna iaurtul preferat, să trimitem colete în China în două zile, să ne configurăm coşul de cumpărături în mod electronic şi în scurt timp să le avem sosite acasă. Toate acestea fac parte din viaţa noastră şi le privim ca fiind fireşti. Doar când lucrurile nu funcţionează cum am vrea, ne oprim o secundă şi ne întrebăm care e motorul care face posibile toate acestea. Răspunsul este unul cât se poate de simplu: o logistică bună face toate aceste lucruri posibile. Logistica face parte din viaţa noastră, e o parte dintr-un întreg indiferent de şcoala pe care am absolvit-o sau de locul de muncă pe care îl avem. Logistica reprezintă o funcţie importantă a fiecărei firme; ea generează valoare, avantaj competitiv, profit şi creştere economică, dacă este gestionată corespunzător.

Externalizarea activităţilor şi serviciilor logistice: delimitări conceptuale

Externalizarea reprezintă un concept larg în limba română, ea poate să ia mai multe forme, care sunt de foarte multe ori confundate între ele. În limba engleză se face diferenţierea clară între externalizare (outsourcing) şi externalizarea în afara graniţelor (offshoring). Cea din urmă se poate desfăşura după cum urmează: în cadrul aceleiaşi firme mari, caz în care suntem confruntaţi cu externalizare captivă (captive offshoring) sau lucrând cu un terţ, situaţie în care are loc externalizarea în afara graniţelor printr-un terţ (offshore outsourcing). Cele două forme de externalizare se referă la moduri diferite pe care le folosesc firmele pentru a pătrunde pe pieţe străine, căci termenul în sine implică întotdeauna desfăşurarea activităţii unei firme într-o locaţie din afara graniţelor. Am dorit să subliniem acest fapt deoarece fenomenul care ne interesează pe noi, externalizarea, se poate desfăşura fie în interiorul ţării, fie în afara ei, dar întotdeauna printr- un terţ. În limba română nu se realizează o distincţie clară între aceste noţiuni, de cele mai multe ori apelându-se direct la termenii englezeşti. În cele ce urmeaza, ne vom concentra atenţia asupra termenului de outsourcing, pe care îl traducem în limba română prin externalizare. Prin externalizare vom înţelege utilizarea strategică a unor furnizori externi specializaţi pentru execuţia sau managementul unor activităţi sau servicii care nu sunt considerate de bază pentru firmă. Alţii definesc externalizarea ca fiind „achiziţionarea de la furnizorii externi a unei funcţii anterior desfăşurate în cadrul firmei”). Există păreri care susţin faptul că externalizarea ar fi acelaşi lucru cu o simplă achiziţie. Considerăm aceste păreri mai puţin convingătoare, motiv pentru care optăm pentru definiţia care subliniază ideea de strategie în decizia de externalizare, de continuitate şi stabilitate în relaţia cu furnizorul.

De-a lungul anilor externalizarea a fost utilizată sub numeroase denumiri printre care cele mai sugestive sunt următoarele:

  • externalizarea selectivă (selective sourcing);
  • procesul de readucere în firmă a proceselor atunci când contractul de externalizare ia sfârşit (backsourcing); n externalizarea internaţională (international sourcing);
  • externalizarea în afara graniţelor ţării (foreign outsourcing);
  • externalizarea de scopuri (goalsourcing);
  • externalizarea către est realizată din raţiuni de reducere a costurilor (eastsourcing);
  • externalizarea de sarcini (tasksourcing);
  • externalizarea deschisă (opensourcing).

Utilizarea în literatura de specialitate a unui număr atât de mare de termeni indică un grad avansat de evoluţie şi diferenţiere în practica externalizării. Decizia de externalizare este una strategică şi are ca scop principal concentrarea pe activităţile de bază ale firmei sau accesarea de resurse şi tehnologii noi. Din definiţiile externalizării larg utilizate reiese faptul că ea se referă la execuţie şi responsabilitate. Un alt concept des întâlnit în literatura de specialitate şi foarte frecvent confundat cu externalizarea se referă la externalizarea în afara graniţelor ţării (offshoring). Aşa cum se poate desprinde din traducerea termenului, el se referă la activităţi externalizate în altă ţară. Aceasta reprezintă o practică extrem de cunoscută la nivel global, fiind considerată de unii autori „a treia revoluţie industrială”. Această formă de a derula afaceri poate avea loc: utilizând o firmă subsidiară într-o ţară străină (caz în care avem de a face cu o investiţie străină directă, compania mamă deţinând un grad ridicat de control asupra operaţiunilor) sau prin utilizarea unor furnizori dintr-o altă ţară. În acest al doilea caz ne confruntăm cu practica de a contracta furnizori aflaţi într-o ţară străină pentru a desfăşura, împreună cu aceştia, o anumită parte din activităţile firmei. Externalizarea în afara graniţelor este des întâlnită în lumea de afaceri datorită avantajelor de reducere a costurilor pe care le oferă. Cele mai atractive locaţii, conform studiilor, se află în India, China, dar şi Maroc, Africa de Sud, Chile, Uruguay, Filipine, Croaţia, România Un alt termen confundat adesea cu externalizarea şi folosit din ce în ce mai des în ultimii ani se numeşte e-sourcing. Deşi denumirea în limba engleză este folosită în mod frecvent şi în limba română, traducerea corectă se referă la achiziţionarea de bunuri şi servicii prin intermediul internetului, care poate fi directă sau indirectă. Externalizarea inteligentă (sau Smartsourcing-ul) este un concept nou, care a derivat din externalizare şi reprezintă modalitatea inteligentă de a externaliza, care este specifică în secolul XXI. Ea reprezintă noua faţă a externalizării. Este esenţial să definim cât mai clar externalizarea şi ce înseamnă ea în viziunea oamenilor de afaceri cât şi în lumea academică. Din acest motiv vom prezenta evoluţia externalizării din cele două perspective.

Articol semnat de Elena Jianu, General Manager Eltra Logis