Home FMCG Flash interview: George Tasu – Logistics Manager, HEINEKEN Romania

Flash interview: George Tasu – Logistics Manager, HEINEKEN Romania

Flash interview: George Tasu – Logistics Manager, HEINEKEN Romania

Povestea HEINEKEN începea acum mai bine de 150 de ani în Amsterdam, Olanda, cu o singură fabrică de bere. Astăzi, HEINEKEN se mândrește cu faptul că este fabricantul de bere cu cea mai mare prezenţă la nivel internaţional, produsele sale fiind consummate în 178 de ţări. Ca volum produs, HEINEKEN este numărul unu în Europa și numărul trei la nivel mondial. În România, compania deţine patru unităţi de producţie, la Craiova, Constanţa, Târgu Mureș și Miercurea Ciuc.

Am avut plăcerea să vizităm fabrica HEINEKEN de la Craiova, vizită pe care am putea s-o denumim cu succes un curs intensive despre producerea uneia dintre cele mai îndrăgite băuturi consumate de români, asistând astfel la toate etapele de fabricare a berii. Fiecare bere din portofoliul HEINEKEN are o poveste în spate și o personalitate proprie, dar toate au în comun aceeași fundaţie, ingredientele din care sunt produse: orzul, apa, hameiul și drojdia. Apelând la cunoștinţe temeinice de chimie, biologie sau fizică și la tehnologiile modern de fabricaţie, berarii HEINEKEN reușesc să pună în valoare esenţa fiecărei beri în parte. Însă, pentru ca procesul de fabricaţie să se deruleze perfect, este nevoie de suportul unei echipe logistice care să asigure fiecare ingredient, ambalaj sau mijloc de transport la locul potrivit la momentul potrivit.

George Tasu, Logistics Manager HEINEKEN România ne-a împărtășit pe scurt câteva “secrete” legate de set-upul logistic al fabricii de bere HEINEKEN Craiova.

Gradul de automatizare în cadrul fabricii HEINEKEN din Craiova

În fabrica din Craiova, la fel ca în toate fabricile HEINEKEN România există o preocupare continuă pentru investiţii, atât pentru creșterea gradului de siguranţă și confort al oamenilor, cât și pentru dezvoltarea eficacităţii fabricii. În momentul de faţă nu avem secţii complet automatizate, însă majoritatea operaţiunilor se comandă în mod automat. Intervenţia umană este minimă, atât cât să asigure buna funcţionare a utilajelor.

Set-upul logistic al fabricii din Craiova (inbound-outbound) și structura echipei logistice

Fabrica din Craiova este una dintre cele patru unităţi de producţie ale HEINEKEN în România, alături de Constanţa, Târgul Mureș și Miercurea Ciuc. Din aceste fabrici livrăm, zilnic, spre clienţii noștri berea pe care o producem. Numărul de camioane variază în funcţie de sezonalitat atea cererii, vârfurile fiind vara când dintr-o singură locaţie pot pleca chiar și peste o sută de camioane. Structura echipei logistice din fabrică urmează aceeași sezonalitate. Inbound-ul este mai redus și nu are o formă omogenă, cerealele care stau la baza fabricării berii urmând un flux diferit de materialele de ambalare.

Producţia de bere pe tipuri de ambalaje

De la fabrica noastră pleacă spre clienţi bere îmbuteliată în toate cele patru formate clasice: sticlă, doză, PET și keg (butoi). Cam jumătate din volumul total este PET, restul fiind împărtit între sticlă, doză și keg. Ca și flux logistic, sticla și doza constituie cea mai mare parte din inbound.

Comerţ tradiţional versus comerţ modern

Structura vânzărilor urmează trendul din piaţa berii, adică o pondere mai mare a retail-ului traditional versus retailul modern.

Rute de transport

Rutele de transport urmează dinamica de consum și distribuirea geografică a locaţiilor key-accounts. O pondere mai însemnată o are capitala, judeţul Dolj și judeţele învecinate, iar apoi orașele mari.

Inventory management

Stocul de materii prime pe care îl putem ţine în fabrica din Craiova arată diferit în funcţie de tipurile de ambalaje și de sortimentele de produse. Cerealele au condiţii de depozitare diferite, silozurile fiind protejate împotriva riscului specific de explozie. Materialele de ambalare și produsul finit urmează regulile clasice de depozitare din industria bunurilor de larg consum.

Best practices

Preocuparea HEINEKEN pentru eliminarea pierderilor și îmbunătăţirea continuă este vizibilă prin programul strategic TPM (Total Productive Management) implementat atât în producţie cât și în logistică. TPM este efortul substanţial și continuu de eliminare a pierderilor în fiecare proces prin participarea activă a fiecărui angajat din organizaţie. În logistică, aceste activităţi se axează pe reducerea timpilor morţi dintre activităţi, organizarea superioară a locului de muncă pentru a elimina etapele care nu aduc valoare, creșterea gradului de folosire a suprafeţelor și reducerea birocraţiei atât în ceea ce privește documentele scrise cât și cele electronice.