Home Logistics 3 PL Flash interview: Marius Ficioru, director logistică reţeaua Animax

Flash interview: Marius Ficioru, director logistică reţeaua Animax

Flash interview: Marius Ficioru, director logistică reţeaua Animax

Cu o reţea de nu mai puţin de 65 de magazine (2016) în întreaga ţară, Animax este numele care a adusaproape de piaţă și de consumatori conceptul de produse și servicii destinate animalelor de companie. Primul magazin Animax a fost deschis de către compania Pet Product (înfiinţată în 1998) în anul 2001 și de atunci compania și-a extins constant portofoliul de produse destinate fiecărei categorii de necuvântătoare în parte, de la hrană, la produse de îngrijire și cosmetice sau accesorii.

Odată cu creșterea reţelei de magazine și a numărului de branduri și produse comercializate, departamentul de logistică al Animax a devenit unul cheie pentru susţinerea ritmului alert de dezvoltare al companiei. Am punctat împreună cu Marius Ficioru, directorul de logistică al Animax câteva aspecte și  “secrete” din culisele unuia dintre cei mai mari importatori și distribuitori de astfel de produse destinate animalelor de companie.

  • Despre logistica in house versus externalizare

„Acum cinci ani am efectuat o schimbare de strategie pe segmentul logistic. Dacă până atunci absolut toate procesele logistice se efectuau in house, în anul 2012 am hotărât externalizarea parţială a transporturilor interne, renunţând la o parte a flotei care făcea aprovizionarea magazinelor proprii și a partenerilor IKA. Scopul principal a fost minimizarea timpilor dintre comandă și livrare, dar rezultatele s-au regăsit și în reducerea de costuri. Atunci am analizat și oportunitatea externalizării activităţilor de depozitare și pregătire a comenzii, dar calculele au demonstrat că cea mai bună opţiune pentru a menţinea nivelul calitativ și nivelul costurilor la standardele dorite de noi este să păstrăm aceste activităţi in house. Ca și grad de satisfacţie al serviciilor externalizate, pot spune că am avut parteneri care nu și-au onorat promisiunile iniţiale și la care am fost nevoiţi să renunţăm,  dar și parteneri care ne-au înţeles nevoile și al căror business s-a dezvoltat odată cu al nostru. Transformările în logistica Animax nu au fost bruște, nu s-au făcut peste noapte și nici rezultatele nu au apărut imediat. A fost mai degrabă vorba de o suită de pași mărunţi, dar eficienţi, cum ar fi continuarea externalizării procesului de livrare; implementarea unui sistem WMS care a eficientizat atât munca în depozit cât și rutarea corectă a livrărilor și care a adus transparenţă în ceea ce privește efortul individual al membrilor echipei; îmbunătăţirea lead time-urilor de la furnizori; creșterea calităţii factorului uman, cea mai importantă resursă a companiei.”

  • Deschis despre KPI

„Creșterea bruscă a volumelor coroborată cu lipsa forţei de muncă ne-a forţat ca pentru o perioadă să urmărim doar ca paritatea comenzi versus livrări să fie de 1:1. Ulterior am stabilit un set de indicatori atât pentru transport, ca de exemplu 99% din livrări în termen agreat, pondere cost/ valoare livrată, dar și indicatori pentru activitatea de depozitare/livrare: acurateţe a livrărilor, acurateţea stocurilor, numărul întârzierilor la livrare.”

  • Un drum la magazin sau o comandă online?

„Am lansat magazinul online în urmă cu 4 ani. Procentul comenzilor realizate online este destul de mic, dar se remarcă un trend ascendent pe acest segment comparativ cu anii anteriori, în condiţiile în care și reţeaua de magazine a crescut semnificativ. Pentru a ușura procesul de achiziţie am lansat la începutul acestui an aplicaţia Animax, disponibilă momentan pentru smarthphone-urile care funcţionează cu sistemul de operare Android, putând fi descărcată gratuit din Google Play, ulterior urmând să fie lansată și varianta pentru IOS. Aplicaţia reţine ultima comandă realizată, aceasta putând fi repetată cu un singur click. În plus, utilizatorii pot comanda scanând codul de bare al produselor dorite, fie că acestea sunt acasă sau într-unul din magazinele Animax. Nu mai există diferenţierea clară între achiziţie din magazin și achiziţie online întrucât se întamplă de multe ori ca un client să isi caute informaţiile pe internet, dar să facă achiziţia în magazine sau să comande online și să ridice produsul din magazin. Aproximativ 20% din comenzile înregistare in acest moment de magazinul online sunt ridicate din magazine Animax. Clientii își doresc să testeze produse, să le vadă sau să le ridice în drum spre casă. Încă de la demararea proiectului online am încurajat clienţii să efectueze plata cu cardul. Odată cu creșterea gradului de securitate a tranzacţiilor online a crescut și rata de adoptare a acestui tip de plată, iar acum majoritatea comenzilor sunt achitate online.”

  • Diferenţe între logistica pentru offline și online

„Diferenţa între cele două tipuri de comenzi este uriașă. Singura constantă este implicarea și responsabilitatea colegilor care pregătesc comenzile, dar altfel, magazinele proprii sunt alimentate săptămânal cu volume de ordinul paleţilor pe când comenzile ce vin din online sunt livrate la nivel de colet.”

  • Reverse logistics

„Având în vedere numărul lor, retururile nu reprezintă un aspect care să ne inoportuneze sau să ne perturbe activitatea. Spre deosebire de alte segmente de piaţă, pe segmentul magazinelor online cu produse pentru animalele de companie clienţii sunt informaţi și așadar retururile sunt legate doar de comenzile refuzate la livrare de către clienţi din motive ce ţin de calitatea livrării (întârzieri nepermise ale curierilor sau deteriorări în timpul transportului) sau de nehotărârea sau dreptul clientului de a se răzgândi. Mai există pe lângă acestea, în cazul accesoriilor, retururile cu defecţiuni în garanţie. Pentru toate acestea avem personal dedicat care recepţionează retururile și procedează ulterior în consecinţă: punerea produselor în vânzare sau trimiterea spre servisare.”

  • Planuri la început de an

„Având în vedere expansiunea atât a lanţului propriu de magazine cât și a pieţei de produse dedicate animalelor de companie, per ansamblu, trebuie să identificăm în department noi soluţii de optimizare a fluxurilor interne: continuarea automatizării proceselor repetitive, specializarea personalului din departamentul operational, înnoirea flotei proprii cât și menţinerea externalizării transporturilor.”