Home Logistics Ambalare Florile: un business competitiv, făcut la rece

Florile: un business competitiv, făcut la rece

Florile: un business competitiv, făcut la rece

Florile reprezintă în România o piaţă de aproximativ 200 de milioane de euro, însă într-o proporţie covârșitoare nefiscalizată, dominată de o puternică concurenţă neloială și cu mari lacune legislative. Experienţa de 15 ani în industria floristică, plante și grădinărit a doi anteprenori români, dorinţa de a alinia acest domeniu la standardele internaţionale atât din punct de vedere comercial, cât și fiscal și de a răspunde nevoii de flexibilitate a clienţilor din România au dus la punerea bazelor Flowers Market, cel mai mare depozit de flori tăiate și plante din România, care astăzi numără 25 de angajaţi, 2 puncte de lucru în Afumaţi și Brăila și un portofoliu de 2.500 de clienţi. Situat pe Șoseaua BucureștiUrziceni, în comuna Afumaţi, Flowers Market reprezintă de trei ani furnizorul principal pentru unele dintre cele mai mari florării din România și este cel mai bun exemplu atunci când vrei să vezi ce se află în anticamera unui buchet de trandafiri sau crizanteme primit în toiul iernii.

Bursa de flori din Aalsmeer, kilometrul zero în businessul cu flori Drumul florilor care își întâm pină zilnic clienţii la Flowers  Market începe în paradisul de la Aalsmeer, lângă Amsterdam, Olanda, acolo unde se află cea mai mare bursă de flori din lume, un business de 40 de miliarde de dolari. Aici se vând și se cumpără zilnic 21 de milioane de plante, reprezentând aproximativ 60% din totalul comerţului en-gros mondial, utilizând un model atipic unei licitaţii: se pornește de la cel mai mare preţ și se ajunge la cel mai mic. Brokerii negociază fiecare lot în parte, iar rapiditatea este esenţială. Odată negociate, florile ajung în depozitul brokerilor, iar de acolo sunt ambalate și transportate către client. De documentele de import se ocupă comisionarul vamal cu care Flowers Market are contract, iar transportul se realizează cu transportatori români.

“Singurul sortiment de floare pe care nu îl tranzacţionăm prin bursă, ci facem import direct este trandafirul de Ecuador. Acesta este adus cu avionul la Amsterdam luni, iar luni seara îl încărcăm pe camion. Nu se poate aduce direct din Ecuador în România cu avionul, pentru că din Amsterdam către România cursele sunt destul de puţine, iar costul este prea mare și s-ar reflecta în preţ, astfel că din Amsterdam preferăm să îl aducem terestru” spune Mihaela Ghinea, General Manager Flowers Market. Săptămânal, la depozitul companiei ajung în medie patru camioane pline cu flori, echivalentul a 360 mc de marfă. Florile sunt produse pretenţioase la transport, iar eficientizarea spaţiului în camioane este dificil, dar nu imposibil de realizat. Există flori care se transportă pe cărucioare CC specializate, care permit așezarea florilor în camion în funcţie de înălţime și astfel folosirea spaţiului la capacitate maximă, sortimente care vin vrac și sortimente de flori care se transportă în apă. “Pe perioada de vară, având în vedere temperaturile de afară, aducem marfa doar în apă, ceea ce crește calitatea produselor, dar și costurile. Intră în camion mai puţine flori decât de obicei, dar clienţii sunt mulţumiţi. În această perioadă se cer foarte mult bujorii, hortensiile, minigerberele, sortimente pretenţioase și care neapărat trebuie să stea în apă” povestește Mihaela Ghinea.

Imediat ce camioanele ajung la depozitul Flowers Market, marfa este etichetată, scanată, introdusă în sistem și apoi stocată în camerele frigorifice. În hala închiriată au fost construite trei camere frigorifice de 600, 200 și 150 mp, suprafaţa fiind suficientă pentru a depozita ca volum echivalentul a 10-15 camioane de flori. Camerele frigorifice sunt echipate cu sisteme de ventilaţie pe tubulatură care împiedică deshidratarea florilor și aparate de aer care purifică aerul și împiedică dezvoltarea bacteriilor. Pentru florile tăiate, temperatura de depozitare și transport este cuprinsă între 4 și 8C, iar pentru plante temperatura este de 16C. În aceste camere frigorifice se depozitează nu doar marfa Flowers Market, ci venind în sprijinul clienţilor, compania le pune la dispoziţie spaţiul pentru a-și depozita florile, fără nici un cost, până în momentul în care au nevoie de ele.  “Clienţii vin, își aleg marfa, apoi o depozităm în  camera frigorifică, de unde se aprovizionează ulterior în funcţie de nevoile și cerinţele pe care le au, pentru că majoritatea florăriilor nu au spaţii adecvate de depozitare.”

«  Lipsa fiscalizării este cea mai mare problemă în businessul cu flori. Am introdus un program special de contabilitate în care am delimitat gestiunea de en-gros de cea de en-detail. La noi nimic cu pleacă fără bon fiscal și în momentul în care clientul primește bonul la casa de marcat, programul de contabilitate se generează  NIR automat. Nimic nu pleacă fără bon fiscal.» Mihaela Ghinea General Manager Flowers Market

 Probleme și soluţii în lanţ

Deși nu mai există o sezonalitate a speciilor de flori, freziile, crinii, crizantemele sau trandafirii putând fi găsite tot timpul anului, piaţa florilor respectă totuși un program. “Exceptând Sfântul Valentin, 1 martie și 8 martie, cererea de flori respectă sezonul nunţilor. Vânzarea pe timpul verii este scăzută, în schimb toamna și începutul de an școlar înseamnă o creștere a cererii.” Riscul este o componentă importantă a business-ului cu flori, planificarea fiind destul de greu de realizat. Se poate face o planificare a aproximativ 60% din marfa achiziţionată de pe bursă, restul de 40% fiind adusă “la liber”. Și pentru că legislaţia în acest domeniu este deficitară, cu lacune și pe alocuri absurdă, antreprenorii trebuie să dea dovadă de creativitate pentru a identifica soluţii, astfel încât marjele de profit, și așa reduse, să se menţină în limite normale. “Conform Codului Fiscal nu avem voie la perisabilităţi, în condiţiile în care nu există perisabilitate zero când vorbim de flori, astfel că a trebuit să găsim tot felul de soluţii care să ne permită să ne reducem cât mai mult pierderile și să fidelizăm clienţii. Florile nu au termen de valabilitate, dar eticheta aplicată pe pachetul de flori atunci când ajunge la noi conţine, pe lângă alte informaţii, inclusiv data când a venit lotul respectiv. La patru zile după venirea mărfii, aplicăm un discount de 10%, la cinci zile 20%, la 7 zile aplicăm un discount de 50%.” Investiţia în camerele frigorifice, dar și în achiziţia de ambalaje speciale s-a ridicat la aproximativ 500.000 de euro. „Am făcut efortul de a ne achiziţiona propriile ambalaje pentru a reduce costurile. Altfel nu putem ţine pasul cu piaţa la „negru”. În Olanda de exemplu, găleata în care am adus florile și pe care o returnăm nu este primită de broker, ci de către o firmă care o sterilizează și o spală, după care este reintrodusă în fluxul bursei. Pentru ambalajele noastre, facem acest lucru în România, printr-o firmă, pentru că în Olanda preţul este de 50 de eurocenţi pentru fiecare cantă, în condiţiile în care noi aducem în jur de 1.500-2.000 de cante pe săptămână” declară Mihaela Ghinea. Planurile de dezvoltare includ atât achiziţia halei unde se află depozitul, dar și a unui teren adiacent în vederea extinderii activităţii și implementarea unui sistem cu benzi transportoare pentru a eficientiza activitatea. De asemenea, compania ia în calcul și implementarea unui sistem de comenzi online, cu distribuţie la nivelul întregii ţări cu ajutorul unei companii de curierat.