Home Logistics Depozitare Frederic Lamy, CEO Leroy Merlin Romania: “Ne vom concentra pe optimizarea activităţilor de cross-dock și depozitare”

Frederic Lamy, CEO Leroy Merlin Romania: “Ne vom concentra pe optimizarea activităţilor de cross-dock și depozitare”

Frederic Lamy, CEO Leroy Merlin Romania: “Ne vom concentra pe optimizarea activităţilor de cross-dock și depozitare”

Prezent în România din 2011, retailerul francez Leroy Merlin a cunoscut în ultimii doi ani, odată cu achiziţia Baumax în România, o creștere spectaculoasă a vânzărilor și o dezvoltare frenetică a activităţii sale. Cu 15 magazine deschise în prezent, o acoperire foarte bună a întregii ţări, o echipă ce cuprinde 2.000 de oameni și o triplare a vânzărilor comparativ cu vânzările Baumax din perioada 2013- 2014, Leroy Merlin își pregătește strategia pentru următorii ani, urmărind să devină lider de piaţă pe segmentul DIY și să câștige încrederea clienţilor români.

“Obiectivul nostru în următorii 5 ani este foarte simplu: să ne consolidăm poziţia pe piaţă și să continuăm să îmbunătăţim nivelul de satisfacţie al clienţilor să ne dezvoltăm compania, în termeni de număr de magazine, dar nu este o cursă, nu ne dorim să forţăm lucrurile, ne dorim să construim o companie sustenabilă pe termen lung” spune Frederic Lamy, CEO-ul Leroy Merlin România, precizând că în 2017 compania își va lua un scurt răgaz în ceea ce privește deschiderea de noi magazine și se va concentra pe optimizarea activităţilor logistice. În 2017 vom asista la deschiderea unui nou magazin în Oradea și probabil a încă unuia în București, unde piaţa este foarte mare și impune acest lucru, dar focusul companiei va fi centrat pe optimizarea activităţilor logistice. “Costul cu logistica este întotdeauna prea mare, dacă ne uităm la el din punctul de vedere al unui CEO sau CFO și trebuie întotdeauna redus și optimizat. Însă nu trebuie să ne limităm abordarea doar la cost, ci trebuie să ne uităm și la investiţia realizată în logistică. Pentru mine este mult mai interesant răspunsul la întrebarea “Care este valoarea adăugată pe care o creează investiţiile în logistică?”. Costul este doar o fotografie, dar este mult mai interesant să văd filmul. Desigur, vreau să reducem costurile în supply chain, dar nu pe cele care sunt inevitabile, pentru că nu este nimic mai rău decât să văd rafturi goale în magazine.” – Frederic Lamy, CEO Leroy Merlin Romania.

Intermodal&Logistics: Care este filosofia LeroyMerlin?

Frederic Lamy: Întreaga filosofie Leroy Merlin este construită în jurul faptului că ne dorim să putem îndeplini visele celor care locuiesc într-o casă, apartament. Oriunde suntem prezenţi încercăm să înţelegem condiţiile pieţei, desigur, dar și modul în care oamenii trăiesc, proiectele pe care le au în vedere, ce vor să schimbe la locul în care stau. Filosofia este susţinută de doi piloni. În primul rând, clientul se află în centrul strategiei noastre, iar acest lucru înseamnă că în fiecare ţară unde suntem prezenţi facem vizite în casele oamenilor și discutăm despre proiecte, despre bugetele alocate, preferinţe în ceea ce privește decoraţiunile etc. și în jurul acestor dorinţe ale oamenilor creăm un concept comercial. Același lucru l-am făcut și când am ajuns în România, timp de doi ani am mers în casele oamenilor și  continuăm acest proces și astăzi. Informaţiile pe care le colectăm din aceste vizite le introducem în baza de date și ne adaptăm oferta de produse la nevoia și așteptările pieţei. În fiecare an reînnoim 30 până la 35% din oferta noastră comercială. Al doilea pilon al filosofiei noastre îl reprezintă oamenii. Credem în oameni și credem că fără ajutorul lor nu am reuși să facem ceea ce ne-am propus. În fiecare ţară construim o companie locală cu o echipă locală și încercăm să ţinem oamenii implicaţi în viitorul companiei. Anul viitor vom derula un proiect corporate și pentru o zi vom lua un om de la locul său de muncă doar ca să viseze la viitorul companiei, la ce fel de companie își doresc. Asociem viitorul companiei cu oamenii și în același timp ne dorim ca oamenii să fie asociaţi cu rezultatele companiei, să se bucurede performanţele companiei.

Intermodal&Logistics: Cât este de importantă logistica în strategia de dezvoltare a Leroy Merlin?

Frederic Lamy: Cred că dincolo de problema infrastructurii, care adaugă complexitate supply chainului nostru, consider că suntem victima propriului nostru succes. Volumele și vânzările au crescut enorm comparativ cu perioada în care existau magazinele Baumax, ceea ce ne-a adus niște provocări serioase. Vindem mii, chiar zeci de mii de articole într-un singur magazin, într-o singură zi. Pentru magazinele native Leroy Merlin nu este o problemă întrucât avem suficient spaţiu pentru depozitarea stocurilor în spatele magazinului, însă pentru magazinele achiziţionate de la Baumax este mai complicat. Spaţiile de depozitare din spate sunt limitate. Aceasta a fost o problemă pentru noi. Odată ce am achiziţionat Baumax si am început operaţiunea de transformare a magazinelor, am pus la punct și un departament de supply chain, care acum numără 15 persoane, pentru că la vremea aceea existau doar echipe logistice în magazine și, pentru că ne-am dat seama că nu vom reuși singuri, am semnat un contract cu un furnizor de servicii logistice, care să ne ajute. Mai avem multă treabă de făcut pentru a optimiza procesele, însă cred că, în contextul transformării magazinelor, când a trebuit să înlocuim produsele Baumax cu produsele LeroyMerlin, pentru că ofertele erau foarte diferite, am făcut o treabă bună din punct de vedere logistic. Însă acum trebuie să începem să optimizăm și trebuie să punem toţi jucătorii la aceeași masă pentru că riscul este ca supply chainul să își facă treaba Pe de o parte, achiziţiile și magazinele la fel, iar dacă nu comunică între ei poate fi un dezastru. Următorul pas va fi elaborarea strategiei omnichannel și trebuie să structurăm aceste procese de supply chain, ceea ce nu este ușor pentru că pe de o parte primim mărfuri din multe zone precum Orientul Mijlociu, Asia, Scandinavia, etc. iar pe de altă parte avem și o activitate sezonieră: în februarie-martie începe sezonul pentru grădină, în iulie-august ne pregătim pentru sezonul rece, iar la final de an pregătim ofertele pentru următorul an. De asemenea, în magazine avem propriul ritm, în fiecare lună sunt rotaţii de produse. Este un proces foarte detaliat, activitatea noastră este în continuă dezvotare, iar dimensiunea diferită a obiectelor, de la cele mai mici de feronerie, până la mobilier, adaugă complexitate. Ne va lua un pic de timp până vom optimiza totul, dar vom ajunge acolo. Anul viitor vom deschide cel mai probabil doar două magazine și vom avea mai mult timp să ne concentrăm pe logistică.

Intermodal&Logistics: Care sunt zonele prioritare din supply chain cu care veţi începe procesul de optimizare?

Frederic Lamy: Sunt două zone pe care ne-am propus să le optimizăm iniţial: depozitarea și cross-dockul. În acest moment nu avem partea de depozitare suficient de bine optimizată, dar acest lucru se întâmplă și pentru că este destul de greu pentru noi să previzionăm activitatea în viitor. Tocmai am finalizat planul pentru2017, piaţa va fi în creștere și businessul nostru va crește, dar este destul de greu de previzionat. Al doilea punct unde avem nevoie de optimizare este cross-docking-ul, unde uneori pierdem timp și avem nevoie  ca procesele care guvernează această activitate să fie mult mai detaliate, mult mai bine organizate. În ultimii doi ani focusul nostru a fost pe deschiderea de magazine și dezvoltarea segmentului comercial, dar astăzi focusul a trecut pe organizarea fluxurilor de bunuri între furnizori și magazine pentru a crește nivelul de satisfacţie al clienţilor, dar și al angajaţilor. Nu ne dorim ca supply chain-ul să reprezinte un factor de stres, ci un avantaj pentru angajaţi.

Intermodal&Logistics: Care este în acest moment raportul furnizori autohtoni și furnizori străini și cum se realizează livrarea produselor la magazine?

Frederic Lamy: Astăzi avem diferite moduri de livrare a produselor. Aproximativ 50% dintre furnizori sunt români. Mare parte dintre ei livrează direct la magazine, însă o parte livrează la depozitul central. Avem câţiva furnizori regionali, în special pentru produsele de construcţii, pentru că nu este eficient din punct de vedere al costului transportului să livreze de la Constanţa în Transilvania, spre exemplu. Restul de 50% dintre furnizori sunt externi, din diferite părţi ale lumii, iar aceste volume sunt gestionate de către furnizorul de servicii logistice.

Intermodal&Logistics: În ce măsură, comerţul online face parte din strategia pe termen scurt a Leroy Merlin?

Frederic Lamy: Ne gândim desigur și la dezvoltarea strategiei omnichannel, însă când spun omnichannel nu mă refer doar la e-commerce. România este o ţară foarte conectată, oamenii sunt prezenţi pe reţelele de socializare, cumpără online, nu foarte mult,dar este un început și noi ne creionăm acum strategia omnichannel pentru următorii 5 ani, însă, și aici,ne dorim o abordare pas cu pas și ne dorim să fim diferiţi, iar această diferenţă faţă de competitori va fi notabilă în modul în care ne adresăm pieţei, în conţinutul website-ului, în felul în care propunem produse clienţilor. Începând de anul viitor vom publica produsele online, pentru că în acest moment avem un site instituţional cu un catalog, dar nu înseamnă că vom fi vinde acele produse online. Avem multe întrebări la care trebuie să găsim răspunsuri. Din punct de vedere geografic, ţara este complicată, livrarea produselor nu se face ușor și trebuie să proiectăm foarte atent reţeaua astfel încât să răspundem așteptărilor clientului. Cum vom răspunde nevoii unui om care locuiește într-un sat din Transilvania sau Moldova? Vom livra direct, își va putea rdica produsele din magazinele pe care le avem în zonă, vom proiecta un altfel de serviciu? Vrem să găsim soluţia ideală pentru acel client. Un alt aspect pe care îl avem în minte este că oamenii care au un proiect de renovare a bucătăriei sau grădinii sau să facă  orice altă îmbunătăţire în casă, încă preferă să meargă în magazine, să vadă oferta de produse, să simtă materialele. Noi le propunem toată gama de produse sub același acoperiș și astfel descoperă noi lucuri, pleacă cu noi idei. Gama atât de largă de produse și nivelul ridicat al serviciilor în magazine este mai eficient decât vânzarea online în acest moment. Desigur, Internetul este o realitate pe care nu o putem ignora, însă strategia și modul în care ne vom adresa pieţei va fi cheia succesului și vrem să dedicăm timp acestui lucru, să o implementăm așa cum trebuie.

 

Continutul acestui articol este restrictionat. In cazul in care sunteti abonat al Intermodal&Logistic va rugam introduceti numele de abonat si parola in zonele de mai jos. In cazul in care doriti sa va abonati va rugam sa completati cererea din pagina CUM MA ABONEZ

Existing Users Log In