Home Logistics 3 PL Interviu: Dan Suciu, Manager Intermodal Gopet România

Interviu: Dan Suciu, Manager Intermodal Gopet România

Interviu: Dan Suciu, Manager Intermodal Gopet România

Dan Suciu, Manager Intermodal Gopet România: “Infrastructura feroviară deficitară și lipsa subvenţiilor încetinesc dezvoltarea transportului intermodal”

Gopet România, companie înfiinţată în 2002, parte a grupului Gopet, prezent și în Bulgaria, Grecia, Polonia și Spania, activează pe piaţa transportului internaţional de mărfuri și este un jucător activ pe piaţa transportului de marfă combinat.

Pe acest segment, compania le oferă clienţilor din România 11 legături intermodale săptămânale pe sens din terminalele Curtici și Oradea către Bulgaria, Belgia, Olanda, zona Ruhr din Germania, nordul Franţei și Marea Britanie. În plus, pentru clienţii din Vestul ţării, pune la dispoziţie mai multe legături intermodale între Budapesta și Duisburg, de unde acoperă și pieţele din Belgia și Olanda. În acest an, Gopet România și-a extins deja flota, prin achiziţia de noi trailere, care se alătură celor deja existente, trailere P395 și containere 45 High Cube Pallet Wide, ajungând la un total de 200 de unităţi intermodale și, în funcţie de fezabilitatea unor noi rute propuse de operatorii feroviari, va continua investiţiile.

Dan Suciu, Manager Intermodal Gopet România, ne-a vorbit despre avantajele transportului combinat de marfă, tendinţele și provocările în acest domeniu și motivele pentru care unii clienţi se arată încă reticenţi în adoptarea acestei soluţii de transport.

Intermodal&Logistics: Gopet a integrat în 2013 în oferta sa soluţiile intermodale, propunându-și să transfere 20% din traficul rutier pe calea ferată până în 2018. Cât de aproape este compania de atingerea acestui obiectiv?

Dan Suciu: În acest moment, nivelul transferului din traficul rutier pe cale ferată este de 15%. Mare parte din volumele sosite din vestul Europei pe trenuri intermodale se opresc la graniţa de vest a României, deoarece infrastructura feroviară română, cât și cea bulgară, nu permit dezvoltarea unor legături feroviare competitive ca timp de tranzit și costuri pentru transportul combinat.

Acesta este și motivul pentru care nu am atins încă o frecvenţă de minimum 3 trenuri săptămânale între România și Bulgaria, care ar fi crescut nivelul volumelor efectuate în transport combinat.

Intermodal&Logistics: Care sunt motivele pentru care clienţii nu aleg soluţiile de transport combinat și preferă transportul rutier?

Dan Suciu: Serviciile de transport rutier oferă, în primul rând, flexibilitate. Totul se rezumă la deficienţele din infrastructură, pentru că operatorii feroviari dispun de soluţii din punct de vedere al echipamentelor. Cu siguranţă clienţii, inclusiv cei care folosesc transportul feroviar în mod regulat, caută și soluţii pe transportul rutier datorită flexibilităţii. Noi am pus în circulaţie din vara lui 2014 un tren intermodal săptămânal între Curtici și Ruse (cu destinaţia finală Stara Zagora).

De asemenea, între 2015 și 2016 am menţinut un tren pe săptămână între Curtici și Chiajna. Intenţiile noastre erau și rămân să creștem frecvenţele și să dezvoltăm rute noi către Sofia și Istanbul. În momentul de faţă, reușim cu destulă dificultate să menţinem clienţii pe actuala legătură de Ruse, timpul de tranzit între staţia Curtici și staţia Ruse variind intre 40 și 50 ore, uneori chiar mai mult, pe o distanţă de 600 km. Comparativ, un tren intermodal din Belgia către vestul României efectuează 1.600 km în același interval de timp.

Există însă avantaje clare care ne ajută să rămânem totuși atractivi pe această rută: posibilitatea încărcării unor tonaje mai mari comparativ cu rutierul, circulaţia trenului în weekend, cât și facilitarea transportului mărfurilor periculoase. Dacă ne referim la transportul containerizat, în containere se pot încărca 33 de europaleţi sau 26 de iso paleţi, similar cu o remorcă standard. Diferenţa constă în faptul că în remorcă nu pot fi încărcate anumite mărfuri din cauza înalţimii, lăţimii sau volumului, a lipsei rampei la locul de încărcare sau descărcare, ori lipsei posibilităţii de încărcare pe lateral sau pe sus. Din punctul meu de vedere, un mix între transportul rutier și cel feroviar, ţinând cont de aceste avantaje și de nevoile clientului, creează premizele unei planificări a transportului flexibile și stabile pe termen lung.

Intermodal&Logistics: Care sunt în acest moment industriile în care clienţii apelează la transport intermodal?

Dan Suciu: Ar fi de menţionat cu precădere industria mobilei, a bunurilor de larg consum, metalurgică, agricolă, a construcţiilor, a maselor plastice sau a electrocasnicelor.  Datorită stabilităţii „cost – serviciu” pe parcursul întregului an, a posibilităţii stabilirii unei scheme fixe de încărcare – descărcare, a flexibilităţii privind zilele operabile din săptămână, sărbători legale sau sezon de vârf,  suntem siguri că din ce în ce mai mulţi clienţi vor apela la acest sector al transportului.

Un lucru ce merită menţionat și care constituie un aspect important pentru clienţi este legat de numărul redus de situaţii în care marfa ajunge la destinaţie deteriorată comparativ cu transportul rutier.

Intermodal&Logistics: Astăzi, clienţii au așteptări mai mari în ceea ce privește nivelul serviciilor, incluzând aici și posibilitatea de a urmări marfa și de a avea localizarea exactă a acesteia. Cum răspundeţi acestor cerinţe?

Dan Suciu: Operatorii feroviari pun la dispoziţie servicii de monitorizare online. Cum trenurile au un traseu fix pe care circulă, eventualele abateri sau repuneri în circulaţie sunt auto mat notificate, conform dispoziţiilor administratorului in fra structurii feroviare din fiecare ţară. Pe partea de camionare, fiecare autovehicul este dotat cu GPS. Conducătorii auto dispun dispozitive inteligente (telefoane și tablete), ce permit transmiterea tuturor detaliilor privind operaţiunile de preluare – predare și livrare-încărcare a unităţii intermodale, precum și copii ale documentelor.

La rândul nostru, dispunem de o platformă online, unde toate aceste date sunt încărcate, iar clientul primește constant status-ul unităţii intermodale în care se află marfa. Pe viitor, când flota va crește, se are în vedere dotarea fiecărei unităţi intermodale cu GPS.

Intermodal&Logistics: Ce trenduri observaţi pe segmentul transportului intermodal de mărfuri? Care sunt cele mai mari provocări?

Dan Suciu: Transportul auto este responsabil cu o cincime din totalul emisiilor de CO2 din Europa. În 2016, toate ţările membre UE și alte 174 de ţări din toată lumea au semnat Paris Climate Change Agreement, prin care și-au luat angajamentul de a limita creșterea temperaturii globale sub 20C până la finele acestui secol. UE a luat măsuri pentru reducerea emisiilor cu 40 % până în 2030, și a pus la dispoziţie diferite programe pentru eficientizarea transporturilor, cu focus pe transportul feroviar, implicit cel combinat.

Acesta este un mesaj clar că acum este momentul investiţiilor în soluţii de reducere a emisiilor, iar schimbările se fac simţite. Pe piaţă au apărut în ultimii ani noi legături intermodale între diferite ţări. S-au extins, s-au construit și sunt în construcţie terminale intermodale. Operatorii feroviari au achiziţionat noi locomotive și vagoane. Operatorii de transport rutier investesc în unităţi intermodale. Toate acestea sunt datorate și interesului crescut al ministerelor de transporturi din diferite state membre UE, care pe lângă atragerea de fonduri pentru infrastructura feroviară, susţin operatorii feroviari prin subvenţii, fără de care trenurile intermodale nu ar putea fi competitive cu transportul rutier. Până când aceste subvenţii nu se vor acorda în România și Bulgaria, interesul spre aceste transporturi va rămâne scăzut. Trenurile din vestul Europei se opresc la graniţa de vest a României, efectul resimţindu-se în congestia și poluarea produse pe drumurile din cele două ţări.

De asemenea, pentru a crește competitivitatea între cele două mijloace de transport, ar trebui adoptată în cele două ţări directiva UE 719, prin care i se permite unui ansamblu format dintr-un camion cu două axe și un semi-trailer cu trei axe aflat într-o operaţiune de transport combinat a unui container de până la 45 de picioare, să transporte o greutate totală de 42 tone. Provocarea cea mai mare rămâne atragerea și fidelizarea a cât mai multor clienţi către acest mod de transport sustenabil și ecologic.

« Graţie serviciilor feroviare stabile între terminalele Curtici, Oradea, Budapesta cu vestul Europei, dar și planificării performante a camioanelor de la capetele de linie, în acest an preconizăm o creștere în volume, fapt ce va sprijini operatorii feroviari în creșterea frecvenţei trenurilor pe aceste linii. » Dan Suciu Manager Intermodal Gopet România