Home Logistics 3 PL Logistica, un perpetuum mobile

Logistica, un perpetuum mobile

Logistica, un perpetuum mobile

Inovaţiile tehnologice schimbă modul în care funcţionează lumea, abordarea companiilor și modul în care logistica funcţionează, la aproape fiecare nivel. De la disponibilitatea și eficienţa crescute ale sistemelor de management al transporturilor la aplicaţii ale tehnologiei Bluetooth pentru o mai bună trasabilitate a mișcării produselor, putem spune cu ușurinţă că 2016 va fi anul în care tehnologia va deveni parte integrată a tuturor proceselor logistice.

Specialiștilor în logistică le va reveni dificila sarcină de a modela activ schimbările operaţionale survenite din ideea de „instantaneu”, digitalizarea permanentă, revoluţia industrială 4.0, dar și tranziţia către un management de tip agil. Toate acestea nu constituie doar o provocare, ci și o mare oportunitate.

La nivel mondial prevalează câteva trenduri, extrem de importante, care anunţă o adevărată revoluţie în modul în care vedem, facem și înţelegem logistica.

Deși nu este o noutate, ideea de livrare în aceeași zi ar putea deveni o simplă amintire în 2016, fără a fi complet implementată. Dezvoltările tehnologice din ultima perioadă ne duc deja cu gândul de la livrări în aceeași zi la livrări aproape instantanee, now-delivery, ceea ce înseamnă că bunurile comandate dintr-un magazin online pot ajunge direct la consumator în decursul unei jumătăţi de oră. Serviciul de livrare cu drone al Amazon exemplifică foarte clar acest concept.

Realitatea augmentată în logistică

Ochelarii inteligenţi se constituie într-o extensie a realităţii cu informaţii digitale, creând astfel pentru utilizator „realitatea augmentată”. Aplicaţiile practice au început deja să fie prezente în depozite, unde ochelarii inteligenţi sunt utilizaţi pentru picking. De aici până la „fabrica inteligentă” sau „depozitul inteligent” nu mai este decât un pas.

Inteligenţa artificială la următorul nivel

Inteligenţa artificială nu mai este doar subiect de filme SF, ci un domeniu în care se investește masiv, cu un imens potenţial.

În 2015 întrebarea de pe buzele tuturor era „dacă” vom vedea vehicule autonome pe drumurile publice, acum „unde”, „când” și „cum” sunt întrebări mai relevante. Desigur, suntem încă departe de așa-numitul „highway pilot”, dar există estimări care arată că este posibil ca în 2020 să avem peste 10 milioane de automobile cu pilot automat pe drumurile publice. Mai mult, sectorul de producţie este impulsionat de inovaţiile din industria de transport prin ceea ce înseamnă industria 4.0 și fabricile inteligente.

Agil, noul lean

Ani de-a rândul am auzit vorbindu-se de „managementul lean” ca un instrument al structurilor organizaţionale eficiente. Luând însă în considerare individualizarea și complexitatea tot mai mare a proceselor, conceptul lean nu mai este suficient. Acum, și pe viitor, procesele trebuie să fie mai degrabă flexibile și interactive. Managementul agil înseamnă abilitatea de a răspunde evenimentelor neprevăzute printr-un proces rapid de luare a deciziilor. Implementarea acestei abordări necesită mai mult decât angajamentul celor implicaţi, impunând și o componentă tehnologică suplimentară care să le permită oamenilor să facă faţă necunoscutelor.

COLȚUL SPECIALISTULUI

Tiberiu Pfiszter, CTO WiSoft Professional Services

„Deși este un trend mai vechi, efectele diversificării se vor face simţite și mai tare în 2015 decât în 2016. Vorbim de diversificarea portofoliului de produse atât la producători, cât și la importatori, dar și a canalelor de distribuţie către clientul final.

Dacă mai demult activitatea de logistică în România era în majoritatea cazurilor una relativ simplă și se putea face chiar și „cu pixul și hârtia”, acest lucru nu va mai fi posibil sau cel puţin nu va mai fi fezabil. Afacerile devin tot mai complexe, mai dinamice și cu marje de profit tot mai mici. De exemplu, dacă în deceniul trecut activitatea unui 3PL consta în principal în recepţia, stocarea și livrarea de paleţi și raportarea lunară către clienţi a serviciilor efectuate, în prezent clienţii cer ca operatorul 3PL să garanteze o precizie a livrărilor de 98 – 99%, picking la diverse unităţi de împachetare, lead-time de 1-2 zile, să aibă un sistem de gestiune a depozitelor (WMS) care să ofere vizibilitatea stocurilor și a operaţiunilor în timp real, și care să se poată personaliza în funcţie de cerinţele clienţilor finali, să integreze toată reţeaua de depozite într-o singură aplicaţie, etc. Se vorbește în unele domenii chiar și de „delivery in real-time”, ceea ce presupune un lead-time de 2-4 ore. Toate acestea la preţuri tot mai mici și pe perioade contractuale cât mai scurte.

Totodată apar tot mai des și cerinţe de servicii adiţionale cum ar fi împachetare, etichetare, asamblare etc. care, deși nu ţin strict de logistică, îndeamnă totuși clienţii să aleagă un 3PL care le poate oferi pe toate „la pachet” pentru a-și simplifica procesele și relaţia cu furnizorii. În acest context, un 3PL care nu dispune de soluţii software extensibile și customizabile fără costuri suplimentare riscă să piardă clienţi sau să devină neprofitabil. Dacă ne referim la WMS, soluţie necesară pentru un 3PL, este obligatoriu ca acesta să ofere funcţionalităţi precum: definirea de noi depozite/ puncte de lucru, modificarea structurii depozitului, personalizarea fluxurilor de lucru și a documentelor emise în funcţie de client, interfaţă EDI standard pentru integrarea cu alte sisteme informatice, definirea de noi utilizatori, controlul accesului la informaţie prin roluri bine definite, accesul utilizatorilor la date indiferent de locaţie. Mulţi au înţeles deja acest trend atât în depozitare, cât și în transport, și au implementat soluţii cloud care le oferă un grad mare de competitivitate în faţa concurenţei.

Ca și concluzie, logistica se va confrunta cu nevoile pieţei de diversificare, eficientizare și standardizare, iar tehnologia de ultimă generaţie va face diferenţa între jucătorii din domeniu”.