Home Automotive Noile norme europene de poluare pun presiune pe industria automotive

Noile norme europene de poluare pun presiune pe industria automotive

Noile norme europene de poluare pun presiune pe industria automotive

Pe 8 noiembrie, Comisia Europeană a fixat noi obiective în ceea ce privește eficienţa de combustibil și emisiile de CO2 pentru noile autoturisme și vehicule comerciale ușoare, pentru a impulsiona trecerea la vehicule cu emisii scăzute și emisii zero.

Comisia a făcut astfel un pas decisiv în ceea ce privește punerea în aplicare a angajamentelor asumate de UE în cadrul Acordului de la Paris cu privire la reducerea obligatorie cu cel puţin 40 % a emisiilor de CO2 pe plan intern până în 2030. De asemenea, noul pachet legislativ urmărește creșterea competitivităţii industriei automotive din Uniunea Europeană și stimularea creării de noi locuri de muncă. Emisiile medii de CO2 pentru noile autoturisme și autovehicule comerciale ușoare vor trebui să fie cu 30% mai mici în 2030 comparativ cu 2021 și cu 15% mai mici în 2025 faţă de 2021. 

Obiectivele stabilite deja pentru 2020-2021 de 95 g CO2/km pentru autovehiculele de pasageri și 147 g CO2/km pentru vehiculele comerciale ușoare, rămân în vigoare, acesta fiind pragul de la care se vor aplica ţintele pentru 2025, respectiv 2030. Comisia Europeană estimează că în perioada 2020-2030 emisiile de CO2 vor fi reduse cu 170 milioane tone, echivalentul emisiilor totale anuale ale Austriei și Greciei. Tot în aceeași perioadă vor fi create 70.000 de noi locuri de muncă, declară oficialii europeni.

Industria europeană producătoare de autoturisme a reacţionat vehement la propunerile Uniunii Europene. Asociaţia Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) a catalogat obiectivele stabilite de către UE drept “agresive luând în considerare rata redusă și fragmentată de penetrare a vehiculelor cu combustibili alternativi în Europa.”  ACEA a sugerat că o reducere de 20% a emisiilor de CO2 în loc de 30% în perioada propusă ar fi un obiectiv “ce poate fi atins la un cost ridicat, dar acceptabil.” Secretarul general al Asociaţiei, Erik Jonnaert, a declarat: “Europa are nevoie de foarte mari investiţii în infrastructura de reîncărcare și realimentare, până să ne putem aștepta ca utilizatorii din întreg spaţiul UE să accepte astfel de vehicule”. Acesta a subliniat și că accesibilitatea este un factor cheie în dezvoltarea vehiculelor electrice, vitale pentru propunerea înaintată de UE. Vicepreședintele Comisiei responsabil pentru uniunea energetică, Maroš Šefčovič, a declarat: „Am intrat într-o perioadă de transformare economică favorabilă climei. Setul de propuneri prezentat astăzi creează condiţiile necesare pentru ca producătorii europeni să deţină un rol de frunte în tranziţia energetică mondială, în loc să se ţină doar după ceilalţi. Propunerile îi vor stimula să producă cele mai bune, mai nepoluante și mai competitive autovehicule, recâștigând astfel încrederea consumatorilor.”

Obiectivele pentru 2021 au fost doar prima parte dintr-un proces în două etape menit să reducă emisiile de CO2 cu 40% la nivel european. La momentul respectiv, Dieter Zetsche, Președinte al Mercedes-Benz Cars afirma că o reducere de 20% a nivelului emisiilor între 2021 și 2030 ar fi exagerată. Propunerea Comisiei Europene este prezentată ca o încurajare pentru dezvoltarea vehiculelor electrice, împreună cu promisiunea de a sprijini unităţile de producţie pentru baterii și dezvoltarea infrastructurii de încărcare. Comisarul pentru politici climatice și energie, Miguel Arias Cañete, a afirmat: “Avem nevoie de obiectivele și de stimulentele adecvate, iar aceste măsuri privind emisiile de CO2 generate de autovehicule și camionete constituie o soluţie în acest sens. Obiectivele noastre sunt ambiţioase, eficiente din punctul de vedere al costurilor și au un caracter executoriu. Obiectivele intermediare pentru 2025 vor stimula investiţiile încă de pe acum. Obiectivele pentru 2030 vor oferi stabilitatea și direcţia necesare pentru a menţine aceste investiţii.” Mare parte dintre producătorii europeni au deja strategii și obiective setate pentru vehiculele electrice. Volkswagen, care deţine și mărcile Audi, Porsche, Skoda și Seat a anunţat că va produce 50 de noi modele de vehicule electrice până în 2030 și că va vinde 3 milioane de baterii până în 2025. Daimler a declarat că până în 2022 întreaga sa flotă va fi electrică, în timp ce producătorul francez Renault estimează că jumătate din vehiculele sale vor fi hibride sau complet electrice până în 2022.