Home Logistics 3 PL Nordic Logistic – servicii premium pentru clienţi premium

Nordic Logistic – servicii premium pentru clienţi premium

Nordic Logistic – servicii premium pentru clienţi premium

Menţinerea temperaturii corecte a produselor alimentare perisabile, din momentul producţiei și până la momentul consumului, pe tot lanţul logistic este necesară pentru a păstra calitatea și siguranţa acestor produse. Dacă vorbim de alimente din segmentul premium, cum ar fi fructe exotice, brânzeturi fine, paste proaspete, ciocolată belgiană, cotlete de cangur, fructe de mare, vită wagyu și multele altele, așteptările clienţilor în ceea ce privește calitatea produselor sunt la înălţimea preţului pe care sunt dispuși să-l plătească.

Numărul companiilor, producători autohtoni sau importatori de produse alimentare premium este relativ redus, iar numărul companiilor care asigură servicii logistice destinate acestui segment de clienţi este și mai mic. Nordic Logistic, parte a grupul românesc de firme Nordic, este o companie specializată ce oferă soluţii de depozitare, servicii cu valoare adăugată (etichetare, sortare, picking, amabalare, înpachetare, recepţie cantitativă și calitativă) și distribuţie de produse alimentare la temperatură controlată.

Nordic Logistic a luat naștere ca entitate de sine-stătătoare în 2007, ca urmare a strategiei acţionarilor Nordic Import-Export de a transforma departamentul logistic dintr-un factor de cost într-un centru de profit. Nordic Import-Export a reușit să se dezvolte de-a lungul anilor și să devină unul dintre cei mai importanţi importatori de produse alimentare premium din România prin crearea de sinergii, deschizând piaţa din România pentru importanţi producători din Europa și nu numai.

Utilizând același principiu al sinergiilor, Nordic Logistic și-a extins portofoliul de clienţi și a creat o infrastructură logistică extrem de bine organizată, care îi permite să se adapteze cu ușurinţă schimbărilor ce au loc pe o piaţă caracterizată de termene extrem de scurte de livrare, volatilitate și clienţi foarte exigenţi.

“Nordic Import-Export, principalul client al Nordic Logistic, activează în zona de produse alimentare premium și cum noi prestăm servicii exclusiv pentru acest segment de piaţă, unde nu vorbim livrări de camioane full-truck, ci de grupaje mici, am încercat să identificăm în România și alţi producători sau importatori care aveau aceleași necesităţi din punct de vedere al depozitării sau transportului și activau pe același segment al produselor premium” explică Alexandru Pascale, Operational Manager Nordic Import-Export.

Portofoliul Nordic Logistic cuprinde în acest moment 13 clienţi externi și 2 clienţi din cadrul grupului Nordic, pentru care compania prestează servicii de depozitare și distribuţie către marile lanţuri de hypermarketuri, comerţul tradiţional, HORECA, cofetării sau laboratoare de patiserie.

Model propriu de distribuţie

Deservirea unor astfel de clienţi necesită investiţii importante, atât în dezvoltarea unor capacităţi de depozitare la standard înalte și într-o flotă auto cu temperatură controlată, dar și în pregătirea personalului și în grija pentru client și nevoile acestuia.

Pentru a face faţă imprevizibilităţii acestui segment de piaţă, Nordic Logistic are o flotă auto extrem de diversă, care se poate plia pe orice cerinţă a clientului: de la autoutilitare frigorifice de 1,5 tone destinate “super-urgenţelor”, momentan doar două prezente în flotă, la cele de 3,5 tone, cele mai multe  și până la autocamioane de 40 de tone – două unităţi. În total peste 60 de autovehicule, echipate cu instalaţii care permit transportul în regim de temperatură controlată, care măsoară temperatura și demonstrează situaţia de trasabilitate, menţinând integritatea lanţului termic.

Ceea ce este foarte interesant de menţionat și important pentru specificul activităţii Nordic Logistic și al clienţilor săi este că 30% din parc este echipat cu unităţi bitemp, care permit transportul de produse cu două regimuri de temperatură. “Diferenţa constă în faptul că noi nu utilizăm metoda clasică cu panouri longitudinale fixe, aceasta se pretează pentru livrările către reţele de supermaket urbane (de tip Mega Image). Noi am optat pentru varianta cu panouri mobile, așezate transversal, care să ne permită utilizarea spaţiului în mașină în funcţie de specificul comenzilor din ziua respectivă: dacă avem de livrat mai multe congelate, vom avea un spaţiu mai mare pentru congelate în mașină, iar dacă avem mai multe refrigerate, vom avea spaţiu suficent pentru acelea. Nu e cea mai răspândită metodă, nu este cea mai ieftină, dar este cea mai potrivită pentru serviciile pe care le oferim noi ca și firmă de distribuţie și ne permite să optimizăm spaţiul” spune Alexandru Pascale.

Nici modelul de distribuţie nu este unul clasic, cu trecerea mărfurilor prin hub-urile regio nale. Compania oferă livrare în 24 de ore oriunde în ţară, cu plecare din depozit și livrare către client. 90% dintre plecări se realizează din depozitul central, amplasat în satul Bâcu, în apropiere de București, iar restul de 10% din plecări din punctele de lucru. Nordic Logistic deţine în acest moment depozite proprii în Timișoara și Tureni – lângă Cluj și alte trei depozite închiriate în Cluj, Iași și Constanţa.

Acest mod de distribuţie este mai scump comparativ cu cel clasic, recunoaște Alexandru Pascale, însă în acest moment este singura variantă.“Lucrăm cu 6.000 de produse active, care nu pot fi prezente toate în stocul punctelor de lucru. Vorbim de produse premium, în cantităţi mici. Singura variantă pentru a oferi toate produsele către clienţi și a le oferi atunci când au nevoie de ele este plecarea din depozitul din București sau, în anumite cazuri, direct din depozitele regionale către client. Avem și în aceste depozit câteva produse pe stoc și există câteva curse care se desfac după modelul de distribuţie clasic în punctele de lucru, însă nu zilnic și nu în procentaj covârșitor.”

“Dacă mărfurile generale pot fi livrate, în unele cazuri, când s-a agreeat cu clientul, și la o săptămână de la plasarea comenzii, în cazul mărfurilor alimentare perisabile,  urgenţa livrărilor este restricţionată în primul rând de termenul de valabilitate scurt. Cu cât marfa stă mai mult în depozit și nu este livrată cu atât crește posibilitatea de respingere a comenzii de către client sau de diminuare a comenzilor viitoare” spune Alexandru Pascale.

Și dacă luăm în calcul faptul că ne referim la produse premium cu un preţ de achiziţie pe măsură și că pe segmentul HORECA, TT sau cofetării se lucrează cu stocuri extrem de mici sau fără stocuri, cuvântul “urgent” capătă o altă conotaţie în vocabularul Nordic Logistic. Se fac eforturi susţinute pentru a le oferi clienţilor produsele de care au nevoie și tot suportul logistic, chiar dacă acest lucru înseamnă uneori drumuri la Tulcea sau Buzău pentru o singură comandă.

“Mai puţin urgent”, dacă vorbim de o livrare în ţară, înseamnă o comandă care dacă nu ajunge mâine nu este nici o problemă, poate ajunge și poimâine, dar până la prânz. În București, “cel mai puţin urgent” înseamnă o comandă dată astăzi cu livrare mâine până în ora 12:00. Cu precizarea că acest lucru este valabil pentru IKA. Tot ceea ce înseamnă HORECA, comerţ traditional, cofetării, laboratoare, comanda este acum pentru acum. Lansează comanda astăzi și le ajunge diseară până în ora 21:00. Și dacă lansează o comandă urgentă, aceasta ajunge în două ore în București.”

Supply chain management

Deși Nordic Logistic  furnizează servicii logistice în amontele lanţului logistic doar în cazuri excepţionale, compania a înfiinţat de curând un departa ment de supply chain manage ment, care în viitor va integra atât partea de achiziţii a Nordic Import-Export cât și partea de producţie a fabricii de hrană pentru animale a Nordic Petfood Production, două dintre companiile grupului Nordic. “Acesta este un proiect pe care l-am început de curând. Se simte nevoia unui coordonator pe partea de supply chain care să realizeze integrări în amonte și aval. Este o tendinţă a pieţei și o nevoie a clienţilor, iar pentru noi este important să nu pierdem sinergii.”

Mai mult, pentru eficientizarea activităţii și a costurilor, se are în vedere trecerea parţială către modelul clasic de distribuţie, în care 20% din produse, cele care generează 80% din vânzări să fie prezente în punctele de lucru și restul comenzilor să fie onorate din depozitul central din București. “Dar acest lucru se poate face pentru produsele Nordic Import-Export, marfa clienţilor externi se va afla tot în depozitul central din București, deci modelul existent în acest moment va mai dăinui o perioadă” concluzionează Alexandru Pascale.

 

 

Continutul acestui articol este restrictionat. In cazul in care sunteti abonat al Intermodal&Logistic va rugam introduceti numele de abonat si parola in zonele de mai jos. In cazul in care doriti sa va abonati va rugam sa completati cererea din pagina CUM MA ABONEZ

Existing Users Log In