Home Logistics Comerț international Phoenixy între “arta” de a face pufuleţi și nevoia de logistică performantă

Phoenixy între “arta” de a face pufuleţi și nevoia de logistică performantă

Phoenixy între “arta” de a face pufuleţi și nevoia de logistică performantă

Zilnic, aproximativ un milion de pufuleţi Gusto părăsesc poarta fabricii Phoenixy, din Băicoi, judeţul Prahova, una dintre cele mai mari din Europa, ceea ce se traduce printr-o valoare a vânzărilor de 2,5 milioane de euro lunar. 40% din producţie ia calea exportului către 20 de pieţe Ungaria, Austria, Germania, Spania, Italia, Grecia, Cehia, Slovacia, Bulgaria, Anglia, Cipru, dar și Dubai, Canada sau America.

De-a lungul celor 24 de ani de existenţă pe piaţa din România, investind în oameni și dezvoltarea echipei, a infrastructurii companiei și în imaginea brandului, Phoenixy a reușit să își adapteze strategia de business la factorii de influenţă ai industriei FMCG și la comportamentul de consum al clientului final. Astăzi, compania colaborează cu peste 500 de companii de distribuţie și reţele de magazine din toată lumea. Am stat de vorbă cu domnul Eliodor Apostolescu despre începuturile business-ului dezvoltat împreună cu asociatul său, Cătălin Nour, despre evoluţia brandului Gusto și despre ce înseamnă “atunci și acum” în logistica Phoenixy.

Intermodal&Logistics: Cum a luat naștere brandul Gusto?

Eliodor Apostolescu: Povestea companiei Phoenixy şi a pufuleţilor Gusto începe în anul 1992, când în facultate fiind, am căutat, împreună cu Cătălin (n.r. Cătălin Nour – co-fondator), o metodă de a ne suplimenta veniturile. Am demarat antreprenoriatul nostru prin afacerea cu îngheţată, pe care am dezvoltat-o timp de 4 ani. Fiind studenţi, fără experienţă practică în vreun domeniu de activitate, ne-am dorit să alegem ceva simplu, care să nu ne pună probleme mari, astfel încât şi experienţa nostră să poată evolua odată cu business-ul în sine. În plus, afacerea cu îngheţată era o afacere sezonieră, aşa că la început ne-a încântat tocmai din prespectiva timpului limitat şi a obligaţiilor restrânse impuse. Practic, cea mai solicitantă muncă era într-o perioadă când studenţii sunt în general în vacanţă, ceea ce ne-a ajutat foarte mult.

Cu timpul, am prins gustul antreprenoriatului şi ne-am dorit tot mai mult să creştem afacerea de la an la an, să o transformăm dintr-o activitate sezonieră într-una permanentă, şi aşa am ajuns să dezvoltăm în paralel şi producţia de pufuleţi. Ne-am gândit la pufuleţi pentru că sunt un produs compus doar din mălai şi sare…deci, apparent simplu de făcut. Doar că, în timp, am descoperit că să faci pufuleţi este o… artă. Pentru îngheţată numele Gusto suna foarte apetisant, mi s-a părut o alegere excelentă și tot așa îmi sună și astăzi.

Intermodal&Logistics: Cum se desfășurau procesele logistice acum 20 de ani și cum au evoluat între timp? Ce schimbări s-au produs și ce investiţii în logistică aţi realizat?

Eliodor Apostolescu: Acum 20 de ani în România toate domeniile economiei de piaţă abia se nășteau, companiile multinaţionale încă nu îşi făcuseră apariţia pe piaţa româneasca şi în consecinţă nici standardele şi politicile impuse de acestea. Dacă îţi doreai să dezvolti un produs și să îl livrezi la ușa clientului trebuia să-ţi dezvolţi propriul sistem de transport. În aceste condiţii am început să ne dezvoltăm propria flota pe care am crescut-o odată cu creșterea productiei.

Schimbările care au apărut în logistică în tot acest timp sunt uriașe, practic fiecare domeniu de activitate a evoluat atât de mult încât a devenit imperios necesar să separi producţia de logistică. Există acum companii care oferă servicii logistice la un cost mai mic decât costul pe care l-ai putea realiza prin mijloacele proprii. Ca o concluzie, trebuie să fii profesionist în domeniul tău și să te perfecţionezi permanent pentru a rezista în piaţă.

Intermodal&Logistics: În ce constă tehnologia de extrudare folosită în procesul de fabricare a pufuletilor Gusto?

Eliodor Apostolescu: Tehnologia de expandare folosită în fabrica Gusto este unică în lume, a fost creată de noi și brevetată la nivel internaţional. Această tehnologie oferă unicitate pufuleţilor noștri, care se traduce printr-o textură fină și o savoare specială. Acesta este unul dintre principalele avantaje competitive ale pufuleţilor Gusto. Mai mult decât atât, reţeta este și ea unică, și stă drept dovadă a angajamentului companiei de a crea un brand icon în categoria de pufuleţi, oferind gustul delicios și textura atât de apreciată a produselor din portofoliul Gusto Pufuleţi.

Intermodal&Logistics: În ultimii ani, Phoenixy acţionează și ca furnizor de servicii logistice pentru clienţii români și străini. De ce aţi decis să înfiinţaţi propria divizie logistică?

Eliodor Apostolescu: Decizia de a înfiinţa propria divizie logistică a venit ca un răspuns firesc la situaţiile complexe ce au apărut în urma listării produselor Gusto în marile reţele de magazine din Europa, și nu numai. Specificul acestor contracte implică realizarea livrărilor la date și ore precise pe care le primim odată cu lansarea comenzilor. În momentul în care ai de rezolvat minim 1.000 de astfel de livrări pe an, nu mai poţi să te bazezi doar pe câteva comenzi simple către un transportator sau altul. Nu mai poţi nici să te bazezi pe faptul că vei putea livra aceste comenzi prin forţe proprii, îndeplinind standardele de precizie dorite de client. Soluţia constă în crearea unui departament profesionist, care să integreze propriul sistem de transport în marile grupuri de logistică europene. Acest lucru presupune atât faptul că noi oferim curse constante către diverse destinaţii europene – aproximativ 40 de transporturi săptămânale în acest moment, cât și faptul că flota noastră, care acum înregistrează 60 de camioane, poate efectua transporturi pentru alţi clienţi din ţară și străinătate.

Intermodal&Logistics: Fiind vorba de produse cu o greutate mică, dar cu volum mare și relativ fragile, în ce măsură putem vorbi de optimizarea spaţiului de transport sau depozitare?

Eliodor Apostolescu: Procesul logistic din zilele noastre nu înseamnă doar transportarea unor mărfuri din punctul A în punctul B, ci înseamnă găsirea celor mai eficiente metode de transporta rapid și eficient, la cel mai redus cost. Aici nu mă refer doar la umplerea la capacitate maximă a fiecărui camion (lucru care poate fi considerat un principiu de bază), ci și la modul în care sunt gestionate costurile de transport, din punct de vedere ale resurselor de financiare și de timp.

Un exemplu excelent este softul de dispecerizare flotă pe care l-am dezvoltat intern, soft ce ne-a evidenţiat clar centrele de cost din cadrul fiecărei rute de transport și ne-a permis adoptarea unor măsuri care ne-au redus cheltuielile pe cursă cu 20%. Practic, poţi folosi cele mai moderne camioane, cei mai buni șoferi și, totuși, la final de lună constaţi că ai parcurs sute de mii de kilometric și ai iesit în pierdere datorită unei monitorizări neperformante. Oricât de inteligent ai organiza procesul logistic, fără un sistem de control care să verifice că activitatea de transport se desfășoară așa cum ai planificat-o, obiectivele stabilite nu se pot realiza în proporţie mai mare de 50%. Deci, primul lucru care trebuie dezvoltat odată cu organizarea oricărei activităţi este sistemul de control.