Home Logistics Profil de manager: Mihai Roșca, Planning & Logistics Manager CRH România

Profil de manager: Mihai Roșca, Planning & Logistics Manager CRH România

Profil de manager: Mihai Roșca, Planning & Logistics Manager CRH România

Fascinat de mecanismele complexe ale proceselor de producţie și de modul în care angrenajele unei linii de producţie se mișcă sincron pentru a transforma o materie primă într-un produs finit, Mihai Roșca, Planning & Logistics Manager CRH România a ales o carieră în planificarea producţiei și logistică, deși este absolvent de marketing.

Acesta ne-a vorbit despre alegerea făcută și care sunt principalele motive pentru care tinerii ar trebui să se orienteze către o carieră în acest domeniu.

Intermodal&Logistics: Cum aţi început să lucraţi în logistică și ce v­a atras iniţial la acest domeniu? Care este povestea primului loc de muncă în logistică și care este prima lecţie învăţată în acest domeniu?

Mihai Roșca: În 2002 am absolvit facultatea de Management și Marketing. Încă de pe atunci era mult “hype” în jurul marketingului, se vorbea mult despre acest domeniu și toţi voiau să înveţe să vândă cât mai bine și cât mai mult. Chiar dacă m-am format în mijlocul acestei efervescenţe, știam clar că nu mă atrag vânzările, ci ţinteam mai degrabă spre managementul de producţie. Visam agitaţia liniilor de producţie, a graficelor de volume, a inovaţiilor de produs, într-un cuvânt “jongleria” unei fabrici, în care pe o ușă intră materia primă, iar pe alta iese produsul finit. Acesta eram eu la 22 de ani. Cum știam că nu îmi pot îndeplini visul peste noapte, am început căutarile pentru un loc de muncă, având un obiectiv clar: de a lucra pentru un producător de calibru mare. Aici intervine întâmplarea fericită. Tocmai în acea perioadă producătorul de materiale de construcţii Lafarge derula o acţiune de recrutare tineri absolvenţi și înscrierea acestora într-un program de dezvoltare managerială. Mănușă! Trezit în fiecare dimineaţă, cu adevărat dimineaţă, nu ceea ce credeam eu până atunci că înseamnă acest lucru, timp de 3 luni am experimentat viaţa într-o staţie de betoane. Aici am învăţat cât de mult contează rapiditatea cu care se transportă betonul, un produs sensibil, am învăţat tipuri diferite de reţete de beton și importanţa de a fi responsabil. De pe băncile școlii, care m-a învăţat mai degrabă ce înseamnă competiţia, am ajuns fix în locul în care am descoperit puterea pe care o are o echipă și înţelesul cuvântului cooperare. „Economics is not about goods and services, it’s about human choice and action” (n.r. economia nu este despre bunuri și servicii, ci despre alegerea și acţiunea umană) este un citat al lui Ludwig van Mises pe care un profesor de economie ni-l tot repeta, dar pe care la acel moment nu l-am înţeles. Abia aici am început să-i întrezăresc semnificaţia. În staţia de betoane s-a născut interesul meu pentru rolul distribuţiei și dinamica acesteia în sistem. Întâmplarea a făcut să apară un post liber de responsabil de transporturi pentru activitatea de betoane în zona București, activitate pe care am ajuns să o coordonez timp de 2 ani și jumătate. Prima lecţie pe care am învăţat-o ca logistician a fost să nu îmi fie frică să iau decizii. Cea mai bună decizie este o decizie luată la timp! Există cazuri când ai nevoie de timp să cântărești bine situaţia pentru a face o alegere cât mai bună, dar timpul costă, rezultatul fiind o decizie excelentă, dar tardivă, în consecinţă neaplicabilă. Ca o paranteză, cred că toţi logisticienii și-au dorit la un moment dat să oprească timpul sau să-l accelereze.

Intermodal&Logistics: Care consideraţi că sunt cele mai importante aptitudini pe care trebuie să le posede un logistician?

Mihai Roșca: Ar fi bine pentru un logistician să aibă capacitatea să facă zoom-in și zoom-out în orice situaţie. Rapid, flexibil și cu acurateţe. Cred că atenţia la detalii este esenţială, dar atâta vreme cât ea este întotdeauna pusă în context, încadrată în tabloul mai mare. Iar mai departe, acel tablou de ansamblu, rotit și manevrat pentru a avea alt cadru, altă perspectivă. Un exemplu concret: când toata lumea e mulţumită de serviciile logistice, un manager trebuie să pună presiune pe cost, iar atunci când toată lumea se uită la cost, managerul de logistică trebuie să aibă în vedere nivelul de satisfacţie. Esenţiale mi se par trei abilităţi. Prima este capacitatea de a fi autocritic și de a primi pozitiv critica ce presupune o schimbare de perspectivă. A doua ţine de comunicare în interiorul companiei, către colegi, dar și în exterior către clienţi și furnzori, iar a treia este abilitatea financiară de a înţelege costurile pentru că logisticianul nu coordonează doar transportul, el lucrează cu mobile și imobile, cu inventare și coordonare de bugete.

Intermodal&Logistics: În prezent sunteţi Planning & Logistics Manager în cadrul CRH România. Care sunt responsabilităţile dumneavoastră? Care sunt cele mai mari provocări?

Mihai Roșca: Din poziţia de Planning & Logistics Manager al CRH România coordonez un rolling planning pentru vânzări, producţie și achiziţiile strategice (materii prime și combustibili) pentru un orizont de timp de 12 luni. Acest planning centralizat înglobează planificarea high level a producţiei din cele 3 fabrici de ciment cu planificarea aprovizionării și a cererii și este legat foarte strâns de realizarea planificării de transport. Alături de planificare, sunt responsabil de logistica unei companii producătoare de ciment care include transport pe apă, căi ferate și transport auto, cu o reţea de distribuţie integrată a fabricilor cu 3 terminale de vrac și 5 depozite de sac. Cea mai mare provocare pe care o am este să fiu capabil să reconciliez diversele probleme care apar în acest sector în general (probleme legate de legislaţie, infrastructură și piaţa muncii) și în același timp să asigur în mod constant un nivel de satisfacţie ridicat al clientului evitând costuri nejustificate. Este responsabilitatea mea să creez procese flexibile care să poată ţine pasul cu o piaţă în continuă schimbare și clienţi din ce în ce mai exigenţi, iar acest lucru îl realizez atât pentru planningul de producţie cât și pentru logistică.

Intermodal&Logistics: Ce vă place cel mai mult cariera pe care aţi ales-­o? Ce vă motivează chiar și în momentele pline de provocări?

Mihai Roșca: Jobul meu îmi dă ocazia să interacţionez cu oameni din foarte multe departamente aflaţi la diferi te niveluri, ajungând să fiu familiarizat cu toate activităţile din companie, inclusiv financiar, achiziţii și IT. Este un domeniu în plină mișcare la propriu și la figurat în care abilităţile de negociere, intuiţia, dar și experienţa însoţită de accentul pe detalii satisface pe deplin dorinţa de a avea o viaţă activă. Nouă ne place să spunem că nu avem probleme ci numai soluţii, iar această atitudine este generatoare de satisfacţii zilnice.

Intermodal&Logistics: Ce sfaturi aţi da unui tânăr la început de carieră în logistică, sfaturi pe care leaţi primit sau v­ar fi plăcut să le primiţi atunci când aţi început să lucraţi în acest domeniu?

Mihai Roșca: Un tânăr la început de drum ar trebui să fie conștient că logistica este unul dintre cele mai importante sectoare de activitate, iar acest lucru se va accentua într-o lume tot mai  și mai conectată. Fără planificare și distribuţia resurselor, societatea așa cum o știm noi astăzi ar înceta să mai existe. Mai mult, pentru că logistica are atât de multe niveluri, există multe oportunităţi de avansare, iar în general companiile au tendinţa de a promova din interior în acest domeniu. Poate că cel mai important pas atunci când accepţi un job în logistică este să îţi definești clar dacă acel job este o carieră sau un job pregătitor pentru o altă carieră în alt domeniu. Cred că succesul în acest domeniu este legat de a avea o atitudine deschisă și receptivă, de a dori să te îmbunătăţești continuu și de a avea interes în tehnologie și dezvoltarea proceselor.