Home Logistics Curierat și e-commerce ProfilDeManager – Cătălin Cîrnaru, Logistic Manager – Flanco Retail

ProfilDeManager – Cătălin Cîrnaru, Logistic Manager – Flanco Retail

ProfilDeManager – Cătălin Cîrnaru, Logistic Manager – Flanco Retail

Cătălin Cîrnaru a aniversat recent cinci ani în cadrul Flanco Retail, companie în cadrul căreia activează ca Logistic Manager, conduce departamentul de logistică și se ocupă de ceea ce înseamnă supply chain-ul unuia dintre cei mai mari retaileri de IT&C, electronice și electrocasnice din România.

Am considerat că este momentul oportun să aflăm care au fost primii pași către logistică, domeniu spre care a făcut trecerea din achiziţii și practic, din postura unui om “care provoacă incendii”, în postura unui “pompier”, așa cum descrie oamenii de logistică. Nici drumul până la achiziţii nu a fost unul “tipic”, Cătălin având la bază formarea de inginer chimist. În liceu, atunci când mulţi dintre noi, în teorie cel puţin, își aleg domeniul în care vor profesa, Cătălin Cîrnaru visa să fie medic, astfel că a dat admitere la Facultatea de Medicină, unde a fost student timp de un semestru. Și-a dat seama repede că nu este domeniul potrivit pentru el și s-a orientat către Facultatea de Chimie Industrială din cadrul Politehnicii București.

“Chimia m-a atras din clasa a VII-a, așa că, mi s-a părut logic să o urmez. Nu a fost să fie nici chimia, pentru că în școala românească se concentrează niște resurse în zone în care nu este nevoie și alte zone sunt defavorizate, cum este logistica spre exemplu, unde în ultimii 25 de ani nu s-a dezvoltat nimic. La momentul în care am făcut facultatea, erau 450 de absolvenţi de inginerie chimică doar din București, iar pe atunci piaţa avea nevoie de mult mai puţini specialiști în domeniu”, spune Cătălin Cîrnaru.

A intrat în logistică în urmă cu aproape 15 ani pe când lucra în departamentul de achiziţii al companiei în care activa la acea vreme și a primit propunerea de a “schimba tabăra” și a vedea cum stau lucrurile de partea cealaltă, în logistică. “La momentul respectiv se desfășura în companie un proiect de implementare WMS (Warehouse Management System) și am primit această propunere. Am stat și am cântărit cu grijă decizia, împreună cu soţia mea, pentru că era o schimbare importantă, neavând experienţă strict în această arie. Am avut curaj să spun “da” și am avut și norocul de a avea un mentor cu o experienţă foarte mare în zona de logistică, căpătată în teren bineînţeles și care a avut o răbdare deosebită să mă înveţe. Doi ani și jumătate cât am lucrat împreună am furat meseria de la el și a ţinut loc de școală de logistică. Am completat școala cu munca din teren și cu o serie de cursuri de managementul depozitării.” Acest prim proiect de implementare WMS a fost și rămâne unul de suflet nu doar pentru că a fost “primul copil” în logistică, așa cum îl numește Cătălin, ci și prin prisma lecţiilor învăţate pe parcurs.

“Prin 2005 când era în derulare acest proiect nu erau foarte mulţi în logistică în România care lucrau cu WMS și cea mai mare provocare a fost că nu aveam de la cine să învăţăm ca să nu repetăm aceleași greșeli. De exemplu nu am luat în calcul că atunci când ai WMS și îţi dă niște taskuri de replenishment, te trezești cu mulţi paleţi în zona de picking pe care trebuie să-i cobori și să-i pickuiești mai departe. Așa se face că ne-am trezit dintr-o dată blocaţi în depozit. Ne-am dat seama că 70% dintre acei paleţi plecau așa cum erau și a trebuit să găsim o soluţie să facem bypass pe zona de replenishment pentru parte de picking și să mergem cu ei direct către zona de livrare.”

În cei 15 ani de când face logistică, a acumulat experienţe și a pus bazele unor echipe de logistică ce s-au dezvoltat asemenea unor ecosisteme. “Cred că cea mai mare satisfacţie ca manager este să vezi că după o perioadă după ce ai părăsit o companie, modul de lucru implementat de tine este păstrat în continuare.”

Ce face un manager de logistică în România?

În România un manager de logistică face foarte multă pompieristică, recunoaște Cătălin, pentru că tot timpul apar situaţii neprevăzute care au nevoie de o soluţie. Și în Flanco, oamenii din departamentul de logistică în frunte cu managerul de logistică îndeplinesc rol de pompieri, însă spre deosebire de alte organizaţii, aici managerul de logistică are o libertate mare să facă lucrurile să meargă și este o libertate pe care o dă mai departe oamenilor pe care îi are în subordine.

“În Flanco este o atmosferă deschisă, învăţăm din experienţe, suntem încurajaţi să facem lucrurile așa cum știm mai bine, dar să și livrăm ceea ce am promis. Avem libertatea de a veni cu idei pe care le putem testa pentru a vedea ce funcţionează și ce nu funcţionează. În fiecare an facem schimbări, în fiecare an creștem și învăţăm și în ultimii 5-6 ani s-au produs multe schimbări în logistica Flanco. Când am venit în companie eram 4 oameni în total în echipă, acum suntem 12. Logistica era și atunci externalizată, dar între timp am automatizat aproape 100% din fluxuri și avem interfaţări cu transportatorii, în zona de depozitare. Spaţiul de depozitare la vremea respectivă era de 2.500 mp, acum avem în mod uzual în jur de 12.000 mp, iar în perioada de vârf de sezon ne ducem către 20.000 mp. La acea vreme lucram cu 2 curieri, acum lucrăm cu 7. Digitalizarea și tot ceea ce înseamnă transformarea în supply chain ne obligă să ne adaptăm”, spune Cătălin.

Agenda de lucru

În prezent, pe agenda de lucru a managerului de logistică Flanco se află o serie de proiecte ce vizează transparenţa și optimizarea timpilor de livrare. Un proiect la care se lucrează asiduu în Flanco este în zona de reverse logistics și trasabilitate a retururilor, iar al doilea proiect este continuarea dezvoltării platformei de management al livrărilor conform nevoilor Flanco. “Avem nevoie de flexibilitate și agilitate în ceea ce privește livrările. Flanco este și un retailer clasic, nu doar online, și avem nevoie de cea mai eficientă metodă din punct de vedere al timpului și al costurilor de a livra marfa către magazine. Curând vom face schimbări pe acest segment și vom scoate marfa ce merge către magazine din zona de transport cargo și o vom muta către curierat, scurtând perioada de livrare. Pe de altă parte, aplicaţia ne va oferi o vizibilitate în reţea pentru colegii din magazine, care vor vedea comenzile și momentul în care le vor primi.”

“Trebuie să ne educăm clienţii în zona de puncte de colectare și să folosim punctele existente, fie că vorbim de reţeaua proprie de magazine sau de pick-up pointuri create de curieri, mergem în această direcţie, pentru a-i putea oferi mai departe clientului servicii mai bune. Căutăm soluţiile și variantele cele mai bune pentru client.”

Generaţia “millenials”  în logistică

Flanco Retail a lansat recent programul Supply Chain Internship, un program ce le oferă studenţilor posibilitatea de a face practică timp de patru luni în cadrul companiei și de a vedea ce înseamnă logistica într-o companie de retail. “Căutăm tineri care să vină să vadă ce înseamnă partea de supply chain într-o companie de retail. Cred că studenţii trebuie să aibă posibilitatea să vadă că lucrurile se întâmplă și cum se întâmplă, să înţeleagă dincolo de ceea ce se predă la școală, care sunt provocările în zona asta și ca atunci când vor termina facultatea și vor aplica pentru o poziţie în logistică în orice companie, să știe la ce să se aștepte. Lucrăm din ce în ce mai mult cu așanumita generaţie millenials și trebuie să ne adaptăm pentru că ei sunt cei care vor duce mai departe România și să le facilităm acce sul la o pregătire în teren. În același timp, vedem ce îi atrage pe ei în acest moment și le arătăm ceea ce facem noi.”

„ Un lucru important pe care l-am învăţat și îl aplic și eu la rândul meu este că trebuie să le explici foarte clar oamenilor ce vrei să obţii de la ei și cum vrei să obţii aceste lucruri și să fie totul foarte transparent. Logistica în general se bazează foarte mult pe transparenţă în organizaţia în care lucrezi, trebuie să fii cât mai deschis faţă de celelalte departamente“ – Cătălin Cîrnaru, Logistic Manager, Flanco Retail.