Home Intermodal Investitii Transportul ecologic: Tendinţe pentru viitor, în societăţi moderne

Transportul ecologic: Tendinţe pentru viitor, în societăţi moderne

Transportul ecologic: Tendinţe pentru viitor, în societăţi moderne

În prezent, o mare parte din companiile care produc mașini și camioane sunt implicate și în producţia de vehicule cu propulsie electrică. acestea fiind spuse, momentul în care aceste vehicule ecologice vor domina într-o oarecare măsură industria transporturilor este doar o problemă legată de timp.

Mașina electrică este benefică pentru mediu, dar și pentru buzunarul proprietarului, datorită costurilor reduse de întreţinere. În ciuda unor mituri urbane care s-au răspândit destul de repede, motorul cu combustie internă nu va fi înlocuit complet și definitiv de către cel electric, cel puţin nu în următorii câţiva zeci de ani. Este posibilă o reducere a producţiei de mașini tradiţionale, dar acest aspect nu mai este pe lista de priorităţi a companiilor din industria automotive.

Producătorii de piese pentru automobile sau vehicule comerciale consideră că vehiculele electrice au nevoie de mai mult timp ca să ajungă la maturitate tehnologică. Mai mult, încă sunt câteva probleme în ceea ce privește compatibilitatea acestor sisteme noi cu platformele existente. Conform specialiștilor, piaţa pentru sisteme de propulsie electrice va fi martoră unei creșteri ușoare a vânzărilor. O parte din această piaţă, în prezent controlată de către vehiculele tradiţionale, va fi dominată de către mașinile electrice. Astfel, vom observa o creștere de la 4%, la finele anului 2016, la 7% din piaţa sistemelor de propulsie, până în anul 2023.

Politicile pentru controlul emisiilor de CO2  vor crește popularitatea vehiculelor electrice

O modalitate prin care producătorii de tehnologii eco își pot implementa design-urile este prin politicile naţionale și internaţionale legate de protecţia mediului. Cu ajutorul acestor politici, se estimează că până în 2023, 30% din cota de piaţă va fi deţinută de vehicule electrice. Pe cealaltă parte, mașinile cu propulsie de tip diesel ar putea să devină încet, dar sigur, o specie pe cale de dispariţie. Sunt surse care consideră că mașinile diesel își trăiesc ultimele clipe. Totuși, segmentul diesel are o pătrundere puternică pe piaţa vehiculelor comerciale grele și e puţin probabil să dispară complet, cel puţin nu în următoarele decenii.

Tehnologia este eficientă în drumurile de lung-parcurs și în zonele rurale. În ciuda tehnologiilor avansa te pe care mașinile electrice le garantează, precum costuri lunare reduse considerabil și 0% emisii poluante, încă sunt probleme cu integrarea acestor vehicule pe anumite pieţe, cum este și România. Principalul vinovat este infrastructura sau mai bine zis lipsa unei infrastructuri cu puncte de încărcare.

O analiză din partea firmei de consultanţă KPMG arată că mașinile electrice, tehnologiile care duc la crearea acestor vehicule, precum și piesele și serviciile necesare vor depăși cu mult pragul de 1 trilion USD, până în anul 2030. Unul din motivele pentru această sumă stă în faptul că o mașină electrică, conectată prin toate tipurile de tehnologii wireless, poate să genereze venituri de până la 10 ori mai mari decât cele ale unei mașini convenţionale.

Conectivitatea ajută piaţa de transport de marfă

Tehnologiile care asigură conectivitatea între vehicule sunt în mod deosebit utile camioanelor și TIR-urilor, mașini mari care transportă marfă grea și care au nevoie de precizie milimetrică. Senzorii atașaţi pe vehicule, conectaţi la un computer de bord, care la rândul lui este conectat la un centru de comandă și la internet, se traduc prin capabilităţi de conducere autonomă, siguranţă și economie de bani și de timp. Productători de camioane, precum Daimler, au demonstrat conceptul de conducere fără șofer, în condiţii de autostradă și au arătat că este un sistem sigur, de încredere.

Mai mult, companiile de transport se pot baza pe un software care folosește mai multe camioane, dintre care primul le controlează pe celelalte, în convoi. Apropierea vehiculelor, precum și conducerea stabilă, fără frâne și accelerări bruște, poate duce la o economie de combustibil de 7 până la 14%. Costurile reduse vor duce, cel mai probabil, ca în cazul serviciilor pe care le oferă Amazon, la mai multe livrări locale, dar și la apariţia de firme mici. Chiar și drumurile tipice către supermarket pot fi înlocuite de acelea ale companiilor care livrează produse alimentare și non-alimentare.

Servicii noi pentru pieţe noi și moderne

Tehnologiile recentapărute se traduc și prin servicii noi de transport de marfă. De exemplu, Amazon folosește oameni obișnuiţi, cu mașini personale, așa cum face și Uber, dar ca să transporte marfă, prin serviciul Amazon Flex. Mai există și serviciul experimental Prime Air, care folosește drone pentru pachete mici și mijlocii. Iar internetul și, în consecinţă, serviciile care ajută la colec tarea datelor despre utilizatori, vor duce la analize mult mai complexe, cu marje de eroare infime.

În plus, companiile care se folosesc de comerţul online renunţă la opţiunea care aducea mulţi bani, și anume livrarea peste noapte. Serviciul nu mai este necesar, deoarece companiile online își iau marfa, în cele mai multe cazuri, din depozite locale.

De asemenea, companii noi, care nu folosesc neapărat uniforme pentru angajaţi, precum Lyft și Uber, se remarcă prin servicii moderne, de calitate. Serviciul Uber Rush, de exemplu, folosește oameni obișnuiţi pentru transportul de marfă, iar Uber-ul clasic transportă oameni în regim de ride-sharing. Ca în orice industrie, din totdeauna, analize complexe de piaţă sunt necesare, ca să aflăm în ce zone și în ce condiţii se pot dezvolta servicii noi de transport. Este nevoie de o populaţie care este conectată la noile tehnologii și care este deschisă la nou și la modern.