Home Logistics Curierat și e-commerce VIVRE, o afacere construită cu pasiune

VIVRE, o afacere construită cu pasiune

VIVRE, o afacere construită cu pasiune

La auzul cuvântului „Vivre”, afinitatea pentru cultura franceză, inevitabil, mă duce cu gândul la sintagma “joie de vivre”, acel entuziasm pentru viaţă și lucrurile simple pe care francezii știu să-l transmit atât de bine. În același timp, corelez cuvântul și cu cel mai mare magazin online de mobile și decoraţiuni din România. Și nu sunt deloc departe de adevăr, căci pentru miile de cumpărători ai VIVR E, website-ul deschide poarta virtuală către un univers aproape infinit de posibilităţi care transformă toate ideile de amenajare a casei și grădinii în realitate și le oferă o stare de bine, de confort în interiorul propriei case.

VIVRE, lider in retail-ul online de home&deco din România, este prezent și în alte 7 ţări din Europa: Bulgaria, Slovenia, Slovacia, Croaţia, Ungaria, Polonia și Republica Cehă. Specificul business-ului VIVRE este acela de vânzări în promoţii, dar esenţa sa este cel mai bine redată de către Ciprian Sîrbu, director de logistică, cu care ne-am întâlnit pentru a afla mai multe despre ceea ce se întâmplă dincolo de interfaţa site-ului și despre cum mii de produse, de la sute de furnizori ajung la ușa cumpărătorilor, indiferent dacă vorbim de o pernă decorativă și un set de pahare, o canapea cu o lungime de peste 2 metri și câteva roci ornate cu figurine din metal pentru grădină sau chiar o lupă.

„VIVRE înseamnă un amestec viu de culori, forme și stiluri, un mix care ne face să fim diferiţi de concurenţă.” Pe lângă campaniile specific VIVRE, acum sunt disponibile și produse în sistem catalog, adică oferte permanente pentru zeci de mii de produse. Diversitatea este unul din punctele forte ale VIVRE, fiecare client având posibilitatea să găsească într-un singur loc obiecte care să corespundă gusturilor sale și stilului de amenajare interioară a casei, fie el scandinav, baroc sau clasic. Însă această diversitate este și cea care aduce o serie de provocări din punct de vedere logistic. Principiul de funcţionare  este simplu: oricine se poate înregistra, apoi poate alege din produsele active de pe site, genera comanda online și le va primi acasă prin curier. Poate achita produsele cu cardul, prin virament bancar sau ramburs la curier, în momentul sosirii coletului.

“Timpul de livrare al comenzii este afișat în contul utilizatorului și durează maxim trei săptămâni de la comandă până în momentul în care coletul ajunge la client. Poate părea o perioadă mare de livare, conform așteptărilor clientului, dar multe produse sunt în stoc furnizor și, practic, abia după plasarea comenzii consumatorilor, produsele se trimit către Vivre” explică Ciprian Sîrbu.

Logistica VIVRE este o logistică de procesare și nu una de depozitare, o logistică de fullfilment, iar de aici derivă o serie de necunoscute. Comanda unui client (coșul său) conţine produse din portofoliul mai multor furnizori care trebuie livrate într-un singur pachet. Locaţiile geografice diferite ale partenerilor, timpii de tranzit, mijloacele de transport disponibile în respectivele regiuni și, de ce nu, sărbătorile legale naţionale (ale ţărilor respective) reprezintă provocările legate de transportul primar și secundar al bunurilor. Echipa Vivre trebuie să sincronizeze furnizorii de marfă, transport, centrele de procesare și transit pentru ca produsele comandate să ajungă, la un loc, în casa clientului la data promisă.

Echipa de achizitori a VIVRE caută și selectează mereu produse din ofertele a sute de furnizori din toată Europa și din Turcia; criteriile cele mai importante sunt calitatea preţurile competitive și seriozitatea acestora.

Packaging 1:1

Loturile de marfă ajung la hub-ul central VIVRE din România, situat în Gara Progresului Business&Logistics Center, unde, după ce sunt procesate, vor pleca prin transport rutier către huburile regionale ale companiilor de curierat și în final ajung în casele clienţilor.

Drumul produselor este așadar unul destul de lung, cu multe tranzite, și pentru că vorbim și de foarte multe produse sensibile, care se pot sparge sau zgâria ușor, ambalajul este un element cheie în lanţul logistic VIVRE și un segment în care se investește foarte mult. Acesta nu are doar rolul de a proteja produsul, ci reprezintă în același timp cartea de vizită a VIVRE în faţa clientului, care își dorește ca și ambalajul să fie la fel de atrăgător ca și produsul din interior.

“Paleta extrem de diversă de produse care ne recomandă are și un revers. Nu putem avea un standard unic la nivel de ambalaj și trebuie să identificăm tot timpul noi soluţii particulare cu scopul de a proteja orice tip de produs comercializat, pentru ca acesta să ajungă în stare perfecta în casa clientului.”

Gama de forme și mărimi se dovedește în acest caz un obstacol, întrucât face dificilă o uniformizare la nivel de ambalaj și astfel trebuie identificate soluţii și ambalaje suficient de flexibile ca și formă pentru a răspunde necesităţilor de ambalare impuse de specificul business-ului.

„Livrăm cu zece curieri și trei procesatori de produse agabaritice, produse care nu se încadrează în standardele normale de curierat, cum sunt piesele de mobilier. Produsul trebuie să fie suficient de bine protejat astfel încât să facă faţă cu brio descărcărilor și procesărilor multiple din acest lanţ de transport. Unii curieri au benzi de sortare automate, alţi curieri fac sortarea manuală, depaletizează coletele primite de la noi, sortează și apoi repaletizează în box paleţi pentru transport; toate aceste mișcări și atingeri ale coletului înseamnă un potenţial risc de deterioriare a produsului din interior sau a coletului în sine” spune directorul de logistică al VIVRE.

Soluţii de optimizare a transportului

Având în vedere timpul pe care coletele îl petrec pe drum, de la furnizor la centrul de procesare VIVRE, și mai departe către clientul final, subiectul optimizării costurilor de transport era inevitabil. „Pe partea de transport primar, de la furnizor către depozitul central VIVRE, încercăm pe cât posibil să grupăm loturile de marfă din punct de vedere geografic, prin consolidare într-un hub local. Avem o reţea de hub-uri la nivel European pe care o dezvoltăm și pe care încercăm să o utilizăm cât mai bine, astfel încât să eficientizăm din punct de vedere geographic distanţele și dimensiunile loturile de marfă cu scopul de a obţine o densitate cât mai mare de marfă per transport. De asemenea lucrăm îndeaproape cu partenerii de transport pentru a găsi soluţii împreună în funcţie de specificul mărfii sau modalitatea de ambalare a produselor. Pentru că vorbim de un magazine online, logistica inversă este un subiect interesant din punct de vedere logistic și un segment unde se poate vorbi de optimizare. “Oferim oricărui client posibilitatea de a returna produsul, mai ales dacă produsul nu se ridică la nivelul așteptărilor. Ridicăm pachetul din casa clientului prin curierat si îl consolidăm într un hub local pentru eficientizarea costurilor de transport. Periodic, ridicăm coletele retur din hub-ul de centralizare, le transportăm în centrul de procesare, le recepţionăm, operăm retururile, rambursăm banii clientului și produsul este verificat din punct de vedere calitativ. Dacă produsul trece testul este repus în vânzare, iar dacă este deteriorat, se casează.”

Sistem informatic centralizat

VIVRE utilizează un sistem informatic personalizat, dezvoltat in-house, permanent îmbunătăţit și care se pliază perfect pe cerinţele business-ului însumând un ERP, CRM, BI, WMS, TMS și platforma de vânzări online. Un aspect important al activităţii VIVRE este integrarea și eficientizarea continuă a colaborării cu furnizorii de servicii de curierat și de servicii de transport. Iar aceasta se traduce și prin eliminarea operaţiunilor repetitive de etichetare și re-etichetare a coletelor. „Sistemul nostru informatic este conectat cu cel al companiilor de curierat și generăm AWB-urile direct din reţelele lor, astfel încât să evităm fenomenul de relabelling-ul. Însă, în ceea ce privește procesatorii de produse agabaritice, cum le numim noi, nu toţi furnizorii sunt dezvoltaţi în acest sens și poate apărea procesul de reetichetare”.

“Cu siguranţă că piaţa e-commerce se va dezvolta în continuare, dezvoltare care va oblige furnizorii de soluţii logistice să își modifice gama de servicii. Putem observa deja că experimentăm cu soluţii de livrare în segmental “last mile” bazate pe elicoptere și drone (atât terestre cât și aeriene). De altfel, putem vedea că inclusiv în Romania, multe magazine s-au mutat în mediul on-line și majoritatea celor care nu au făcut acest pas, oferă variante de comandă de la distanţă. Cred că în următorii 5 ani, logistica aferentă e-commerce-ului se va apropia cât mai mult de furnizor (drop shipping) pentru a asigura o eficientizare cât mai mare a distanţelor pe care o marfă o parcurge până la destinaţia finală. Sper că și curieratul și legislaţia în domeniu se vor putea adapta în timp util pentru a putea susţine această direcţie” concluzioneză Ciprian Sîrbu.

Continutul acestui articol este restrictionat. In cazul in care sunteti abonat al Intermodal&Logistic va rugam introduceti numele de abonat si parola in zonele de mai jos. In cazul in care doriti sa va abonati va rugam sa completati cererea din pagina CUM MA ABONEZ

Existing Users Log In