Home Intermodal Care sunt factorii care afectează prețurile și piața de transport rutier de marfă?

Care sunt factorii care afectează prețurile și piața de transport rutier de marfă?

Care sunt factorii care afectează prețurile și piața de transport rutier de marfă?

Anul 2022 este sub semnul întrebării atât pentru companiile care efectuează transport rutier de marfă internațional, cât și intern. Schimbările în legislație ar putea schimba tot sistemul de business.

Pachetul de Mobilitate 1 aduce o serie de modificări la nivelul internaționale de transport printre care declararea detașării șoferilor în sistemul electronic centralizat IMI al Comisiei Europene; revenirea camioanelor în țara de reședință la cel mult 8 săptămâni; limitarea operațiunilor de cabotaj sau obligativitatea introducerii salariului minim pentru șoferii care efectuează operațiuni de transport internațional sau cabotaj din țara unde le efectuează.

Toate aceste noi măsuri cresc costurile operaționale ale companiilor de transport din România și alte state est-europene care efectuează operațiuni de transport internațional și cabotaj. O parte din costuri vor fi transferate mai departe către clienții companiilor de transport, și în final către consumatori, care vor plăti mai mult pentru produsele achiziționate, fie că vorbim de alimente, obiecte electronice, de îmbrăcăminte, medicamente sau mașini.

Pachetul de Mobilitate 1 – doar una din cauzele creșterii prețurile de transport

Ovidiu Placintă, CEO Express Euroscan, companie de transport internațional de marfă, spune referitor la Pachetul de Mobilitate că se va simți “un impact semnificativ, costuri mult mai mari, birocrație mai multă. În 2022 deja am avut o creștere de preț chiar la debutul anului și, după părerea mea, va urma încă o creștere, chiar mai mare, la maxim 2/3 luni de la intrarea în vigoare a Pachetului de Mobilitate. Prețurile în 2021 au rămas la fel, din păcate, chiar dacă prețul carburantului a crescut foarte mult,” spune acesta.

Compania a angajat personal Tesa suplimentar și a comandat 50 de camioane noi pentru a putea aranja schimbările cu venirea camioanelor acasă astfel încât clienții să nu fie afectați.

“Mă aștept la un an destul de dificil, cu extrem de multe provocări. Va trebui să ne adaptăm la multe lucruri noi, legislație nouă, practic se va transforma tot sistemul de business, dar cu siguranță vom reuși să trecem și prin aceste schimbări”, a mai spus Ovidiu Placintă.

Și Dumagas Transport, companie cu o istorie de peste 20 de ani pe piața de transport rutier de marfă, ce derulează atât transport intern, cât și internațional, se așteaptă la schimbări în business-ul din Uniunea Europeană din cauza Pachetului de Mobilitate 1.

“Ne aflăm puși în dificultate și încă nu putem cuatifica întregul impact al Pachetului de Mobilitate 1, dar acesta va fi semnificativ și cu siguranță ne va afecta întregul business de “cross-trade” derulat în Uniunea Europeană cu flota proprie. Aici încercăm să luam măsuri împreună cu partenerii noștri și să limităm cât mai mult impactul operațional și finaciar al acestor măsuri. Prețurile de transport sunt în creștere cu procente de două cifre. Factorii cauzali sunt mulți și diverși: criza șoferilor de camion, criza semiconductorilor, criza combustibililor, fluctuațiile de comenzi ale clienților, Pachetul de Mobilitate 1”, spune Mircea Vlah, CEO Dumagas.

“Ne așteptăm ca anul 2022 să stea tot sub semnul neprevăzutului sau volatilității. Agenții economici cu care lucrăm caută intens soluții de securizare a lanțurilor logistice grav afectate în 2021. Noi încercăm să fim alături de ei și sperăm să trecem această perioadă începând cu al doilea semestru din 2022”Mircea Vlah, CEO Dumagas Transport

 

Lipsa de șoferi afectează și transportul intern

 Nici companiile care efectuează transport intern de marfă nu sunt ferite de provocări, aici însă lipsa șoferilor fiind problema majoră.  Mircea Mănescu, general manager al companiei de transport Ahead Logistics este de părere că încurajarea investițiilor ar reprezenta o gură de aer pentru piața de transport intern.

“Sperăm să fie luate măsuri de încurajare a investițiilor și implicit crearea de noi locuri de muncă. Considerăm o provocare să găsim forță de muncă necesară desfășurării activităților noastre, în speță șoferii profesioniști. În 2021, tarifele au fost influențate în special de variația prețului carburantului, iar clienții,din păcate, nu au fost receptivi la doleanțele noastre privind creșterile de costuri cu forța de muncă, asigurări, piese de schimb, etc“, a explicat Mircea Mănescu. Acesta a precizat că în funcție de disponibilitatea vorței de muncă va depinde strategia de investiții a companiei în 2022.

“Se acutizează lipsa de camioane și de șoferi pe intern. Provocarea majoră va fi găsirea de camioane în perioada de sezon. Este necesară creșterea generală, pe tot timpul anului a tarifelor de transport la intern, astfel încât și această piață să devină atractivă și să înceapă să se re(formeze)”, spune Dragoș Ghita, directorul general al DGH Log & Sped.

2022: costuri administrative și cheltuieli mai mari pentru transportatori

 Anul acesta aduce pentru operatorii de transport rutier din România o creștere a costurilor administrative și a cheltuielilor cu personalul, dar și o mare imprevizibilitate. Deși sunt speranțe mari legate de stabilizarea climatului economic prin prisma Pactului European de Redresare Economică, imprevizibilitatea și incertitudinea, dar și creșterea costurilor administrative rămân realități pe care companiile trebuie să le gestioneze în viitorul apropiat.

” Cea mai mare provocare, cu care rămâne să ne confruntăm și pe parcursul acestui an este gestionarea “incertitudinii și impredictibilității” prețurilor din piață. De asemenea, din cauza scumpirilor generale, este posibil să înregistram o creștere a costurilor administrative cât și a cheltuielilor operative, însă acest aspect este greu de estimat în acest moment”, a precizat Constantin Măzăreanu, Operations Manager International al Transgor, companie care oferă soluții pentru expediții interne și internaționale, depozitare și transport rutier.

“La intern, prețurile au crescut în medie cu 8-10% doar datorită creșterii prețului motorinei. Din păcate clienții ‘’văd’’ doar influența motorinei în tariful de transport. Consider și am solicitat clienților noștri majorări de tarife în medie cu 13-15% și pentru restul componentelor tarifului de transport (anvelope, asigurări, piese și manoperă service, salarii șoferii, cheltuieli administrative, etc)”, afirmă Dragoș Ghita DGH Log & Sped.

Daniel Grecu, Operations Manager Intern al Transgor, spune, de asemenea, că în 2021 tarifele atât pentru transportul de marfă intern cât și pentru cel internațional au crescut față de 2020 ca urmare a creșterii costurilor de transport (creșterea prețului combustibilului, a asigurărilor, salariilor șoferilor, taxelor rutiere, mentenanța camioanelor).

Constantin Măzăreanu – Operations Manager International (dreapta) Daniel Grecu – Operations Manager Intern (stanga) Transgor Logistik


“Un alt factor care a influențat dinamica prețurilor pentru transportul de marfă intern a fost și scăderea numărului de cărăuși, din cauza falimentelor apărute în prima parte a perioadei pandemice, pe când la internațional a avut loc o scădere a numărului soluțiilor de transport pe principalele rute din cadrul UE, cauzele fiind: orientarea unor cărăuși către alte rute cu o concurență mai mică, introducerea unor restricții sanitare rigide în unele state europene și Brexit. Ca în fiecare an, prețurile pentru transportul intern de mărfuri sunt influențate și de evoluția producției agricole și a consumului de apă și bere. Suntem pregătiți pentru o evoluție în creștere a prețurilor în 2022, atât pentru transportul de mărfuri local cât și internațional, însă în contextul actual o prognoză ar fi subiectivă”,
a adăugat Daniel Grecu.

Evoluția pieței în 2021 și planurile pentru 2022

CEO-ul Express Euroscan spune că “piața de transport marfă a evoluat bine anul trecut. Am avut cereri de tot mai multe camioane pe tot parcursul anului, chiar putem spune că nu am putut face față volumului de curse și am refuzat multe dintre ele din cauza lipsei de camioane. În afară de luna concediilor, când cei mai mulți au profitat de faptul că s-au mai eliminat din restricții și au putut merge în concediu, iar noi am înregistrat o scădere ușoară, în rest, pe tot parcursul am fost în creștere”.

Pentru Dumagas, care activează cu preponderență în piața de transport internațional cu specific automotive și în piața de transport la temperatură controlată, anul trecut a fost unul destul de complicat.

“Piața de transport în relația cu producătorii de subansamble, piese și autoturisme a fost foarte volatilă și în scădere. Multe fabrici au avut săptămâni fără activitate din cauza crizei semiconductorilor. În baza informațiilor deținute până în prezent, noi apreciem că instabilitatea sau impredictibilitatea va continua și în primul semestru din 2022. Piața de transport la temperatură controlată (alimente și diverse produse ce necesită refrigerare sau congelare) s-a menținut constantă sau chiar a crescut simțitor în anumite luni din an. Aici am înregistrat o creștere de activitate în 2021.

Ultimul trimestru al anului trecut a fost în schimb foarte slab și mult sub rezultatele ultimilor 5 ani de activitate. Activitatea partenerilor noștri a fost afectată, iar multe volume au scăzut sau au crescut nesemnificativ într-o perioadă în care noi ne așteptam să crească susținut,” declară Mircea Vlah. În 2022, afirmă acesta, compania va continua investițiile în modernizarea flotei și a sistemelor de gestiune și control, precum și în pregătirea și formarea personalului din toate departamentele operaționale și suport.

Pe plan intern a fost un dezechilibru între cererea de camioane și oferta din piață, a precizat directorul general al DGH Log & Sped. “Ca și medie, la clienții noștri volumele au fost la fel sau au crescut foarte puțin în 2021, dar nu au mai fost camioane în piață. Declicul a fost după jumătatea lunii iunie”, a adăugat Dragoș Ghiță.

Referindu-se la transportul intern, Mircea Mănescu, Ahead Logistics spune că acesta este afectat de o lipsă de capacitate întrucât este o zonă unde tarifele sunt mult sub cele de la internațional/comunitate și nu se fac investiții în flote moderne pentru că nu este rentabil.

Managerii Transgor sunt de părere că “2021 a fost un an al incertitudinilor. După un început de an cu semne de evoluție pozitivă, per total piața transportului rutier de mărfuri s-a contractat, în special din momentul în care sectoare importante ale economiei, precum cel automotive, au suferit puternic ca urmare a crizei de materie primă și a perturbării lanțurilor de aprovizionare la nivel modial”.

“Rămân prioritare investițiile pentru consolidarea, dezvoltarea echipelor și pregătirea profesională a colegilor. De asemenea, avem planuri de investiții în zona de depozitare și logistică pentru e-commerce, cât și deschiderea de noi puncte lucru, pe lângă cele existente deja în București, Cluj-Napoca și Brașov”.