Home Logistics Comerț international COSCO SHIPPING Lines (România) conectează fluxurile de mărfuri din Asia Centrală către Europa Centrală și de Est prin Portul Constanţa

COSCO SHIPPING Lines (România) conectează fluxurile de mărfuri din Asia Centrală către Europa Centrală și de Est prin Portul Constanţa

COSCO SHIPPING Lines (România) conectează fluxurile de mărfuri din Asia Centrală către Europa Centrală și de Est prin Portul Constanţa

Industria de transport maritim reprezintă pilonul de susţinere al comerţului global, având în vedere că și astăzi, 90% din bunurile comercializate sunt transportate pe mări și oceane.

Dezvoltarea porturilor și a liniilor maritime, apariţia de noi servicii și conexiuni maritime sunt elementele care au stat la baza globalizării și a dezvoltării comerţului, iar transportul maritim reprezintă un instrument de măsură foarte precis al stării de sănătate a economiei globale și regionale.

Cătălin Petre, Director General Adjunct COSCO SHIPPING Lines (România) a vorbit într-un interviu acordat Intermodal& Logistics despre viitorul industriei de shipping la nivel regional, trendurile și factorii care influenţează dezvoltarea sectorului în România și ce spun acești factori despre economia autohtonă, digitalizarea în industria de transport maritim, dar și despre o parte din planurile de dezvoltare ale companiei în România.

Cătălin Petre, Director General Adjunct COSCO SHIPPING Lines (România)

În primele șase luni din 2019, COSCO SHIPPING Lines (România) a înregistrat o creștere de 6% a volumelor de marfă transportate (TEU) comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior, în pofida creșterii deficitului comercial al României în 2019.

Intermodal & Logistics: Cum vedeţi viitorul industriei de shipping la nivel regional și mondial?

Cătălin Petre: Atât pe plan mondial, cât și regional, în industria de shipping în viitor vom vedea o restrângere a numărului de linii maritime.

În transportul maritim containerizat, daca în anul 2013 erau prezenţi pe piaţă aproximativ 20 de armatori, în prezent numărul acestora s-a restrâns considerabil, undeva la jumătate și cred că în decursul umătorilor ani vom vedea schimbări importante – unii transportatori maritimi de containere, în special din rândul celor regionali, vor dispărea sau vor fi achiziţionaţi de către transportatorii globali, pentru că nu vor putea face faţă competiţiei, astfel că pe piaţă în viitorul nu foarte îndepărtat, vor rămâne 3-5 jucători.

■ Intermodal & Logistics: Care sunt factorii care influenţează dezvoltarea industriei de transport maritim containerizat în România?

Cătălin Petre:  Factorii sunt numeroși și, din păcate, influenţează negativ sectorul, pornind de la politicile economice globale, schimburile comerciale strategice, politicile de personal. La nivel local, industria de transport în general, este afectată de tendinţa companiilor cu unităţi de producţie în România (majoritatea multinaţionale sau cu capital străin), de a muta factorul decizional din România către altă locaţie, de cele mai multe ori, la birourile regionale.

O altă tendinţă este aceea de a organiza licitaţii anuale sau semestriale pentru achiziţia de transport maritim containerizat, scopul fiind acela de a avea o imagine globală a ofertelor și de reducere a costurilor.

Aceste decizii au impact și asupra liniilor maritime care încearcă dezvoltarea portului Constanţa prin menţinerea unor servicii maritime competitive, pentru că de cele mai multe ori, companiile producătoare nu mai exportă marfa prin portul Constanţa, ci aleg și alte porturi europene. Apoi, scăderea sectorului construcţiilor în Orientul Mijlociu, de exemplu, este un factor care afectează negativ transportul maritim în România pentru că au scăzut exporturile de materiale de construcţii – echipamente, structuri metalice, panouri OSB, MDF, cherestea.

Intermodal & Logistics: Digitalizarea serviciilor în transportul maritim este un subiect foarte actual. Cosco Shipping are deja o platformă online unde clienţii pot urmări poziţia containerelor sau pot solicita cotaţii de preţ. Cum vedeţi evoluţia acestui trend în viitor?

Cătălin Petre: Platforma noastră de e-business are numeroase funcţii și este tot mai utilizată de către clienţi. Din platformă, aceștia pot accesa Vessel Schedule pentru a vedea orarul plecărilor și sosirii navelor, dacă doresc să știe unde este marfa și când ajunge la destinaţie, verifica aceste informaţii utilizând facilitatea de Cargo Tracking sau se pot abona la serviciul de notificare Auto e-mail. De asemenea, platforma oferă o serie de alte funcţionalităţi, printre care online booking, amendare, emitere și imprimare documente transport (Bill of Lading), solicitări de ofertă, diverse tarife, detalii tehnice – tipuri de containere, rute de transport.

Personal, sunt de părere că deși din transport și logistică factorul uman nu poate fi eliminat, pentru că joacă un rol extrem de important, vedem și o nevoie a clienţilor de a simplifica unele procese, ca de exemplu identificarea rapidă a ratelor de transport, astfel că treptat tot mai multe companii vor apela la platformele online pentru informaţii de acest tip.

Intermodal & Logistics: Începând cu 1 ianuarie 2020 intră în vigoare IMO2020 – directiva privind reducerea conţinutului de sulf din combustibilii lichizi. Care va fi impactul acestei directive asupra pieţei de transport maritim?

Cătălin Petre: Costurile pentru transportatorii maritimi vor crește și odată cu aceasta, va crește și navlul (n.red: costul transportului pe apă al mărfurilor), ceea ce va duce, în opinia mea, la reducerea diferenţei de costuri între transportul maritim și cel feroviar. Transportul maritim va rămâne în continuare mai ieftin decât cel feroviar, dar diferenţa între cele două va fi semnificativ mai mică. În acest context, este posibil ca o parte din volumele transportate acum pe cale maritimă să fie mutate pe cale feroviară, timpul de tranzit fiind mai mic în cazul transportului feroviar, mai ales dacă vorbim de One Belt One Road, unde deja sunt foarte multe trenuri pe cele 2 coridoare (North și Middle Corridor) cu volume în creștere lună de lună, an de an.

Intermodal & Logistics: Aveţi în plan lansarea de noi servicii în România în viitorul apropiat?

Cătălin Petre: Avem mai multe proiecte în derulare. Împreună cu un alt partener intenţionăm să lansăm un nou serviciu prin care vom conecta Marea Neagră-Portul Constanţa de Mediterana de Vest și Nordul Africii. De asemenea, un alt proiect la care lucrăm este lansarea unui tren de containere care să lege portul Pireu de centrul României.

Dorinţa noastră este să conectăm fluxurile de mărfuri din Asia Centrală prin Portul Constanţa și apoi pe Dunăre către Europa Centrală și de Est și avem deja implementate conexiuni cu Serbia și Ungaria.

COSCO SHIPPING Lines a luat naștere în 2016 ca urmare a fuziunii între Cosco Container Lines și China Shipping Container Lines și este în prezent a patra cea mai mare linie maritimă de containere din lume.

COSCO SHIPPING Lines (România) este unul dintre liderii sectorului de transport maritim în România. Compania, în calitate de agent exclusiv al armatorului COSCO SHIPPING Lines, oferă servicii integrate de transport maritim și logistică spre și dinspre porturi principale ale Orientului Îndepărtat, Orientul Mijlociu, Europa, America de Nord, Africa, Australia și Noua Zeelandă. Compania este prezentă și în Moldova și Caucaz (Georgia, Armenia Azerbaijan), coordonând activitatea prin sub-agenţii săi din aceste zone.

COSCO SHIPPING Lines (România) oferă singurul serviciu direct din Asia către Marea Neagră (Constanţa și Odessa), clienţii beneficiind de un timp de tranzit competitiv. Serviciul a fost lansat în 2006, capacitatea navelor crescând gradual de la 2.500 TEU la 10.000 TEU.