Home Automotive Criza de semiconductori amenință lanțurile de aprovizionare ale producătorilor auto

Criza de semiconductori amenință lanțurile de aprovizionare ale producătorilor auto

Criza de semiconductori amenință lanțurile de aprovizionare ale producătorilor auto

După ce pandemia a lovit din plin industria automotive în 2020, cauzând o serie de probleme de aprovizionare, în 2021 lipsa semiconductorilor pune în pericol producția de autovehicule la nivel global.

Blocajul în aprovizionare, care este cauzat de un număr de factori, incluzând impactul Covid-19 asupra producției în prima jumătate a anului 2020 și asupra investițiilor în producție, afectează tot mai mulți producători de vehicule și furnizorii acestora.

“Furtuna perfectă” – Criza actuală este rezultatul unei așa-zise “furtuni-perfecte”. Industria automotive s-a confruntat în 2020 cu mai multe fluctuații ale cererii de semiconductori comparativ cu alte industrii, astfel că  producătorii de cipuri și-au reorientat producția către alte segmente, ca de exemplu industria electronicelor, unde vânzările de jocuri electronice, computere sau alte produse electronice au înregistrat creșteri uriașe pe tot parcursul anului. În același timp, odată cu ridicarea restricțiilor la jumătatea anului 2020, cumpărătorii s-au arătat dornici să facă achiziții de mașini noi, iar vânzările și volumele de producție în industria auto și-au revenit într-un ritm mai alert decât cel estimat, pe toate piețele.

Și, întrucât capacitatea de producție pentru semiconductori este limitată, s-a ajuns în situația actuală, în care producătorii auto se luptă cu cei de electronice pentru aceste componente esențiale.

Semiconductorii reprezintă “inima” telefoanelor mobile și a computerelor, dar rămân componente vitale și pentru mașini, și nu doar pentru ecrane sofisticate cu touchscreen sau module de infotainment. “Semiconductorii controlează motorul, emisiile și chiar și butoanele pentru ridicarea sau coborârea geamurilor mașinii,” declara Kristin Dziczek, reprezentantă a Center for Automotive Research, SUA, citată de presa americană. O mașină înglobează în medie între 50 și 150 cipuri.

Producătorii de chipuri lucrează la creșterea capacității de producție pentru a răspunde cererii, însă acestea sunt componente complicat de produs. În plus, fabricile necesită investiții de ordinul miliardelor de dolari pentru costrucție și creșterea capacității. “Cu toate că producătorii de semiconductori au răspuns cererii fără precedent, extinzând capacitatea, volumele suplimentare solicitate vor fi disponibile în șase până la nouă luni,” explica un reprezentant al Continental în decembrie 2020, avertizând că problemele în livrarea componentelor se vor prelungi mult în 2021.

“Industria automotive și-a revenit mult mai rapid decât era așteptat, în timp ce reluarea și intensificarea producției de semiconductori pentru componente auto s-a făcut relativ încet. Rezultatul este o adaptare la nivelul întregii industrii și o reducere a numărului de vehicule produse,” a declarat un purtător de cuvânt al VW Group.

“Producătorii auto reprezintă doar 12% din cererea globală de semiconductori, ceea îi pune într-o poziție slabă privind achizițiile”, notează Arndt Ellinghorst, senior analyst la Bernstein.

Probleme în aprovizionare la nivel global

Aceste reduceri ale producției au loc la nivel global, marii producători anunțând încă din decembrie 2020 măsuri de adaptare la situație. Printre cei afectați se numără Volkswagen, Ford, Nissan, Daimler, Audi, Renault, General Motors, BMW, Honda, Nissan, Toyota, Continental, Bosch, Infineon Technologies, NXP Semiconductors.

Volkswagen spunea într-o declarație de presă de la finalul anului 2020 că va fi nevoie să adapteze producția la fabricile sale din China, America de Nord și Europa, schimbările afectând producția modelului VW Golf, unul dintre cele mai vândute ale mărcii, dar și modele ale celorlalte mărci ale sale: Audi, Skoda sau Seat. Potrivit analiștilor companiei de consultanță financiară UBS, citați de CNN, producătorul auto ar putea pierde echivalentul producției a 100.00 de unități în primele trei luni ale anului sau circa 4% din cifra de afaceri trimestrială, ca rezultat al lipsei de componente.

Producătorul japonez Honda a recunoscut de asemenea că se confruntă cu probleme cauzate de microcipuri, în ianuarie compania întrerupând temporar producția la fabrica sa din Swindon, UK din cauza lipsei de componente. Într-o situație asemănătoare se află și rivalii Nissan și Toyota. Un purtător de cuvânt pentru Nissan Europe a afirmat: “O criză globală de semiconductori a afectat achiziția de componente în sectorul auto. Ca urmare, Nissan va ajusta producția și va lua măsurile necesare pentru a asigura recuperarea. Analizăm potențialele efecte asupra unităților de producție la nivel global și vom face tot ceea ce putem pentru a minimiza impactul asupra clienților.”

Pe 19 ianuarie, Daimler a anunțat că întrerupe producția de autovehicule la fabrica sa din Kecskemet, Ungaria, pentru o perioadă de 10 zile ca urmare a lipsei de microchipuri, în timp ce Audi a trimis în șomaj tehnic aproximativ 10.000 de angajați ai fabricii din Ingolstadt, acolo unde fabrică modelele Q2, A3, A4 și A5. De asemenea este afectată și uzina din Neckarsulm, unde se produce, printre altele modelul A6.

Și producătorul american Ford s-a văzut nevoit să recurgă la închiderea fabricii sale din Saarlouis, Germania timp de o lună, până pe 19 februarie, ca urmare a lipsei de componente, dar și a cererii slabe. Fabrica din Germania produce cel mai popular model Ford din Europa, Focus.

Bosch, unul dintre cei mai mari furnizori de componente pentru industria auto, a recunoscut că piața se confruntă cu o criză general de semiconductori, mai excat circuite integrate (IC), declarând că se află zilnic în contact cu furnizorii și clienții, pentru a reduce cât mai mult posibil impactul generat de această situație.

Și din partea Continental mesajul este similar, compania furnizându-le clienților informații despre producție și livrări în mod regulat. În același timp, Continental comunică cu furnizorii pentru a monitoriza producția și programarea expedițiilor. “Ne aflăm în negocieri cu furnizori specifici pentru a crește volumele și capacitatea de producție,” a afirmat un purtător de cuvânt al companiei. Potrivit spuselor acestuia, Continental sprijină furnizorii în negocierile cu sub-furnizorii acestora și lucrează cu asociațiile reprezentative ale industriei automotive, cum este asociația germane VDA, acolo unde este nevoie.

În prezent, notează IHS Markit, situația este extrem de dinamică, estimările privind durata acestei crize de microchipuri variind, unii analiști sugerând că situația se va îmbunătăți începând cu Q2, în timp ce alții consideră că pe piețele unde nivelul de întrerupere al aprovizionării este mai redus, situația s-ar putea îmbunătăți chiar în primul trimestru al acestui an.