Home Intermodal Cum se transformă calea ferată în România? Investiții și proiecte pentru 2025

Cum se transformă calea ferată în România? Investiții și proiecte pentru 2025

Cum se transformă calea ferată în România? Investiții și proiecte pentru 2025

Pentru anul 2025, România continuă dezvoltarea și modernizarea infrastructurii feroviare, cu finanțare europeană nerambursabilă, printr-o serie de proiecte majore care vor avea un impact semnificativ asupra transportului feroviar din țară.

Astfel, lucrările de reabilitare și modernizare vor viza aproximativ 1.260 km de cale ferată, acoperind tronsoane importante din diverse regiuni ale României, potrivit unui răspuns al CFR transmis Intermodal&Logistics.

Printre principalele proiecte aflate în derulare se numără:

  • Coridorul Rin-Dunăre (ramura nordică): Aproape 254 km de cale ferată vor fi modernizați, incluzând tronsoanele Gurasada – Simeria și Brașov – Sighișoara.
  • Coridorul Rin-Dunăre (ramura sudică): Se vor reabilita circa 162 km pe traseul Caransebeș – Timișoara – Arad.
  • Rețeaua TEN-T Globală: 166 km pe tronsonul Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor.
  • Alte lucrări: Aproape 678 km de cale ferată vor beneficia de lucrări de tip „Quick Wins” la nivel național, inclusiv reînnoiri pe traseul București – Pitești și lucrări la liniile din Stațiile CF Fetești, Ciulnița și Port Constanța – etapa I.

Investiții planificate pentru 2025

În plus față de proiectele deja în desfășurare, în 2025 sunt planificate investiții noi în infrastructura feroviară, care vor viza aproximativ 360 km de cale ferată. Printre acestea se numără:

  • Reabilitarea tronsonului Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș.
  • Extinderea lucrărilor la Portul Constanța, cu etapele II și III.
  • Modernizarea liniei București – Giurgiu – etapa 2.
  • Implementarea sistemului de management al traficului ERTMS între Predeal – București – Constanța.
  • Proiecte de reabilitare pe tronsonul Dărmănești – Vicșani – Frontieră.

În pregătire se află și proiecte de modernizare a altor aproximativ 1.900 km de cale ferată, incluzând rute și distanțe importante precum București – Craiova, Suceava – Ilva Mică și zona Moldova.

Pentru 2024, bugetul alocat proiectelor feroviare a fost de 4.764.398 mii lei, provenind din diverse surse de finanțare externe nerambursabile, inclusiv prin Programul Transport (PT), Mecanismul de Interconectare a Europei (CEF) și Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), precum și din alocările bugetare ale Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

Pentru a asigura respectarea termenelor și calității lucrărilor, CFR SA și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii au implementat măsuri legislative care permit ajustarea prețurilor, în contextul creșterii costurilor materialelor. De asemenea, monitorizarea dinamică a proiectelor se realizează printr-o colaborare strânsă între structurile interne ale CFR SA și consultanții responsabili de managementul proiectelor, precum și prin verificări constante ale Ministerului Transporturilor.

Potrivit CFR, aceste investiții și proiecte de modernizare vor contribui semnificativ la îmbunătățirea infrastructurii feroviare din România, sprijinind nu doar mobilitatea națională, dar și conectivitatea la rețelele internaționale de transport.