Home Intermodal DP World: 20 de ani de investiţii în excelenţă, inovaţie și customer service de excepţie în România

DP World: 20 de ani de investiţii în excelenţă, inovaţie și customer service de excepţie în România

DP World: 20 de ani de investiţii în excelenţă, inovaţie și customer service de excepţie în România

Comerţul este, fără îndoială, elementul vital al economiei globale, căci dezvoltă naţiuni și contribuie, alături de alţi factori, cum ar fi educaţia, la îmbunătăţirea standardelor de viaţă ale oamenilor.

Pentru România, 2004 rămâne un an de referinţă din punct de vedere politic, economic și al dezvoltării comerţului. Ce se întâmpla în 2004, mai exact? România adera la NATO, încheia negocierile de aderare la UE și, pentru prima dată, avea o economie de piaţă funcţională. Nu în ultimul rând, România atrăgea un investitor care avea să joace un rol important la conectarea cu fluxurile comerciale globale.

În 2004 devenea funcţional terminalul de containere DP World din Portul Constanţa. Un act de curaj din partea Autorităţii Portului din Dubai, la acea vreme, de a intra pe piaţa europeană, într-o ţară care nu era în Uniunea Europeană sau o destinaţie prea atractivă pentru investitorii străini.

În aprilie, DP World aniversează 20 de ani de prezenţă în România, compania aflându-se într-o fază de dezvoltare efervescentă, cu multe proiecte în desfășurare la nivel de regiune și în România și în plin proces de diversificare a portofoliului de servicii.

Compania a derulat în ultimii ani investiţii de peste 100 milioane euro, printre care terminalul multimodal de la Aiud, un punct cheie pentru Ardeal, dedicat importurilor și exporturilor; dezvoltarea unei platforme portuare dedicată serviciilor logistice pe o suprafaţă de 12 hectare în Portul Constanţa; terminalul RO-RO&Project Cargo, care va susţine fluxurile care vin din Asia Mică, și, potenţial, pe cele din Asia Mare și destinate Europei.

“Practic, Constanţa devine un punct nodal și mai important pe harta Europei, așa cum l-am dezvoltat noi pe partea de fluxuri de containere după sosirea noastră din 2004,” afirmă Cosmin Cârstea, CEO DP World în România.

Într-un interviu pentru Intermodal&Logistics, Cosmin Cârstea, el însuși unul dintre primii angajaţi ai companiei pe plan local, vorbește despre începuturi, rolul cheie al echipei în dezvoltarea companiei, investiţiile și proiectele derulate în România, dar și evoluţia pieţei și a companiei în următorii ani.

Intermodal&Logistics: Cum a început povestea DP World în România acum 20 de ani și cum s-a adaptat compania la schimbările din industrie și la nevoile clienţilor de-a lungul timpului?

 Cosmin Cârstea: În 2003, DP World crea o divizie de investiţii internaţionale. Întâmplarea a făcut că unul dintre colegii noștri, Simon Moore, care era Director de Dezvoltare, a văzut într-o revistă într-un aeroport un anunţ dat de Ministerul Transporturilor din România prin care se invitau jucători internaţionali la o licitaţie pentru operarea unui terminal de containere în Portul Constanţa. Așa a ajuns DP World să investească în România, prima piaţă din Europa unde s-a extins.

Pe atunci opera două terminale de containere în Port Rashid și Jabel Ali. Piaţa era foarte mică și foarte puţine companii se avântau să investească în România, cu atât mai puţin în Constanţa. DP World a dat curs invitaţiei de a-și extinde paleta de servicii în Europa plecând de la cerinţa clienţilor săi, liniile maritime, care doreau să conecteze fluxuri de marfă și aveau nevoie de terminale de containere în locaţii cheie.

Când DP World a venit în România cu clienţii săi internaţionali a fost un moment impresionant pentru Constanţa și România, pentru că în acei ani volumele de containere manipulate prin port erau de puţin peste 200.000 TEU, iar în trei ani, în 2007 am atins primul milion de TEU și în 2008 a fost atins recordul de aproape 1,2 milioane TEU. Pentru noi satisfacţia a fost foarte mare, la fel și pentru clienţi, pentru că am putut dezvolta aceleași tipuri de servicii, aceleași performanţe ca în celelalte terminale unde opera DP World, pornind de la anunţul norocos și de la licitaţia câștigată în 2003.

Intermodal&Logistics: Care au fost factorii cheie care au contribuit la succesul și creșterea DP World în România în acești 20 de ani?

Cosmin Cârstea: Echipa angajată în România în 2004 este un factor cheie al succesului. Indiferent cum planifici o idee, cum o implementezi, ce strategii abordezi, execuţia și oamenii fac tot timpul diferenţa. Macarale poate cumpăra oricine. În 2004 eram aproape 200 de angajaţi în România și 83 încă sunt aici, inclusiv primul om care a făcut parte din echipă. Încă de la început, ne-am bucurat de foarte multă încredere, de colaborare, iar Jack Williams, directorul general al DP World de atunci practica un leadership deschis, participativ, ne implica, ne încuraja.

Noi toţi am fost deschiși și am îmbrăţișat noul, în mod paradoxal, pentru că am văzut că una din valorile companiei este să aibă grijă de oameni. Bineînţeles, modul în care s-a făcut recrutarea a fost foarte profesionist. Contează foarte mult și faptul că aveam și avem la dispoziţie o librărie impresionantă de programe de pregătire. Există în cadrul companiei un departament special care gestionează aceste programe și care pregătește oamenii și, mai ales, îi încurajează să înveţe.

Un jucător global de servicii de logistică

Intermodal&Logistics: Cum a evoluat portofoliul de servicii oferite de DP World în România de la înfiinţare și până în prezent?

 Cosmin Cârstea: La început strategia DP World a fost să se concentreze pe servicii portcentric, pe serviciile de terminal. Odată cu creșterea volumelor în terminalul nostru și cu diversificarea investiţiilor, acum am devenit un jucător care investește pe termen lung și este dispus să contribuie la creșterea organică a fluxurilor de marfă care tranzitează Portul Constanţa și se duc în ţările vecine.

Dacă în 2004, DP World a venit în România încurajat de către liniile maritime și nevoile acestora, din 2020 același lucru s-a întâmplat din partea altor jucători de pe lanţul logistic – prooducători, importatori, exportatori, freight forwarderi, care ne-au solicitat diverse servicii, acum parte din portofoliu.

Intermodal&Logistics: Cum vedeţi evoluţia pieţei de logistică și transport în România și cum se va poziţiona DP World în acest context în următorii ani?

Cosmin Cârstea: În prezent, piaţa, și ne referim la evenimentele de la pandemie și până la cele din Marea Roșie, ne pune pe un carusel. În acest context ne poziţionăm adaptabili. Dinamica pieţei este una dintre cele mai mari oportunităţi. Teoria economică spune că în momentul în care este recesiune trebuie să te pregătești și este un principiu pe care îl folosim. Și mai este o teorie care spune că “you have to grow the pie and and don’t fight for someone’s else slice of pie!”

Aceasta este și filozofia noastră, nu ne luptăm pe bucăţile de pizza ale celorlalţi, ci vrem să creăm o pizza cu un diametru mai mare. Marea Roșie este un eveniment care ne pune la încercare pentru că sunt întârzieri pe fluxurile tradiţionale de marfă, dar există și câteva oportunităţi. Crește de exemplu importanţa Drumului Mătăsii pe Coridorul de Mijloc.

Suntem poziţionaţi foarte bine cu terminalul multimodal de la Aiud în acest context. Dacă mărfurile care, de exemplu, veneau prin Portul Constanţa, acum din varii motive, sunt lăsate undeva în vestul Europei, terminalul poate primi trenurile care vin din Vest și mărfurile pot fi apoi distribuite către destinaţii. Cheia succe sului sunt investiţiile. România are în continuare nevoie de investiţii, nu numai pentru a dezvolta reţeaua de transporturi, ci și în multimodalitate și digitalizare.

Facem investiţii în logistică, investiţii fizice, digitale ca să putem veni cu servicii europene, globale, așa cum ne cer clienţii pe care îi avem și pe alte pieţe. Vom continua să dezvoltăm noi produse, noi servicii, nu doar pentru România, ci și pentru ţările din jurul nostru. Avem în plan să deschidem birouri în Moldova, Bulgaria, să consolidăm colaborarea cu Novi Sad-ul, să ducem fluxuri către Germania, Cehia, Slovacia. Toate acestea ne vor transforma într-o companie de reţea, pentru că vrem să creștem conectivitatea prin aceste hub-uri logistice multimodale din România – Constanţa, București cu restul regiunilor din ţară și cu restul ţărilor din jurul nostru și din Europa.

2024 ne găsește ca fiind un jucător global de servicii pe piaţa logistică, pentru că suntem flexibili și întotdeauna este vorba despre client. Tocmai de aceea investim unde ne cer clienţii și nu unde credem noi că ar trebui să investim. Aceasta a fost și o lecţie importantă primită în pandemie, când niciunul din proiectele noastre de dezvoltare nu a fost oprit – Cosmin Cârstea CEO DP World în România.

 

Investiții în tehnologii adaptate noilor nevoi de business

Intermodal&Logistics: Care sunt tehnologiile cheie care au susţinut eficienţa operaţională a companiei?

Cosmin Cârstea: Începem cu 2004, anul când Uber a început să înveţe de la noi, cum ne place să spunem, pentru că am instalat un program pe o tabletă care era conectat la mini-computere pe fiecare camion și fiecare macara și în timp real, macaragiul și șoferul știau exact ce container să predea/ preia și unde să îl ducă. Era un sistem dezvoltat in-house, am instalat antene pentru că nu aveam cloud pe atunci. Evident, astăzi folosim o versiune nouă, cu mai multe funcţii relevante pentru business-ul contemporan.

De asemenea, dezvoltăm alte sisteme, cum ar fi Terminal Community System, o platformă care este live și este dedicată serviciilor din terminalul RO-RO, pentru fluxurile de semiremorci. Comenzile se vor putea face online, clienţii vor fi notificaţi și este o platformă integrată care oferă vizibilitate atât clienţilor, cât și autorităţilor.

Vehicle Booking System este un sistem pe care l-am dezvoltat in 2017, o provocare la acea vreme, pentru că piaţa nu știa ce înseamnă. Beneficiul a fost că a redus cozile de așteptare la terminal și timpul de eliberare a containerelor în terminal, pentru că fiecare transportator care a primit un PIN a fost servit în intervalul orar indicat. Din 2025 vom implementa o nouă versiune a acestui sistem prin care ne dorim ca rezervările să fie lăsate în mâna transportatorilor pentru că ei știu exact când ajung, câte camioane sunt disponibile. Evident, va exista și confirmarea de la liniile maritime, ca să ne asigurăm că se vor încărca containerele sau semiremorcile corecte pe camioanele corecte.

Pe divizia de freight lucrăm la un sistem care va oferi mai multă vizibilitate pentru transport rutier, maritim, feroviar și vom avea echipe din ce în ce în ce mai mari care vor oferi aceste servicii. Ne ducem cu aceste servicii dincolo de Constanţa. În prezent le oferim la nivel de ţară și dorinţa noastră este să le ducem la nivel de Balcani, cu coordonare din România.

Intermodal&Logistics: Care este cea mai mare provocare pentru DP World în România în următorii ani?

Cosmin Cârstea: Aș spune că cea mai mare provocare a noastră este mulţimea de proiecte și idei pe care ni le-am propus să le implementăm și teama, deși este mai degrabă grijă, pe care o avem că nu o să avem puterea să le finalizăm pe toate sau să nu le finalizăm în modul în care le-am gândit. Cea mai mare oportunitate este executarea strategiei și a proiectelor pe care ni le-am propus.