Home Intermodal Expansiunea în America de Nord, următoarea țintă a World Transport Overseas

Expansiunea în America de Nord, următoarea țintă a World Transport Overseas

Expansiunea în America de Nord, următoarea țintă a World Transport Overseas

World Transport Overseas (WTO) se poate lăuda cu peste două decenii de succes pe piața de freight forwarding. Cu subsidiare în Bulgaria, Albania, China, Croația, Grecia, Kosovo, Macedonia de Nord, România, Serbia, Slovenia, Taiwan, compania are în vedere expansiunea în America de Nord, precum și în alte țări din Asia și Europa.

WTO a fost fondată în 2001 de către directorul său general Nikolay Nikolov, cel care a reușit să pună bazele uneia dintre companiile de freight forwarding din Europa de Est cu cea mai rapidă creștere.

L-am intervievat pe Svetlin Peshev, Managing Director WTO Bulgaria, un profesionist în domeniul logisticii care s-a alăturat WTO în 2013, având la acea vreme aproape două decenii de experiență în industrie, la biroul său din sediul central al companiei din Sofia, Bulgaria.

Am avut ocazia să aflăm mai multe despre strategia de extindere a WTO, planurile de viitor, situația actuală a pieței de transport maritim și modul în care compania se adaptează schimbările prin care aceasta trece.

Filozofia de afaceri a WTO este simplă, spune Svetlin Peshev: “clienții apreciază cel mai mult partenerii care pot rezolva problemele. Aceștia nu se raportează doar la portofoliul nostru de servicii, ci și la modul în care rezolvăm problemele atunci când acestea apar, cât de reactivi, implicați și rapizi suntem în astfel de situații. Cred că acest lucru face diferența între un partener și altul în industria noastră”.

“Atunci când lucrăm la strategia de expansiune, luăm în calcul câteva lucruri, primul fiind posibilitatea de a crea sinergii între noile subsidiare și cele deja existente. Apoi, dacă potențialul pieței este atât de mare încât trebuie să fim acolo, cu siguranță ne vom extinde, chiar și fără sinergiile cu alte subsidiare” – Svetlin Peshev, Managing Director WTO Bulgaria

Diversificarea portofoliului de servicii

Intermodal&Logistics: Cum ați descrie piața de transport maritim în acest moment?

Svetlin Peshev: În prezent, piața este extrem de slabă. Nu a mai fost așa de mult timp și există doi factori care contribuie la contextul actual. Unul dintre aceștia este cererea, care nu crește atât de repede pe cât ar trebui. Dacă vă uitați la creșterea PIB-ului global în 2023, aceasta este de 3%, dar piața de transport maritim containerizat a crescut cu mai puțin de 1%.

Dar principala problemă este creșterea capacității. Există mai multe nave, mai multă capacitate pe piață, care va crește și mai mult în următorii ani.

Există un dezechilibru foarte mare între cerere și ofertă și decalajul va fi și mai mare în cursul anului viitor, după cum indică mulți analiști.

Având în vedere noile reglementări privind emisiile de CO2 impuse de UE – ETS care intră în vigoare în 2024 și CBER, regulamentul de exceptare a consorțiilor pe categorii pentru liniile maritime care expiră tot în 2024, există o multitudine de factori care influențează piața.

Este o perioadă foarte dificilă pentru transportul maritim containerizat, iar acest context va continua probabil și anul viitor, pentru că, sincer, nu văd ce s-ar putea schimba.

Intermodal&Logistics: Ce s-a schimbat în modelul de business al WTO ca urmare a acestui context dificil traversat de piața de transport maritim containerizat?

Svetlin Peshev: Ca model de afaceri, până acum ne-am concentrat în principal pe companie, pe optimizarea proceselor și pe portofoliul nostru de produse, de exemplu, pe tipul de produs în care să investim și cum să îl facem mai competitiv.

Și ne-am concentrat foarte mult pe LCL, care a fost principalul produs din portofoliul nostru, organizând servicii directe ori de câte ori este posibil. De exemplu, în cazul multor consolidatori, aceștia aleg un hub în Asia (de exemplu, Singapore sau Hong Kong) și transbordează totul în acel hub.

În ceea ce ne privește, ori de câte ori vedem o posibilitate, un potențial de a deschide un serviciu direct din Asia, facem acest lucru, fie că este vorba de Shanghai, Ningbo, Shenzhen, Qingdao, Xingang, Busan, Xiamen, Taiwan sau India.

Acum ne concentrăm pe extinderea destinațiilor CFS/hub-uri în Peninsula Balcanică și la Marea Adriatică. Varna și Koper au fost principalele noastre hub-uri timp de mai mulți ani, apoi am deschis Sofia, unde avem predominant operațiuni de cross-docking. În urmă cu câțiva ani, am deschis Salonic în Grecia, apoi Pireu, iar acum Skopje și Constanța.

În același timp, pentru că Asia-Europa, o rută comercială unde ne-am implicat activ încă de la început, nu merge atât de bine în acest moment, anul acesta ne-am concentrat și mai mult atenția asupra dezvoltării activității de export, precum și asupra altor rute de import sau chiar și asupra unor servicii B2C, la dezvoltarea cărora lucrăm în prezent.

 

Albania și Kosovo, piețe cu potențial în Balcani

Intermodal&Logistics: În zona Balcanilor, unde WTO este foarte prezentă, care ați spune că este cea mai dinamică piață și cu cel mai mare potențial?

Svetlin Peshev: Probabil că scenariul nostru, al WTO nu este neapărat scenariul reprezentativ pentru întreaga piață, însă din punctul nostru de vedere, investițiile pe care le-am făcut deja arată cum percepem noi piața.

România este importantă pentru noi. Dintre piețele pe care suntem prezenți în această regiune alături de Grecia, este cea mai mare și ar fi păcat să nu fim prezenți aici. Avem deja multe sinergii între România și Bulgaria. De curând am deschis un serviciu consolă direct către Constanța (după inaugurarea WTO România în 2022), iar motivul pentru care am amânat acest lucru a fost criza din Ucraina și cât de aglomerat a fost Portul Constanța.

Dar pentru mine România este o piață logistică mai matură decât Bulgaria și este o piață importantă cu toată industria auto și investițiile făcute. În plus, există mai mult acces la resurse în România, inclusiv la resursa umană.

Apoi, pentru noi, foarte interesante au devenit Kosovo, de exemplu, și Albania, pentru că sunt piețe cu o creștere rapidă și cu o populație foarte tânără.

Și, de asemenea, pentru piețe precum Kosovo sau Albania, serviciile de consolidare sunt un produs relativ nou. Sarcina noastră pe aceste piețe, în calitate de lider în Balcani, este de a face acest produs disponibil și ușor de accesat, de a explica beneficiile în comparație cu alte opțiuni și de a livra ce am promis.

Intermodal&Logistics: Care sunt planurile de extindere a activității în viitorul apropiat?

Svetlin Peshev: Ne extindem în China, unde avem deja birouri în Shanghai, Ningbo, Chongqing, acum deschidem un birou în Shenzen și următorul va fi în Beijing.

America de Nord – SUA a fost, de asemenea, în planul pentru acest an, dar a trebuit să amânăm puțin, deoarece căutăm configurația potrivită acolo, oamenii potriviți în principal, deoarece în afacerea noastră oamenii sunt cei mai importanți. SUA este o piață importantă, deoarece există mult trafic de marfă între zona noastră și SUA și, ca atare, sperăm că anul viitor vom fi acolo. Probabil că vom începe cu un birou pe Coasta de Est, dar trebuie să avem o configurație puternică (un birou propriu sau un partener de încredere) și pe Coasta de Vest, deoarece este esențial pentru organizațiile noastre din Asia (China și Taiwan, deocamdată), care își cresc volumele pe ruta transpacifică.