Home Logistics Imobiliare JLL: polul cererii de spații logistice și industriale s-ar putea muta din București către orașele secundare

JLL: polul cererii de spații logistice și industriale s-ar putea muta din București către orașele secundare

JLL: polul cererii de spații logistice și industriale s-ar putea muta din București către orașele secundare

În perioada următoare am putea vedea o schimbare a polului cererii de spații logistice și industriale din București către orașe secundare din România și o cerere mai balansată în 2020, afirmă specialiștii companiei de consultanță imobiliară JLL România. În prezent,  majoritatea spațiilor logistice este localizată în capitală

În cadrul unei video-conferințe de presă, aceștia au realizat o analiză a pieței imobiliare din România și a principalilor indicatori ai segmentelor imobiliare pentru a vedea care sunt fundamentele actuale ale pieței comparativ cu fundamentele pieței înainte de declanșarea crizei financiare din 2008.

La nivelul segmentului industrial, fundamentele pieței în 2020 sunt diferite față de cele de dinaintea crizei din 2008-2009. Piața este mai matură, investitorii și dezvoltatorii fac planuri pe termen lung și cred în potențialul României. Acest lucru s-a tradus prin continuarea lucrărilor pe șantierele deschise, în ciuda condițiilor grele legate de forța de muncă.

Creșterea cererii se află în linie cu creșterea pieței, iar chiriile, într-o presiune constantă în București, ca urmare a competiției, s-au menținut la niveluri rezonabile și vor continua să se mențină astfel.

Un alt atu al pieței de industrial în 2020 este prezența unor dezvoltatori instituționali puternici din punct de vedere instituțional.

Cu toate că pe termen scurt am putea vedea o restrângere a cererii pe piața de spații logistice și industriale, care însă nu va fi la nivelul din 2009, există și proiecte noi, ca de exemplu extinderea Profi la Craiova și Timișoara. De asemenea există potențiale cereri și pentru producție. Una dintre acestea s-a materializat deja cu un proiect de 11.000 mp pentru o nouă fabrică la Ploiești. “Continuăm să primim cereri, iar România are o poveste de spus în producție. Rămâne de văzut dacă datele de șomaj vor ajuta sau nu. În ultima perioadă, România începuse să piardă proiecte în favoarea unor țări precum Turcia, Serbia, Bulgaria din lipsa forței de muncă” au explicat reprezentanții JLL, care au precizat că din lipsa predictibilității sunt proiecte care au fost puse în expectativă, iar companiile așteaptă ca situația să se amelioreze pentru a reîncepe să facă planuri.

Ce aduce din punct de vedere logistic, trecerea din retailul offline în cel online?

Retailul este una din industriile care suferă o transformare majoră ca urmare a pandemiei COVID-19, criza accelerând migrarea marilor jucători, fie ei din zona de food, fashion, electro IT către online și integrarea eficientă a canalelor offline și online. Astfel, în viitor vom vedea schimbări și în zona de logistică.

“Cei mai mulți dintre retaileri mai au astăzi la dispoziție un singur canal pentru a face volume și anume, cel online. Chiar dacă nu este profitabil pentru moment, toți se adaptează la acest canal. Schimbările care vor veni din perspectiva spațiilor logistice, vor fi de abordare și de modul de pregătire al zonelor pentru online. Rămâne de văzut care va fi impactul asupra volumelor și felul cum se va ajusta consumul la această situație, acestea determinând impactul real asupra suprafețelor de logistică” a explicat Costin Bănică, Head of Industrial Department JLL România.

Viorel Opaiț, Business Development Director JLL România este de părere că vom vedea o creștere atât a numărului de comercianți online, odată cu intrarea pe acest segment și a retailerilor din zona de fashion sau electro IT care până acum nu aveau un astfel de canal de vânzare, dar și a numărului de operatori logistici care deservesc această nișă, în special în orașele secundare.

“Ceea ce a arătat criza este că un retailer nu poate supraviețui fără online. Noi îl numim online, dar de fapt este omnichannel. La momentul de față sunt puțini retaileri care pot să ducă un astfel de proiect și să le ofere clienților produse într-o multitudine de canale. O astfel de mutare este destul de dificil: mulți nu au capabilitatea internă, mulți nu au dorit să investească pentru a lua un consultant pe această zonă și acest lucru s-a resimțit. Puțini retaileri tradiționali au reușit să facă față cererilor în această perioadă.”

Piața imobiliară, mult mai pregătită pentru o eventuală criză

Potrivit reprezentanților JLL, piața imobiliară în ansamblul ei este mult mai pregătită pentru a face față unei eventuale crize generată de pandemia COVID-19, pornind de la jucătorii care activează în acest sector și până la abordarea rezervată a băncilor în ceea ce privește finanțările acordate proiectelor imobiliare.

„Suntem mult mai pregătiți acum ca industrie – avem jucători profesioniști, noi în calitate de consultanți, suntem mult mai pregătiți să ne înțelegem și să ne susținem clienții, dezvoltatorii sunt mai adaptați și atenți la ceea ce fac, chiriașii știu exact care este componenta de costuri și ce au nevoie din punct de vedere imobiliar. Chiriile sunt sustenabile în toate sectoarele, în condițiile în care nu au ajuns nici acum la nivelul la care erau în 2008 sau în 2007. La fel și randamentele, care nu au atins minimul de 5,5% din 2007”, a declarat Silviana Petre Badea, managing director JLL Romania.

De asemenea, dezvoltările speculative, care nu se bazau pe precontracte de închiriere sunt foarte puține, oferta este adaptată cererii pe toate segmentele pieței.