Home Logistics Depozitare Oradea – cum creezi un ecosistem pentru investitori?

Oradea – cum creezi un ecosistem pentru investitori?

Oradea – cum creezi un ecosistem pentru investitori?

În România, dar și la nivelul Europei Centrale și de Est, Oradea nu este un model doar pentru cum să atragi turiști într-un oraș care până de curând nu exista în vizorul acestora, ci și despre cum autorităţile, conlucrând, pot crea un ecosistem care să atragă investiţii în producţie și să creeze noi locuri de muncă.

Mai exact, 20.000 de noi locuri de muncă. Din 2008 și până în 2021, numărul locurilor de muncă la Oradea a crescut de la 76.000 la 96.000, multe dintre acestea datorită investiţiilor străine atrase.

Cele mai importante investiţii au fost în industria automotive, electronică și logistică. Plexus, Connectronics, Plastor, Faist Mekatronic, H.Essers, Nidec, Eberspaecher Exhaust Technology Romania, Celestica, ebm-papst Automotive & Drives Romania, Inteva, Valtryp, Golde Oradea, Dito Group, Romagnetics, HAI Aluminium, VPK Packaging, H.Essers , Packeta, IWIS etc sunt doar câteva dintre companiile care au deschis unităţi de producţie sau logistice la Oradea și în alte localităţi din judeţul Bihor.

Parcurile industriale, cheia atragerii de investiţii

“Una dintre problemele orașului prin anii 2000 a fost faptul că industria comunistă a fost distrusă și nu s-au impus alte companii în locul acestora. Urmărind ce au făcut alte orașe ca să atragă investiţii, am constatat că toate ofereau amplasamente bune, ieftine, cu utilităţi pentru investitori. O prioritate a fost să dezvolt parcuri industriale în Oradea,” afirma Ilie Bolojan, președintele Consiliului Judeţean Bihor, într-un interviu pentru digi24 în 2021.

O strategie câștigătoare, care a dat roade, sprijinită, după cum tot Ilie Bolojan recunoaștea de geografie, apropierea de graniţa de Vest a României și forţa de muncă accesibilă.

Astăzi, ADLO – Agenţia de Dezvoltare Locală Oradea deţine șase titluri de parc industrial, pentru cele șase amplasamente situate pe C alea Borșului (136,32 ha) – Parcul Industrial Eurobusiness Oradea I, strada Ogorului (80,19 ha) – Parcul Industrial Eurobusiness Oradea II, strada Uzinelor – Parcul Industrial Eurobusiness Oradea III (17,8 ha), și strada Corneliu Baba – Parcul Industrial Eurobusiness Oradea IV (6,5 ha) respectiv două amplasamente situate in judeţul Bihor, Parcul Industrial Săcueni (5,03 ha) și Parcul Industrial Tileagd (9,22 ha).

Pentru Parcul Industrial Eurobusiness IV a fost finalizat Studiul de Fezabilitate pentru dotarea cu utilităţi publice în vederea implementării.

ADLO și-a extins activitatea privind dezvoltarea parcurilor industriale și în judeţul Bihor. Astfel, compania a preluat parcurile industriale din Săcueni, Tileagd și Tamaseu și are în plan înfiinţarea unor noi parcuri industriale în Alesd, Beiuţ, Ștei și Marghita.

Valoarea totală a investiţiilor atrase în parcurile industriale din Oradea și judeţul Bihor în 2021 este de 29.874.000 euro. În urma acestor investiţii, numărul total al locurilor de muncă va crește la 9.400 până în 2024. “Cea mai mare investiţie în 2021 în parcurile industriale din Oradea are o valoare totală de 14 milioane euro și aparţine DRAUBER SRL. Investiţia constă în realizarea unei hale de depozitare produse alimentare la temperatură controlată pe o suprafaţă de 21.540 mp în Parcul Industrial Eurobusiness II Oradea,”, declară Alina Silaghi Director General ADLO.

Forţa de muncă, o provocare tot mai mare

Pentru Oradea, ca și pentru alte zona din vestul ţării cum sunt Timișoara, Arad, Sibiu sau Cluj, atragerea forţei de muncă este o provocare tot mai mare. “Lipsa forţei de muncă disponibilă în toată zona de vest a României a ajuns, cred, în acest moment, cea mai mare provocare pentru investitorii locali, iar angajaţii calificaţi sunt tot mai greu de găsit,” spune Alina Silaghi.

Strategia de brand pentru Oradea, elaborată în 2019, evidenţia, printre altele, la capitolul puncte care ar putea fi îmbunătăţite – calitatea învăţământului preuniversitar și universitar, încurajarea și oferirea de asistenţă pentru atragerea fondurilor europene și schimbul de experienţa între licee/universităţi străine și cele din Oradea, numărul de studenţi, retenţia și atragerea forţei de muncă pe segmentele de interes.

Astăzi, pe agenda ADLO se află investiţii și în zona de educaţie și sprijinire a mediului de afaceri, respectiv construcţia unui incubator de afaceri și parc știinţific și tehnologic, însumând investiţii de aproape 11 milioane de euro. „Scopul incubatorului de afaceri este sprijinirea firmelor nou înfiinţate și a celor cu un istoric scurt de funcţionare, de cel mult 2 ani, în vederea lansării pe piaţă a a unor produse sau servicii care corespund sectorului creativ”, subliniază directorul general al agenţiei.

În plus, în apropierea Universităţii Oradea, va fi realizat un parc știinţific și tehnologic, cu sprijinul ADLO, Consiliului Judeţean Bihor, Universităţii din Oradea și al Societăţii Parc Știinţific și Tehnologic Bihor. Obiectivul declarat al proiectului este de a crea o infrastructură de inovare și transfer tehnologic. Cu alte cuvinte, de a crește competenţele studenţilor și de a-i pregăti pentru cerinţele viitoare ale pieţei muncii, unde automatizarea, robotica și inteligenţa artificială sunt tot mai prezente.

1,2 miliarde euro – investiţii din fonduri europene în Oradea în perioada 2012-2027

 

Oradea – pol logistic

Oradea este un oraș care se dezvoltă inclusiv din punct de vedere al sectorului industrial și logistic și devine un punct tot mai important atât pe harta companiilor care au nevoie de spaţii de depozitare și de producţie, cât și pe harta investitorilor imobiliari. Astfel, în ultimii ani și-au făcut apariţia pe hartă și dezvoltatori de parcuri logistice și industriale precum Global Vision, care a dezvoltat IPW Oradea( Industrial Park West Oradea), cu o primă fază de 6.900 de mp, livrată în a doua parte a anului 2020, și cu posibilitatea de extindere de până la 9.900 mp pentru chiriașul IWIS. Parcul a fost ulterior achiziţionat de către Globalworth, împreună cu un alt proiect la Arad.

CTP, cel mai mare proprietar și dezvoltator de spaţii logistice și industriale din Europa Centrală și de Est, a intrat de asemenea pe piaţa din Oradea prin achiziţia portofoliului Zacaria, în 2021.

La nivelul autorităţilor locale, se lucrează la foc continuu pe toate planurile, inclusiv pentru dezvoltarea infrastructurii de transport și a îmbunătăţirii conectivităţii zonei cu restul Europei și al lumii.

În paralel, se derulează proiecte pentru îmbunătăţirea infrastructurii de transport rutier, feroviar și aerian. Oradea va fi conectată direct cu Europa odată ce va fi finalizat drumul dintre Drumul dintre Centura Oradea (Calea Sântandrei) şi Autostrada A3 Transilvania, la Borş. Drumul de 19 km va fi construit la profil de drum expres pe 13 km, iar, pe 6 km, la profil de drum naţional cu 4 benzi. Va cuprinde 3 noduri rutiere, respectiv 12 poduri, pasaje şi viaducte. Contractul pentru proiectarea și execuţia drumului a fost semnat în iulie 2021.

O altă investiție în infrastructură care va fi realizată, în directă legătură cu conexiunea cu A3, dar și cu o altă investiţie planificată la Oradea, nou terminal intermodal, este un pasaj rutier pe Calea Borșului, care va asigura accesul la centrul intermodal și spre autostrada A3. Valoarea proiectului este de 11,5 milioane euro.

Terminalul cargo Oradea, perla coroanei

Unul dintre proiectele majore iniţiate anul trecut la Oradea de către Consiliul Judeţean Bihor și Aeroportul Oradea, care va crește semnificativ șansele ca Oradea să devină un pol logistic în regiune este construcţia primului terminal cargo propriu-zis din România.

Terminalul cargo va fi construit de compania CTPark Iota, parte a grupului CTP, care a câștigat licitaţia derulată de Consiliul Judeţean Bihor.

Întregul proiect va fi construit pe un teren de 14,4 ha și va fi legat direct de pista de aterizare a aeroportului din Oradea, presupunând construcția a trei clădiri independente (depozite și hangare) și realizarea căii de rulare, a platformei de acces, rulare și garare a aeronavelor, respectiv acces auto, și a platformei de garare aferentă terminalului. Investiţia totală va depăși 32 mil. de euro. Prima clădire a proiectului, cu o suprafaţă de 16.000 mp, va fi gata în august 2022, au declarat în cadrul unei conferinţe de presă reprezentanţii CTP.

 

“ Noul terminal cargo, dezvoltat de compania CTP, are rolul unui magnet pentru noi investiţii, fiind direct conectat cu Aeroportul Oradea, care este, de asemenea, în plin proces de extindere. Presiunea pe timpul de livrare este tot mai mare, astfel încât transportul aerian va câștiga tot mai mult teren și sperăm să avem curse regulate de cargo care să transporte cantităţi semnificative de marfă din și spre Oradea,” a declarat Alina Silaghi pentru Intermodal&Logistics.

“Eu cred cu tărie că în tendinţa pe care o remarcăm, ca România să devină un hub logistic regional, proiecte cum este cel de la Oradea sunt binevenite. Măcar o parte din traficul de marfă care acum merge la Budapesta, de exemplu, va putea veni la Oradea, eficientizând tot procesul și va pune România pe hartă,” spunea Ana Dumitrache, Country Head CTP România în cadrul unei conferințe de presă la mijlocul lunii ianuarie.

Terminalul cargo va permite o procesare simultană a patru aeronave de categorie C – Airbus A320/A321 sau Boeing 730/737 sau, alternativ, două aeronave de categorie C și o aeronavă de categorie D – Boeing 756/757, care reprezintă coloana vertebrală a flotelor integratorilor logistici aerieni. Posibilitatea de transport pentru aceste aeronave este de + 5.000 km.

“Practic, acest terminal cargo permite deschiderea inclusiv a pieţei din Asia de Est. La nivel naţional nu mai există un asemenea terminal, care să fie gândit cu operaţiuni pe aeroport,“ declara  Răzvan Horga, directorul Aeroportului din Oradea, în cadrul aceleași conferințe.

Proiectul este conectat prin intermediul Centurii Oradea la unul dintre cele mai mari parcuri industriale din oraș– Eurobusiness Park II, oferindu-le producătorilor acces direct și facil la terminal. De asemenea, terminalul are legătură și cu DN79 Oradea-Arad și cu viitoarea autostrada A11, care va trece la doar 2 km de aeroport, a mai precizat Răzvan Horga.

Odată finalizate toate aceste investiţii și proiecte, Oradea va putea atrage noi investitori și tot mai multe fluxuri de marfă, atât pe cale rutieră, dar și feroviară și aeriană.