Raport UIRR: transportul combinat de marfă a scăzut în 2023
Transportul combinat de marfă în Uniunea Europeană a suferit o reducere cu 10,57% a numărului de expediții în 2023, traducându-se într-o pierdere de 9,39% în tone-kilometru, se arată în raportul anual al UIRR publicat recent.
În ceea ce privește transporturile interne, transfrontaliere și extra-UE realizate de către membrii UIRR, acestea au înregistrat o scădere uniformă, în timp ce ponderea tipurilor de unități de încărcare nu a înregistrat nicio modificare.
Transportul RO-LA a înregistrat performanțe mai bune, înregistrând o creștere de 2,7% a transporturilor transfrontaliere față de anul precedent.
Distanță medie a transporturilor pe calea ferată a crescut la 823 km, de la 800 km în urmă cu un an, reprezentând o creștere de 2,85%.
Trendul negativ cu consecințe importante asupra transportului intermodal de marfă a început în a doua jumătate a anului 2022, odată cu criza energetică, se arată în raportul UIRR.
În 2023, creșterea numărului de lucrări de infrastructură la nivel european a avut un impact dramatic asupra capacității trenurilor de marfă și a punctualității acestora. Grevele, accidentele și dezastrele naturale au coincis cu perturbări majore ale transportului maritim, ale comerțului inter¬național și cu o economie mai slabă, care necesită mai puține servicii de transport.
În primele luni ale anului 2024 nu s-a resimțit o îmbunătățire a situației.
Transportul combinat mai puțin competitiv decât cel rutier
Competitivitatea transportului combinat de marfă door-to-door a scăzut comparativ cu transportul rutier de marfă pe distanțe lungi în 2023.
Factorii care au contribuit la această scădere a competitivității au fost:
- Prețul motorinei s-a normalizat la începutul anului 2023, în timp ce prețul energiei electrice de tracțiune a rămas mai crescut.
- Scăderea cererii de transport de marfă a dus la apariția pe piață a unor capacități excedentare, la prețuri inferioare costurilor.
- Statele membre au amânat punerea în aplicare a legislației UE adoptate recent, care vizează corectarea dezechilibrelor din cadrul de reglementare. Ca urmare, Comisia Europeană a trebuit să lanseze zeci de proceduri de infringement în acest sens.
În ciuda eșecurilor, programele de investiții în transportul intermodal, precum terminale, vagoane, unități de încărcare unități de încărcare și digitalizare au continuat. În ciuda
pierderii a aproximativ 2 milioane de TEU în volumul de transport în ultimele 18 luni, investițiile în curs vor aduce o capacitate suplimentară de 4 milioane TEU pentru transportul combinat de marfă la nivel european. Membrii UIRR derulează în prezent investiții în construcția a 11 noi terminale intermodale.
Performanță redusă a transportului feroviar de marfă
Performanța transportului feroviar de marfă, care acoperă cea mai lungă secțiune a lanțurilor de transport intermodal, a devenit tot mai redusă în 2023, potrivit raportului UIRR.
Punctualitatea a scăzut ca urmare a traficului intensiv de călători și a lucrărilor de infrastructură, a accidentelor, a condițiilor meteorologice extreme și a acțiunilor sindicale.
Rutele de ocolire inferioare oferite trenurilor de marfă în combinație cu prioritatea acordată trenurilor de călători de a trece prin secțiunile afectate de lucrări au dus la perturbări grave și la pierderea capacității.
Numărul șantierelor de-a lungul rețelei feroviare europene a crescut de mai multe ori, ceea ce impune operatorilor costuri suplimentare semnificative prin rute de ocolire uneori foarte lungi și o pierdere de venituri din cauza anulării frecvente a trenurilor.
UIRR solicită o prioritizare a trenurilor de marfă care să reflecte beneficiile socio-economice și de mediu ale acestor trenuri, precum și să se ia în considerare transferul pasagerilor în autobuze pe zonele afectate de lucrări. Spre deosebire de aceștia, mărfurile nu pot fi transferate către camioane pe tronsoanele afectate de închiderea liniei sau de reducerea gravă a capacității.