Home Automotive Romeo Iacob, Smart ID Dynamics: Este evidentă tendința de automatizare și digitalizare a producției în perioada următoare

Romeo Iacob, Smart ID Dynamics: Este evidentă tendința de automatizare și digitalizare a producției în perioada următoare

Romeo Iacob, Smart ID Dynamics: Este evidentă tendința de automatizare și digitalizare a producției în perioada următoare

Pandemia COVID-19 a scos la iveală vulnerabilitățile lanțurilor logistice globale și a determinat companiile să-și regândească strategiile de aprovizionare în baza lecțiilor învățate și a tendințelor identificate.

Deloc surprinzător, unul din trendurile care emerg din această criză este cel legat de tehnologie și digitalizare, modul în care acestea au făcut diferența pentru companii în aceste momente și le-au ajutat să se adapteze mai bine situației curente.

“În această perioadă am văzut cu toții cât de importantă este tehnologia și digitalizarea, cu toții am simțit acest aspect, iar companiile se vor concentra pe soluții WMS accesabile în Cloud în regim SaaS (Software as a Service), AGV-uri, smart glasses, care permit optimizarea și reducere costurilor de exploatare” spune Romeo Iacob, Managing Partner Smart ID Dynamics, unul dintre liderii din domeniul IT în România, furnizor și integrator de soluții și tehnologii pentru industrii precum retail, logistică, producție, sănătate publică sau utilități.

Într-un interviu din seria #BusinessÎnVremeaCoronavirus, am abordat împreună cu Romeo Iacob o serie de subiecte de la impactul crizei COVID-19 asupra companiei, modul în care se pregătește compania pentru reîntoarcerea la birou după relaxarea măsurilor de carantină după data de 15 mai, nevoia de digitalizare a companiilor și tehnologiile și soluțiile în care investesc companiile de producție sau retailerii și magazinele online în această perioadă și în care vor continua să investească pentru a-și optimiza activitățile.

În această perioadă compania promovează pe piață diferite soluții precum Cloud WMS pe un model SaaS, soluțiile de Voice Picking, WCS (Warehouse Control System) pentru depozite complet automatizate și pick by light.

Intermodal&Logistics: Care este impactul COVID-19 asupra operațiunilor Smart ID Dynamics?

Romeo Iacob: Ne aflăm în mijlocul unei crize fără precedent, cu impact la nivel global, care a adus schimbări majore asupra vieții cotidiene și mai ales asupra modului în care trebuie să ne desfășurăm activitatea. Practic, în acest moment, suntem în plin proces de adaptare a modelului de business la noile cerințe și particularități pe fiecare verticală în parte, astfel încât să rămânem aproape de clienții și partenerii noștri care vin cu provocări noi.

În condițiile în care toate sectoarele de activitate sunt afectate, mai mult sau mai puțin, vedem o scădere a cererii din piață pe anumite verticale, în special acolo unde companiile au fost nevoite să își oprească activitatea temporar. În acest context, anticipăm o scădere a veniturilor pe termen scurt de 15-20%.

Intermodal&Logistics: Care sunt provocările cu care se confruntă Smart ID Dynamics în această perioadă?

Romeo Iacob: O prima provocare a fost cea legată de luarea tuturor măsurilor necesare pentru a crea fundația unui birou sănătos și pentru a ne asigura ca toți colegii noștri nu vor fi afectați. Ne-am implicat în informarea corectă privind respectarea recomandărilor de igienă, am luat măsurile necesare pentru evitarea infecțiilor cu Covid-19 și am investit în prevenirea răspândirii.

Cel mai greu pentru noi a fost să găsim furnizori pentru a ne aproviziona cu măști, mănuși și dezinfectanți atât pentru birouri cât și pentru colegii care au intervenții în teren. Pentru că suntem specializați în soluții pentru medii intensive, în această perioadă, echipele de service, suport și logistică au lucrat intensiv, în prima linie.  Aceste echipe au asigurat continuitatea operațiunilor clienților noștri din retail, producție, logistică, sănătate, e-commerce și pentru care ne-am asumat responsabilitatea furnizării echipamentelor de protecție și a dezinfectanților necesari.

Sunt dezinfectate de asemenea și spatiile de lucru și echipamentele care au ajuns și continuă să ajungă în service și în zona de depozitare.

O altă provocare a fost telemunca. Majoritatea colegilor din echipele de dezvoltare software, vânzări, marketing și operațional au trecut la un program redus de lucru. Practic ne-am reinventat modul de interacțiune cu echipele, dar și cu clienții și partenerii noștri prin aplicarea mai multor strategii de creștere a implicării, responsabilizării, creativității.

În prezent, ne pregătim să luăm măsurile necesare impuse de relaxarea anunțată pentru 15 mai. Autoizolarea și munca de acasă ne-au amintit cât de important este mediul în care lucrăm pentru sănătate și wellbeing. După această experiență ne întoarcem la lucru cu alte așteptări nu numai de la birourile noastre, dar și de la modul în care alegem să trăim, să învățăm să fim creativi. În acest sens, căutăm soluții pentru păstrarea distanțării necesare odată cu revenirea la birou, pentru îmbunătățirea ventilației, asigurarea calității aerului, apei, umidității, luminozității birourilor, reducerea zgomotului și asigurarea siguranței și securității.  Trecem ușor de la “nice to have” la un mediu mai sănătos, competitiv și productiv de tip “must have.”

Intermodal&Logistics: Cât de mare a fost impactul crizei din sectorul automotive asupra companiei?

Romeo Iacob: Industria automotive este una din verticalele importante pentru noi, lucrăm cu peste 65% din companiile care activează în această piață în România. Scăderea cererii și restrângerea temporară a activității acestor companii a avut un impact direct în cererile și proiectele aflate în derulare. Practic avem o scădere de 50% a cererii, 3 proiecte sunt pe “hold” datorită restricțiilor impuse de distanțarea socială și 2 proiecte anulate.

Pe de altă parte, am identificat noi oportunități și proiecte care sunt în ofertare pentru automatizarea proceselor din producție (shop floor management, incident management, roboti colaborativi, colectare date, RFID).

Este evidentă tendința de automatizare și digitalizare a producției în perioada imediat următoare și credem că se va plia pe modelul crizelor anterioare. Istoric vorbind, toate crizele anterioare au reprezentat principalul factor care a accelerat automatizarea proceselor de business în mai toate domeniile. Specific acestei crize este faptul că a afectat în același timp cererea, oferta și forța de muncă.

În plus față de acest lucru, trăim într-o economie interconectată ceea ce înseamnă că ne uităm cu atenție la ceea ce se întâmplă în celelalte economii din CEE. Germania, Slovacia și Cehia au anunțat deja redeschiderea unităților de producție din automotive. Acest lucru va pune cu siguranță în mișcare toate celelalte unități de producție interconectate, iar România nu va fi o excepție de la regulă.

Sunt nevoi care nu au fost deservite în ultimele două luni de criză și care s-au acumulat. Cererea acumulată în această perioadă se va regăsi atât în volumul producției cât și în modul în care anumite fabrici au învățat să se adapteze noii realități.

Intermodal&Logistics: Ce efect a avut creșterea din retailul alimentar și e-commerce în ceea ce privește investițiile în tehnologie, sisteme software, soluții inteligente pentru depozite și centre de distribuție?

Romeo Iacob: Perioada actuală a oferit companiilor ocazia să realizeze o evaluare reală a proceselor de business și a soluțiilor suport existente. În egală măsură a urgentat implementarea /roll-out-ul proiectelor care se aflau în fază incipientă, dar oarecum validate și care adresau zonele din business expuse noii realități. Momentan, clienții evaluează, construiesc scenarii pentru noi investiții, dar acestea se vor concretiza după restartul economiei.

Cred că foarte multe companii își reevaluează tehnologia existentă și, în funcție de sănătatea financiară a organizației, își planifică optimizări sau schimbări semnificative în procese și aplicații.

Companiile au fost nevoite să-și evalueze procesele operaționale pentru a se putea adapta cerințelor în creștere din partea clienților. Suntem în discuții cu clienții pe câteva proiecte care implică automatizarea proceselor de livrare, de picking, de pregătire a comenzilor, iar ca tehnologii aceste proiecte includ zona de voice picking, cloud, linii de conveioare complet automatizate, RFID și scanare automată.

Din această perspectivă în România, vom experimenta cel mai probabil o ușoară scădere a cererii de proiecte noi pe termen scurt, dar cu o accelerare a proiectelor de digitalizare și automatizare a producției pe termen mediu și lung.

Intermodal&Logistics: Ce soluții cer clienții în această perioadă?

Romeo Iacob: Evident, cererea pentru soluții de tip “smart work” este de departe principalul factor de creștere al automatizărilor și digitalizării: click & collect, voice picking, etichete electronice, cloud WMS, depozite complet automatizate, trasabilitate și linii de producție complet automatizate. Există în continuare o cerere și pentru soluții adaptate condițiilor actuale, cum ar fi: dezinfectare echipamente de lucru, soluții de management al echipamentelor și consumabilelor, și soluții mobile pentru pontaj personal.