Toyota Material Handling Romania: Argumente pentru închirierea echipamentelor pentru depozit
Închiriere sau achiziţie? O întrebare legitimă pentru orice companie care are nevoie de un echipament pentru manipularea mărfurilor pentru a-și gestiona operaţiunile în depozit.
România a fost mulţi ani o piaţă de achiziţii, clienţii apelând la serviciile de închiriere a stivuitoarelor doar în cazuri punctuale: gestionarea vârfurilor de sezon sau în caz de defecţiune a echipamentelor aflate în utilizare.
Asistăm astăzi la o schimbare a tendinţei pieţei, tot mai multe companii apelând la serviciile de închiriere pe termen lung sau scurt a echipamentelor de manipulare a mărfurilor.
“Piaţa din România, asemenea tendinţelor de pe pieţele internaţionale, a descoperit avantajele acestui tip de serviciu și observăm o creștere de la an la an, atât în cazul închirierii pe termen lung (LTR) cât și al închirierii pe termen scurt (STR). În prezent vorbim de câteva mii de unităţi care sunt în custodia clienţilor noștri prin contractele de LTR și STR, având o creștere de 5-10% pe an a flotei de închiriere, în special a celei de echipamente pentru depozit și CB electrice.” explică reprezentanţii Toyota Material Handling Romania.
Închirierea echipamentelor de manipulare a mărfurilor poate aduce numeroase avantaje pentru companii, mai ales atunci când se iau în considerare aspecte precum costurile, flexibilitatea și gestionarea riscurilor.
“Din punct de vedere al costurilor, transformăm o nevoie de achiziţie într-un serviciu, ceea ce înseamnă OPEx în loc de CAPEx., ducând astfel la o reducere a cheltuielilor cu investiţiile iniţiale în echipamente și la posibilitatea de a redirecţiona resursele financiare în alte zone ale afacerii. Închirierea oferă, de asemenea, o mare flexibilitate în ceea ce privește dimensiunea flotei, în funcţie de nevoile companiei.
Se pot închiria echipamente în perioadele de vârf, urmând ca atunci când cererea scade, numărul stivuitoarelor să fie redus. Se evită astfel costurile asociate cu deţinerea unor echipamente care nu sunt utilizate la capacitate maximă,” spun specialiștii Toyota Material Handling Romania.
Închiriere pe termen scurt sau lung?
Clienţii au la dispoziţie o gamă variată de opţiuni atunci când vine vorba de închirierea unui echipament de manipulare marfă, de la 1 zi la 84 de luni. În accepţiunea Toyota Material Handling, închirierea pe termen scurt (STR) se definește pe o durată de timp de la 1 zi la 24 de luni. Închirierile de la 36 până la 84 de luni implică finanţarea echipamentelor și reprezintă LTR.
“Fiecare dintre aceste opţiuni are avantajele ei și este potrivită unei anumite nevoi specifice pe care companiile o au, la un moment dat. Spre exemplu, în cazul STR, Toyota Material Handling dispune pe stoc de o gamă variată de echipamente, accesorii și chiar baterii suplimentare, pe care le poate livra într-un timp extrem de scurt – 24 de ore.
În cazul închirierii pe termen lung, echipamentele noi sunt comandate pe specificul aplicaţiei, adăugându-se servicii complete de service, asigurare, administrare etc. Experienţa ne-a arătat că în România clienţii preferă contractele pe o perioadă de 36 de luni.
Pentru noi este foarte simplu să ofertăm acest lucru, dar trendurile internaţionale și experienţa ne indică o perioadă optimă pentru LTR de 60 până la 72 de luni.”
Pentru echipamentele de depozit închiriate pe termen lung este disponibil și serviciul de monitorizare I-site, cu ajutorul căruia clienţii pot gestiona digital activitatea flotei, oricând și oriunde.
Aceștia pot avea un control mai bun asupra operatorilor echipamentelor și pot optimiza gradul de utilizare a echipamentelor, pentru performanţe maxime. Important de menţionat că în portofoliul de produse al Toyota Material Handling România, disponibile pentru închirierea pe termen lung se regăsesc și sistemele de rafturi pentru paleţi.
“Având în vedere că investiţia iniţială în rafturi este una semnificativă, prin închiriere se pot economisi sume impresionante de sute de mii de euro, care ar putea fi redirecţionate către alte investiţii.
Rafturile se pot închiria pe o perioadă cuprinsă între 5 și 10 ani. În preţul de închiriere sunt incluse și minim 2 inspecţii anuale ale sistemelor de rafturi. Numărul total de inspecţii se stabilește în funcţie de tipul sistemului și complexitatea operaţiunilor clienţilor, iar consultanţa este gratuită.” afirmă specialiștii Toyota Material Handling Romania.
Toate contractele de închiriere oferite de Toyota Material Handling includ în tariful lunar servicii complete de întreţinere și suport tehnic – Full Service – conform numărului de ore de funcţionare/an ale fiecărui echipament.
Sfatul specialistului
În cazul închirierii echipamentelor de manipulare a mărfurilor veţi beneficia de transparenţă a costurilor și veţi avea, pe tot parcursul contractului, o rată fixă, acest lucru ușurând construcţia forecastului de cash-flow.
Inclusiv includerea serviciilor de service și reparaţii în contractul de închiriere înseamnă că nu vor exista ieșiri de cash neincluse în proiecţia de cash-flow. În ceea ce privește calcularea dobânzii de LTR trebuie ţinut seama de deprecierea banilor în timp. Se va face diferenţa între valoarea de achiziţie a echipamentului și valoarea actualizată a ratelor de LTR (exclusiv full service), împreună cu valoarea reziduală actualizată.
Ca sfat de urmat, dacă rata internă de rentabilitate este mai mare decât rata de dobândă plătită în cadrul contractului de închiriere, atunci este mai indicat să investiţi banii în afacere decât în echipamente!