Home Intermodal Transportul intermodal – o investiţie pentru viitor

Transportul intermodal – o investiţie pentru viitor

Transportul intermodal – o investiţie pentru viitor

Transportul intermodal și multimodal în România, dar și la nivelul regiunii Europei de Est reprezintă o investiţie necesară, făcută în prezent cu gândul la viitor. Aceasta este una dintre concluziile panelului de discuţii cu tema Transport feroviar & intermodal – crearea unui ecosistem de transport adaptat cerinţelor viitorului, care a deschis cea de-a patra ediţie a conferinţei international #EECONNECTED, ce a avut loc pe 23 septembrie 2021 la Hotelul Ramada Parc din București. 

Evenimentul a reunit peste 120 de reprezentanţi ai operatorilor de transport feroviar, liniilor maritime, caselor de expediţii, dar și ai clienţilor finali, beneficiarii soluţiilor de transport intermodal. Speakerii panelului: Gabriel Oncescu, Manager Transport Europa & Coordonator Birou EXIROS RO; Stefan Esztergalyos, Key Account Manager– Business Development METRANS; Cătălin Anton, Director Comercial E-Logistics Corporation; Lucian Ionescu, Business Developer E-P Rail au dezbătut o serie de subiecte de actualitate de la provocările actuale ale transportului intermodal, la digitalizare, pregătirea forţei de muncă, dar și colaborarea cu autorităţile statului. În privinţa colaborării cu autorităţile din România, opinia a fost una aproape unanimă: deși există progres și suport, lucrurile se pot îmbunătăţi.

Gabriel Oncescu, Manager Transport Europa & Coordonator Birou EXIROS RO a punctat câteva dintre provocările cu care se confruntă, ca și client al serviciilor de transport feroviar și intermodal, cea mai importantă dintre acestea fiind infrastructura: “În România transportăm peste 500.000 tone de oţel pe calea ferată, iar infrastructura feroviară, o problemă complexă de altfel, reprezintă o provocare ce creează un impact important și în costuri. Pe ruta către Italia, o destinaţie către care expediem fluxuri importante de mărfuri din fabrica Tenaris din România, ne confruntăm de asemenea cu o situaţie complexă legată de infrastructură. Lipsa forţei de muncă, și mai recent a mijloacelor de transport vagoane, containere, camioane reprezintă alte provocări.“ Exiros face parte din grupul Techint și se ocupă de achiziţia de produse și servicii la nivel global pentru toate entităţile grupului. Anual, Exiros realizează achiziţii de aproximativ 6 miliarde de dolari. În zona de transport și logistică, în Europa, compania realizează achiziţii de servicii de transport rutier, multimodal și aerian pentru Tenaris și Ternium. Vorbind despre obiectivele companiei pentru următoarea perioadă, precum și rolul transpor tului intermodal, manager-ul Exiros a amintit ca piloni importanţi: reducerea emisiilor cu 30% până în 2030, creșterea ponderii transportului intermodal in portofoliul soluţiilor de transport utilizate, precum și digitalizarea, ca modalitate de creștere a agilităţii și adaptabilităţii organizaţiei la schimbările din mediul de business. “Beneficiile unei astfel de investiţii în transportul intermodal astăzi pot fi văzute mâine, o parte din ele cel puţin. Este esenţial să ne setăm o ţintă în viitor, fără a ne agăţa de ea, dar pentru care să lucrăm constant.“

Despre rolul transportului intermodal pentru un viitor mai durabil a vorbit și Stefan Esztergalyos, Key Account Manager– Business Development METRANS, spunând că prin toate iniţiativele și angajamentele pe care METRANS și le-a asumat pentru viitor, compania încearcă nu doar să le arate clienţilor, ci și noilor generaţii că transportul și logistica nu mai fac parte dintre marii poluatori. “Noi ca METRANS am luat decizii pe termen scurt și pe termen lung. Ca obiective pe termen scurt, toate cele 3.500 de locomotive din parcul METRANS utilizează acum o tehnologie de frânare silenţioasă, pentru a reduce poluarea fonică. Pe termen lung ne-am propus ca până în 2040 să fim o companie neutră din punct de vedere al energiei electrice și probabil vom atinge acest obiectiv mai devreme decât ne-am propus.” Începând cu luna octombrie, METRANS va inaugura o legătură feroviară directă între Budapesta și Arad, prin care conectează piaţa din România nu doar de Vestul Europei, ci și de Noul Drum al Mătăsii, o rută pe care operatorul feroviar este extreme de activ. “Piaţa din România este foarte importantă pentru noi. În trecut transportul de mărfuri de la terminalul nostru din Budapesta către România se realiza pe cale rutieră, însă ca urmare a situaţiei pandemice, a politicii Go Green a UE, a tuturor obiectivelor asumate de METRANS, am decis să realizăm legătura feroviară cu Arad și să oferim aceleași standard clienţilor din România,” a declarat Stefan Esztergalyos. METRANS a crescut considerabil numărul de trenuri pe Noul Drum al Mătăsii în ultimii trei ani. Numărul de trenuri între Xian și terminalele din Cehia aproape s-a dublat, la fel și al trenurilor între Zhengzhou și Cehia și Slovacia. “Trenurile merg prin Ucraina și apoi ajung în propriul nostru terminal din Dunajska Streda, Slovacia. Această rută reprezintă o soluţie ideală pentru clienţii din Austria, Slovacia, Ungaria, România pentru că există trenuri directe zilnice din Dunajska Streda către Budapesta, iar acum cu legătură directă și către România. Pentru clienţii din Germania, Polonia și Cehia, utilizăm terminalul din Ceska Trebova, Cehia și direcţionăm fluxurile acolo. Ne dorim mai multe volume și mai multe trenuri de Noul Drum al Mătăsii, însă se pare că s-a atins capacitatea maximă. Din perspectiva noastră, pentru viitor trebuie să găsim modalităţi de optimizare, pentru că nu va fi posibil să transportăm pe Noul Drum al Mătăsii mai multe volume decât o facem deja.”

 

“Transportul multimodal este sustenabil și o soluţie absolut necesară pe piaţă. Și cred că este un segment care se va dezvolta tot mai mult în viitor. Odată cu noua normalitate, percepţia clienţilor despre transportul multimodal s-a schimbat , aceștia au văzut necesitatea de a avea alternative, pentru că a fost și este mai ușor să ţii în carantină un mecanic de locomotivă decât 60 de șoferi de camion” a explicat Cătălin Anton, Director Comercial E-Logistics Corporation, companie ce a inaugurat în decembrie 2020 un nou serviciu feroviar care conectează Portul Constanţa de Vestul ţării, respectiv Arad. Din momentul deschiderii serviciului, acesta a cunoscut o creștere organică, realizată cu pași alerţi.

“Vedem o cerere care până acum nu exista. Clienţii nici nu luau în considerare transportul alternativ pentru că asimilau soluţia de transport feroviar cu o problemă. Dar noile servicii aduse de partenerii privaţi, cu material rulant modern: atât locomotive, cât și vagoane, s-au dovedit fezabile, chiar în condiţiile infrastructurii actuale. E-Logistics a venit cu dorinţa de a diversifica serviciile disponibile pe piaţă, de a avea o alternative prietenoasă cu mediul și stabile pentru conectarea Estului cu Vestul României, și mai departe, cu ajutorul partenerilor, cu porturile principale din restul Europei, dar și cu Asia Centrală prin Middle Corridor,” a adăugat Cătălin Anton.

 Lucian Ionescu, Business Developer E-P Rail a punctat un element critic pentru crearea unui ecosistem de transport intermodal și multimodal pregătit pentru viitor, și anume creșterea și dezvoltarea forţei de muncă. “Avem o generaţie care deja și-a îndeplinit sarcina, iar noi trebuie să pregătim viitorul. Aici, E-P Rail, în calitate de jucător strategic pe piaţă, prin Cefer Sped, companie din cadrul grupului, avem o școală prin care pregătim partea de resursă umană pentru viitor.” Alături de aceasta, digitalizarea a fost un alt subiect abordat de acesta, împreuna cu strategia de viitor a E-P Rail pe piaţa locală, care vizează atingerea unei cifre de afaceri de 150 milioane euro până în 2024, corelat cu o politică de investiţii importantă. “Digitalizarea reprezintă atuul și motorul dezvoltării, iar pandemia a accelerat acest proces de digitalizare în cadrul companiei. Prin cadrul proiectului derulat cu Nexxiot, dar și prin echiparea cu dispozitive GPS a locomotivelor,  vedem cum dinamica transportului în timp real și am reușit să optimizăm activitatea,” a spus Lucian Ionescu. Vorbind despre planurile de investiţii ale E-P Rail în următoarea perioadă, pe lângă cele în materialul rulant modern, digitalizare și dezvoltarea echipei de management, Lucian Ionescu a menţionat deschiderea în perioada următoare, împreună cu par tenerul E-Logistics Corporation a două noi terminale intermodale în centrul și vestul ţării.

Evenimentul a fost susținut de: COSCO Shipping Lines (Romania)  & Diamond Line, Intermodal Services & Bertschi Romania, AFLUENT South Terminal Metrans Rail Hub Transylvania E-P Rail  Elogistics Corporation RailPort Arad GFR AMS Freight&Logistics Portul Constanța GEFCO Romania