Home Logistics Curierat și e-commerce Ecommerce: Ambalajele sunt cea mai mare sursă de emisii de CO2

Ecommerce: Ambalajele sunt cea mai mare sursă de emisii de CO2

Ecommerce: Ambalajele sunt cea mai mare sursă de emisii de CO2

Un studiu recent al MIT Real Estate Innovation Lab relevă faptul că ecommerce-ul este mai sustenabil în comparație cu retailul tradițional, însă ambalarea generează cea mai mare cantitate de emisii de CO2 și necesită o mai mare atenție pentru a reduce impactul asupra mediului.

Pandemia a adus o creștere fără precedent pentru retailul online. Numărul mare de comenzi înregistrat în prima parte a anului 2020 s-a menținut, în multe părți ale lumii, la un nivel ridicat până astăzi. Greii din online la nivel internațional, precum Amazon sau Otto, au înregistrat recorduri absolute în vârful de sezon de la finalul anului, iar analiștii estimează că această tendință va continua.

Comenzile online tot mai mari înseamnă volume de livrare mai mari, mai multe rute și o cantitate mai mare de ambalaje. Studiul realizat de MIT Real Estate Innovation Lab, pe baza unor simulări Monte Carlo, cu peste 480.000 de verificări ce au comparat conceptele de retail online, tradiționale și omnichannel, a evidențiat faptul că, în 75% dintre scenariile dezvoltate, comerțul online este cea mai sustenabilă alternativă de cumpărături. Deși aceasta este o veste bună, există loc pentru îmbunătățire și reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră.

Potrivit MIT Real Estate Innovation Lab, în cazul comerțului online, nu livrările sunt cele care generează cele mai multe emisii, ci ambalajele. Comparativ cu retailul tradițional, unde transportul este răspunzător pentru 70% din emisiile de gaze cu efect de seră, în cazul comerțului online, livrările reprezintă doar 13% din totalul emisiilor generate. În schimb, 45% din emisii sunt legate de ambalajele utilizate în ecommerce: cutii și ambalaje de protecție, aceasta fiind zona unde este loc de îmbunătățiri semnificative.  În același timp, retururile reprezintă a doua cea mai mare sursă de emisii în comerțul online, generând 25% dintre acestea.

Vestea bună, potrivit analizei realizate de MIT Real Estate Innovation Lab, este că o serie de îmbunătățiri minore pot avea un impact major în reducerea amprentei asupra mediului. Dacă atât în comerțul online, cât și în cel tradițional ar fi utilizate flote de livrare complet electrice, ecommerce-ul ar fi mai sustenabil în 78% din scenariile testate. Consolidarea coletelor și reducerea cantității de ambalaje ar duce la o reducere cu 36% a emisiilor generate de ecommerce.

În general, comerțul online poate fi mai sustenabil, mai ales atunci când companiile își asumă responsabilitatea și investesc în optimizarea proceselor, concluzionează studiul.