Închiderile de fabrici din industria auto, o provocare majoră pentru economia europeană
Industria auto din Europa se află în plină transformare, această perioadă fiind marcată de o serie de închideri de fabrici. Reducerea comenzilor, creșterea costurilor de producție și tranziția către vehicule electrice sunt cei mai importanți factori care au contribuit la aceste decizii strategice luate de marii producători.
Fenomenul închiderii fabricilor auto are un impact profund asupra economiei europene, a locurilor de muncă și ecosistemului industrial european.
Unul dintre factorii majori care au dus la închiderea unor fabrici din industria auto este tranziția către vehiculele electrice (EV). Producătorii de automobile se concentrează tot mai mult pe dezvoltarea și producția de modele electrice, iar unele dintre facilitățile vechi, care nu sunt adaptate pentru producția de EV, au fost închise sau redimensionate. Astfel, marile grupuri auto au anunțat închiderea unor fabrici auto unde se produceau vehciule cu motoare termice, aliniindu-se noilor standarde de mediu și cerințelor pieței.
Grupul Stellantis vrea să închidă uzina Vauxhall din Marea Britanie
Cel mai recent anunț a fost făcut de Grupul Stellantis, în luna noiembrie, de a închide uzina Vauxhall din Marea Britanie, unde sunt produse vehicule comerciale utilitare.
Compania a anunțat intenția de a reloca mii de locuri de muncă din Luton, o localitate situată în apropierea Londrei, în sudul Angliei, către Ellesmere Port, și a inițiat discuții cu angajații și sindicatele.
Guvernul britanic a declarat că investiția realizată de Stellantis în uzina din Ellesmere Port este un semnal pozitiv, dar recunoaște că aceasta este o perioadă dificilă pentru familiile angajaților din Luton. Compania nu a oferit detalii despre numărul locurilor de muncă ce vor fi afectate.
În iunie acest an, Stellantis a cerut guvernului să implementeze măsuri pentru a stimula cererea de vehicule electrice, argumentând că acest lucru ar sprijini respectarea reglementărilor ce impun producătorilor să vândă mai multe vehicule electrice. Totodată, compania a avertizat că lipsa de acțiune ar putea duce la oprirea producției în Marea Britanie.
Volkswagen vrea să închidă cel puțin trei fabrici din Germania
Tot în luna noiembrie Volkswagen a anunțat că plănuiește închiderea a cel puțin trei fabrici din Germania, reducerea cu 10% a salariilor și eliminarea a zeci de mii de locuri de muncă. Această restructurare ar reprezenta prima închidere de fabrici din Germania în istoria de 87 de ani a Volkswagen și ar deschide calea unei confruntări cu sindicatele puternice, având în vedere că VW are 300.000 de angajați în țară. Grupul a anun
Din cele 10 uzine care aparțin mărcii principale Volkswagen, unele ar putea fi afectate de aceste măsuri. Cel mai mare producător auto din Europa a subliniat necesitatea unor acțiuni drastice, în contextul unei concurențe acerbe în China, al scăderii vânzărilor pe piețe cheie și al costurilor semnificative asociate tranziției către vehicule electrice.
Compania intenționează astfel să facă economii de 10 miliarde de euro și susține că trebuie să reducă costurile în Germania pentru a-și păstra competitivitatea.
Închiderea fabricilor ar fi o mișcare greșită din partea Volkswagen, a declarat recent cancelarul german Olaf Scholz, adăugând că cel mai mare producător de automobile din Europa are o responsabilitate față de angajații săi.
Volkswagen se află într-o dispută acerbă cu personalul cu privire la reducerile salariale și posibilele închideri de fabrici, menite să contracareze costurile ridicate din Germania și intrarea în Europa a rivalilor asiatici, mult mai ieftini.
Grupul german Schaeffler va închide două fabrici din Europa
Grupul german Schaeffler, unul dintre cei mai mari producători de componente auto, a anunțat un plan de restructurare care va reduce numărul angajaților din Europa cu 4.700. În luna septembrie, compania a trimis în șomaj tehnic câteva sute de angajați de la fabrica sa din apropierea Brașovului.
Schaeffler a lansat acest plan amplu de restructurare pentru a-și crește competitivitatea. Vor fi afectate zece fabrici din Germania și cinci din alte țări europene. Două fabrici din Berndorf, Austria și Sheffield,Marea Britanie urmează să fie închise. Producția va fi relocată, iar cele mai multe schimbări vor avea loc în Germania, unde 2.800 de locuri de muncă vor fi desființate.
Planul are ca obiectiv economii anuale de 290 de milioane de euro până în 2029, cu un cost total al măsurilor de redresare estimat la 580 de milioane de euro.
Recent, Schaeffler a fuzionat cu producătorul bavarez de sisteme de transmisie Vitesco Technologies, care desfășoară, de asemenea, activități în România. Odată cu această fuziune, numărul total al angajaților Schaeffler a crescut cu 35.000, până la 120.000 de angajați.
Scăderea cererii de pe piața auto europeană a pus presiune asupra multor companii din industrie, forțându-le să își ajusteze operațiunile. În România, fabrica Schaeffler de lângă Brașov produce componente auto și rulmenți grei pentru aplicații industriale.
Michelin va închide două dintre fabricile sale din Franța
Producătorul de anvelope Michelin a anunțat recent intenția de a închide două dintre fabricile sale din Franța, afectând aproximativ 1.250 de angajați. Decizia vine pe fondul presiunilor tot mai mari din sectorul auto european.
Compania franceză, cu o istorie de 135 de ani, a justificat închiderea unităților din Cholet și Vannes, situate în vestul Franței, prin costurile operaționale ridicate și concurența acerbă a produselor mai ieftine provenite din Asia.
Bosch elimină 3.800 de locuri de muncă doar din economia germană
Compania germană de tehnologie și servicii Bosch a declarat că intenționează să reducă forța de muncă a diviziei sale auto cu până la 5.500 de locuri de muncă în următorii câțiva ani. 3.800 de locuri de muncă vor fi eliminate din fabricile din Germania ale Bosch.
Compania a menționat ca motive pentru această decizie stagnarea vânzărilor de automobile la nivel mondial, capacitatea prea mare a fabricilor din industria auto în comparație cu perspectivele de vânzări și o tranziție mai lentă decât se preconiza către vehiculele electrice.
Potrivit Bosch, producția globală de automobile va stagna la 93 milioane de mașini în acest an, reprezentanții companiei precizând că este posibil chiar să asistăm la un ușor declin față de anul trecut.