Home Intermodal Transportul pe calea ferată, tras în jos de creşterile de preţ la energie

Transportul pe calea ferată, tras în jos de creşterile de preţ la energie

Transportul pe calea ferată, tras în jos de creşterile de preţ la energie

Prețurile energiei rămân volatile pe pieţele de transport feroviar din Europa, căile ferate fiind afectate în mod semnificativ de prețurile ridicate. Potrivit CER, asociaţia internaţională responsabilă în relaţia cu UE, sectorul feroviar se confruntă cu costuri anuale suplimentare estimate la 10 miliarde de euro.

Comunitatea Europeană a Companiilor Feroviare și de Infrastructură (CER) reiterează necesitatea de a sprijini transportul feroviar cu emisii reduse de dioxid de carbon și eficient din punct de vedere energetic pentru ca UE să își atingă obiectivele climatice și energetice în 2030.

O creștere a prețurilor la energie are efecte interdependente asupra modurilor de transport. Cu 80% din totalul kilometrilor parcurși de călători și de marfă alimentați cu tracțiune electrică, calea ferată este cel mai mare consumator de energie electrică din Europa. Conform datelor Eurostat, căile ferate consumă aproximativ 50 de miliarde de kilowați-oră de energie electrică pe an. Aceasta corespunde la 2% din energia electrică disponibilă pentru consum în UE27. Creşterile de cost provoacă îngrijorări majore în ceea ce privește sustenabilitatea financiară a operațiunilor feroviare.

Potrivit unui sondaj CER realizat în octombrie: 

  • Căile ferate europene plătesc deja, în medie, 200 EUR/MWh pentru electricitate. În funcție de tipul de contract de energie, companiile au fost expuse la prețuri de până la 870 EUR/MWh.
  • Prețul estimat pentru 2023 variază între 300 și 400 EUR/MWh. Trebuie remarcat faptul că operatorii de transport feroviar de marfă prognozează un preț mediu de 500 EUR/MWh, ceea ce afectează și mai mult competitivitatea intermodală a transportului feroviar, deoarece prețul motorinei a înregistrat o creștere relativ mai mică în ultimele luni.
  • Sectorul nu dispune deocamdată aproape deloc de sprijin. În timp ce câteva state membre iau în considerare măsuri de ajutor de stat, companiile feroviare nu primesc suficient sprijin.