Home Intermodal Mihai Aniței, Vicepreședinte Constanța Port Business Association: CPBA militează pentru integrarea Portului Constanța într-o rețea de transport eficientă

Mihai Aniței, Vicepreședinte Constanța Port Business Association: CPBA militează pentru integrarea Portului Constanța într-o rețea de transport eficientă

Mihai Aniței, Vicepreședinte Constanța Port Business Association: CPBA militează pentru integrarea Portului Constanța într-o rețea de transport eficientă

Asociația Constanta Port Business Association (CPBA) militează pentru îmbunătățirea condițiilor de operare și administrare a portului Constanța și pentru un port integrat într-o rețea de transport eficientă, care să răspundă exigențelor clienților, “pe o piață într-o fantastică dinamică”, după cum a afirmat Mihai Aniței, Vicepreședintele Asociației în cadrul evenimentului Terminal Open Day, organizat de către USER în cadrul terminalului DP WORLD-Constanta South Container Terminal pe 5 aprilie.

“Din păcate nu întotdeauna tendințele pieței și propunerile mediului privat sunt cele care orientează politicile naționale în domeniul transportului, însă este un proces în continuă transformare din care avem obligația să facem parte. Suntem atenți la avantajul pe care portul Constanța îl are datorită legăturii cu Dunărea și solicităm permanent o poziție fermă a autorităților române în situația blocajelor care se creează în fiecare an, pe fondul apelor scăzute și lipsa implicării autorităților bulgare în dragajul segmentelor care cad în răspunderea lor. Legat de acest aspect, suntem alături de membrii noștri – armatori fluviali care planifică deschiderea unor linii de containere pe Dunăre. Ei depind de o Dunăre predictibilă care să le permită respectarea unui program de linie ferm- la exigențele liniilor maritime care sunt încă reticente la acest mod de transport.” a precizat Mihai Aniței.

Costuri suplimentare și întârzieri la transportul pe Dunăre din cauza birocrației vamale

Vicepreședintele CPBA a amintit și de dificultățile generate de tratamentul vamal al tranzitelor și de obligația impusă de către Autoritatea Vamală de întocmire a unor formalități de tranzit T1 pentru fiecare container în tranzit pe Dunăre, birocrație ce aduce întârzieri și costuri suplimentare.

“Autoritatea Vamală Română aplică această procedură pe fondul formulării și interpretării legislației naționale, ambigue în acest moment, deși Regulamentului Uniunii Europene  952/2013 din  9 octombrie 2013, care stabilește Codul Unional Vamal, prevede că nu se solicită garanții pentru bunuri transportate pe Rin și pe căile navigabile ale Rinului, pe Dunăre și pe căile navigabile ale Dunării.

În acest sens CPBA a solicitat la finele lunii ianuarie autoritățlor statului român să clarifice prevederile legale naționale și să le adapteze prevederilor Uniunii Europene și Regulamentelor Europene, permițând fluidizarea și atragerea de volume pe Dunăre.

În vreme ce pe Rin și pe căile navigabile ale sale traficul de containere se ridică la peste 2 mil TEU pe an, pe Dunăre traficul de containere este aproape inexistent comparativ cu potențialul său, pe fondul imprevizibilității Dunării și a procedurilor birocratice generate de necesitatea întocmirii T1.” a declarat Mihai Aniței.

Portul Constanța are nevoie de legături cu hinterlandul

O altă temă de interes abordată de către reprezentatul Constanta Port Business Association a fost cea a problemelor de conexiune ale portului Constanța cu hinterlandul, din cauza infrastructurii rutiere și feroviare subdimensionate și sub nivelul de calitate necesar pentru a putea deservi competitiv nevoile pieței.

“Lipsa unei rețele dezvoltate în România de centre intermodale este consecința unui sistem de transport rutier și feroviar care necesită multe îmbunătățiri și nu este privit integrat cu portul Constanța. 

Este laudabil proiectul DP World care dezvoltă terminalul intermodal de la Aiud ce va lega feroviar portul Constanța de Nord-Vestul țării noastre, deservit în prezent în principal de porturi competitoare portului Constanta din Nordul și Vestul Europei,

În prezent proiectele noastre sunt îndreptate către promovarea realizării și chiar realizarea unui Port Community System- PCS, care să fluidizeze schimbul de informații la nivelul portului. Un prim pas în acest sens este realizarea unui modul de fluidizare a traficului rutier pe parte de marfă vrac, pe care îl vom extinde și pe partea de autocamioane containere.”

Forum pentru promovarea relației intermodale de transport dintre porturile caspice, portul Constanța și Dunărea

Prioritatea Constanța Port Business Association este promovarea membrilor și a portului Constanța și de aceea, asociația împreună cu Ambasada Kazakhstan în România organizează pe 7 aprilie la Constanța un forum pentru promovarea relației intermodale de transport dintre porturile caspice, portul Constanța și Dunărea pentru deservirea Europei Centrale și de Est.

“Inițiativa organizării evenimentului vine din partea comunității de afaceri din zona caspică, aflată în căutarea unor parteneriate cu operatori portuari din Constanța pentru derularea afacerilor, transporturilor către/dinspre Europa Centrală și de Est. Alături de firmele din Kazakhstan (transportatori maritimi, feroviari, intermodali, operatori de cale ferată, expeditori) vor fi prezente la eveniment  importante firme de transport și oameni de afaceri din Georgia (transporatori cale ferată, expeditori, armatori și oameni de afaceri) și Azerbaijan (transportatori și expeditori pe căi ferate și maritime),” a mai spus Mihai Aniței.