FAN Courier: Taxa logistică și acciza la carburanți, cele mai mari provocări fiscale
Într-un climat economic tot mai instabil și impredictibil, companiile din România sunt nevoite să se adapteze rapid la modificările legislative și fiscale. Industria de curierat, un sector esențial pentru comerțul modern, resimte din plin aceste schimbări. FAN Courier, liderul pieței de profil, descrie un context complex, marcat de presiuni fiscale semnificative, costuri operaționale crescute și nevoia continuă de ajustare strategică.
Reprezentanții companiei atrag atenția asupra unor măsuri recente care influențează direct performanța financiară și planurile de dezvoltare, punând accent pe nevoia de predictibilitate, eficiență și protecție pentru actorii economici corecți.
„Înțelegem necesitatea redimensionării unor impozite și taxe pentru a corecta dimensiunile alarmante ale deficitului bugetar și speram că toate aceste masuri vor avea un impact pozitiv în economie începând cu a doua jumătate a anului viitor.
Din păcate, menținerea IMCA (impozitul minim pe cifra de afaceri) afectează disproporționat companiile cu marje mici de profit, inclusiv cele care operează în sectorul logistic și de curierat. Se creează și o presiune fiscala suplimentara pentru firmele care investesc în dezvoltare și cercetare”, a declarat Dan Tincu, Chief Financial Officer al Grupului FAN Courier.
Printre cele mai apăsătoare măsuri fiscale recente se numără taxa logistică aplicată vânzătorilor din afara Uniunii Europene, care pune întreaga responsabilitate pe companiile de curierat.
„Cea mai puternică măsură cu impact asupra companiei este taxa logistică impusă sellerilor din afara UE. Companiile de curierat devin responsabile atât pentru colectarea taxei, cât și pentru verificarea sellerilor. Practic, suntem singurii care avem obligații și care suportăm consecințele în cazul în care taxa nu este colectată”, subliniază reprezentantul FAN Courier.
Aceștia atrag atenția și asupra lipsei de compensații: „Aceasta reprezintă o presiune semnificativă și o responsabilitate mare, fără ca aceste costuri să ne fie acoperite sau să beneficiem de o formă de protecție.”
Măsurile fiscale și liberalizarea prețurilor la energie au generat o majorare substanțială a cheltuielilor pentru companie. „Costurile operaționale au crescut per total cu aproximativ 35%, o parte semnificativă fiind generată de creșterea prețului la energie și a accizei la carburanți.”
Această presiune economică obligă jucătorii din industrie să își eficientizeze procesele și să caute soluții pentru reducerea costurilor.
Pentru a compensa o parte din costurile crescute, FAN Courier a fost nevoit să ajusteze tarifele către clienți.Compania transmite că au existat creșteri de prețuri, iar această ajustare este aliniată cu evoluția pieței și are rolul de a acoperi parțial creșterile de costuri generate de noile condiții fiscale și energetice.
Totodată, compania semnalează o scădere a consumului din cauza incertitudinii economice: „Nesiguranța generală la nivelul populației a redus consumul, ceea ce a generat volume sub cele bugetate.”
Prudență în angajări și investiții
Contextul economic actual influențează și politica de resurse umane a companiei, spunând că este mai prudentă în ceea ce privește angajările.Prima opțiune este revizuirea proceselor interne astfel încât să câștigam în eficienta acolo unde este posibil, fară a mai fi nevoie de noi angajări.
Aceste măsuri au pus o presiune considerabilă asupra consumului, iar situația actuală determină companiile să-și reevalueze strategiile de creștere și să adopte o abordare mai atentă în privința extinderii echipelor.
Cu toate acestea, FAN Courier nu a oprit complet planurile de investiții, ci a adoptat o abordare mai conservatoare. „Continuăm investițiile în zona operațională, investim în oameni, eficientizare, digitalizare și lockere. Totuși, abordarea este acum mult mai prudentă.”
Pentru a face față presiunilor economice, compania își concentrează eforturile pe optimizarea circuitelor financiare. Reprezentanții companiei transmit că seconcentrează pe eficientizarea și digitalizarea întregului proces end-to-end, de la primirea facturii până la efectuarea plății, pentru a asigura o mai bună trasabilitate și control. În paralel, firma optimizeazăciclul operațional de numerar, prin creșterea ponderii încasărilor realizate prin mijloace moderne de plată.
Cererea mediului de afaceri: predictibilitate fiscală
O schimbare majoră cerută de reprezentanții FAN Courier este stabilitatea cadrului fiscal. „Este esențial ca mediului de afaceri să i se ofere predictibilitate. Din păcate, vechile obiceiuri de a modifica frecvent și incoerent politicile fiscale încă persistă. Un cadru fiscal stabil și transparent ar contribui semnificativ la creșterea încrederii și la stimularea investițiilor pe termen lung.În același timp, prioritară este și redimensionarea numărului de angajați din administrație și sectorul public pe criterii de eficienta, pentru a elibera resurse care să poată fi angajate în mediul privat. Creșterile semnificative de salarii din mediul public, necorelate cu o creștere similara a productivității, pun o presiune suplimentara în special în sectorul micilor întreprinzători”, a declarat Dan Tincu.
Pentru următoarele 12 luni, FAN Courier estimează o creștere modestă a cifrei de afaceri, cu provocări mari în menținerea profitabilității, de aproximativ 10% față de anul trecut. Compania transmite că depune eforturi susținute pentru a menține profitabilitatea peste zero.
Un alt factor de risc este majorarea accizei la carburanți, care are un impact direct asupra costurilor logistice. Carburanții reprezintă un procent important din costurile operaționale, astfel încât orice creștere a accizei are un impact direct și semnificativ asupra costurilor totale.
