Tranziţia de la angajat la antreprenor: ascensiunea APA Cargo Services în logistica românească
Care este reţeta succesului pentru o casă de expediţii care a reușit să intre în top 100 companii din România după cifra de afaceri și profit? Ingredientele simple, dar de calitate – un expert în operaţiuni aeriene, un profesionist în transport maritim și unul cu aproape două decenii de experienţă în vânzări, dar și un specialist IT cu spirit antreprenorial. La acestea se adaugă viziunea comună, determinare și ambiţie și rezultă APA Cargo Services.
Astăzi un business deja matur, compania fondată de Alexandru Liciu, Adrian Vârlănuţă, Paul Boiangiu și Liviu Bîrleanu își propune un obiectiv ambiţios: să devină una dintre primele zece case de expediţii cu acţionariat 100% românesc de pe piaţa locală.
De la angajaţi la fondatori
Trei dintre actualii co-fondatori – Alexandru, Adrian și Paul – s-au cunoscut ca angajaţi într-o altă casă de expediţii. „Direcţiile companiei în care lucram nu mai corespundeau cu ceea ce ne doream noi, ca profesioniști și ca oameni. Am vrut să construim un business solid, gândit pe termen lung, bazat pe calitate, nu pe volum”, povestește Alexandru Liciu.
Li s-a alăturat Liviu Bîrleanu, prieten din liceu al lui Alexandru, care a adus în companie suflul antreprenorial ce completa perfect puzzle-ul. Fiecare fondator și-a asumat încă de la început dezvoltarea unui segment-cheie al afacerii: Alexandru a coordonat transportul aerian, Adrian – transportul maritim, Paul – vânzările și transportul rutier, iar Liviu – partea administrativă și de business management.
La nici un an de la înfiinţare, în 2020, compania s-a confruntat cu primul test major: pandemia, iar ceea ce părea o criză ce ar fi înfrânat dezvoltarea business-ului s-a transformat într-o oportunitate. Cererea pentru transporturi urgente de echipamente medicale și tarifele ridicate au impulsionat veniturile, iar plăţile efectuate în avans de clienţi au oferit stabilitatea financiară necesară într-un moment dificil.
Creștere accelerată în 2025
Cinci ani mai târziu, APA Cargo Services estimează o cifră de afaceri de 15 milioane de euro pentru anul în curs, cu 2 milioane mai mult faţă de anul precedent. În prima jumătate a anului, compania a gestionat peste 4.000 de transporturi, ajungând la o medie de 850 pe lună – o creștere de 33% faţă de perioada similară din 2024. Segmentul rutier a înregistrat singur un avans de 20%.
În prezent, compania livrează mărfuri în aproape 100 de ţări și își extinde constant portofoliul de proiecte. Pe segmentul maritim, APA Cargo Services a coordonat transporturi complexe pentru industria energiei regenerabile.
„Anul acesta am fost desemnaţi furnizori de servicii vamale și logistice pentru unul dintre cei mai mari jucători din piaţa globală a energiei eoliene. Am asigurat și transporturi pentru proiecte fotovoltaice locale, inclusiv pentru un parc solar lângă Buzău. În plus, am gestionat transporturi agabaritice din China, atât containerizate, cât și pe nave bulk”, explică Adrian Vârlănuţă.
Pe partea aeriană, compania a gestionat proiecte atipice, precum livrarea door-to-door a unor obiecte de lux în Insulele Cayman sau transportul, în regim de urgenţă, a 30 de tone de echipamente pentru industria oil & gas către Orientul Mijlociu. Recunoașterea internaţională nu a întârziat: în 2024, Turkish Airlines a premiat APA Cargo Services pentru performanţele pe segmentul de export aerian din România.
Provocările pieţei
Deși rezultatele sunt solide, fondatorii privesc realist provocările industriei. Alexandru Liciu subliniază importanţa transportului aerian ca alternativă la maritim și feroviar, adesea afectate de întârzieri.
„Pe partea maritimă, piaţa este dezechilibrată. Capacitatea navelor depășește cererea, iar liniile recurg la blank sailing-uri pentru a menţine tarifele. Spre România, tranzitul ajunge chiar și la 65 de zile – o situaţie cu care piaţa s-a obișnuit”, adaugă Adrian Vârlănuţă.
În paralel, transportul feroviar China – Europa a crescut cu 25%, dar rămâne dependent de factori geopolitici și infrastructura deficitară.
Omul, în centrul business-ului
Dincolo de cifre și proiecte, cultura organizaţională rămâne esenţială. La final de 2024, compania a desfășurat workshop-uri și sesiuni de lucru cu echipele pentru a defini misiunea, viziunea și valorile sale fundamentale. Rezultatul: o filosofie bazată pe parteneriate win-win cu clienţii, furnizorii și angajaţii. „Omul rămâne în centrul business-ului”, subliniază fondatorii.
Liviu Bîrleanu dă un exemplu concret: „Am lucrat într-o companie unde, timp de 15 ani, salariile s-au plătit mereu la zi. Am considerat asta o normalitate pe care am adus-o și la APA Cargo. Indiferent de context, salariile se plătesc la data stabilită.” Pentru Paul Boiangiu, motorul dezvoltării este ambiţia:
„Am întâlnit oameni care au rămas pe aceeași poziţie ani la rând și alţii care au crescut ierarhic și și-au construit cariere solide. Diferenţa o face ambiţia, mai ales la început de drum.”
KPI 2024
- cifră de afaceri : 13 mil EUR
- transporturi efectuate + 10.000
- on time delivery 84,2%
- clienţi deserviţi 178
- angajaţi 30
Oportunităţi pentru noua generaţie
Către tinerii care aspiră la o carieră în logistică, fondatorii transmit un mesaj comun: industria este dinamică și plină de oportunităţi, dar presupune multă responsabilitate și stres. „Este un domeniu în care nu te plictisești niciodată, dar în care trebuie să îţi asumi termenelimită stricte și clienţi care depind de serviciile tale”, subliniază aceștia.
Adrian Vârlănuţă recomandă curajul de a experimenta și de a căuta mentori. Liviu Bîrleanu sugerează acumularea de experienţă practică încă din facultate. Paul Boiangiu insistă asupra autoevaluării motivaţiei și rezistenţei la stres. Toţi patru sunt însă de acord: cheia succesului rămâne atitudinea și ambiţia.
De la patru prieteni cu experienţe complementare la o companie cu o cifră de afaceri de milioane de euro, APA Cargo Services demonstrează că tranziţia de la angajat la antreprenor nu doar că este posibilă, ci poate deveni o poveste de succes în logistica românească.