Home Logistics Depozitare Interviu cu Andrei Brînzea, Partner Land & Industrial Agency Cushman & Wakefield Echinox

Interviu cu Andrei Brînzea, Partner Land & Industrial Agency Cushman & Wakefield Echinox

Interviu cu Andrei Brînzea, Partner Land & Industrial Agency Cushman & Wakefield Echinox

După un an 2020 cu rezultate bune, echipa Cushman&Wakefield Echinox și-a setat ca obiectiv pentru 2021 creșterea numărului de tranzacţii pe piaţa de industrial și logistică, a valorilor tranzacţionate, dar și consolidarea echipei departamentului industrial și a celui de terenuri.

“Vom atinge aceste obiective prin diversificarea serviciilor pe care le putem oferi clienţilor, venind în întâmpinarea acestora cu soluţii complete de tip omnichannel care pot economisi atât timp, cât și bani, dar și prin identificarea în piaţă de noi colegi care să aducă plus valoare prin idei noi, inovative, și să creeze sinergii alături de echipele existente. Intenţionăm să creștem organic, ca o echipă și suntem convinși că prin eforturi comune și profesionalism vom avea success pe piaţă,“ spune Andrei Brînzea, Partner Land & Industrial Agency Cushman & Wakefield Echinox. Împreună cu Andrei am dezbătut pe scurt câteva dintre trendurile care redefinesc piaţa spaţiilor logistice și industriale în România și care vor deveni tot mai importante în următoarea perioadă.

Depozite “verzi” –  “Observăm un interes ridicat din partea dezvoltatorilor de parcuri logistice pentru proiecte mai sustenabile și mai eficiente, aceștia urmărind reducerea costurilor de operare ale acestor clădiri uriașe. Pentru a certifica aceste clădiri ca fiind “verzi” se folosește de regulă certificarea BREEAM sau Leed, cele două măsurând eficienţa energetică în urma exploatării pe termen lung. Chiriașii sunt, de regulă, extrem de interesaţi să fie prezenţi într-o clădire verde, cele mai importante beneficii fiind costurile de operare mai reduse, emisiile de carbon mai scăzute, dar și faptul că o clădire “verde” are o calitate superioară, fiind mult mai eficientă în cazul utilizării pe termen lung.“

Digitalizarea pieţei de real estate industrial – “Odată cu restricţiile din 2020, tehnologia a devenit tot mai necesară și a accelerat procesul de digitalizare, inclusiv pe piaţa de real estate industrial, de la tururi virtuale la procese de selecţie elaborate făcute fără a se vizita “la pas”. De asemenea, observăm un apetit ridicat pentru depozite tehnologizate semi-automate sau automate, obiectivul fiind de a eficientiza procesele interne și a optimiza resursa umană. Procesul de digitalizare a pieţei de real estate industrial va fi unul complex, întrucât sunt foarte multe diferenţe între utilizatorii clădirilor. Astfel, devine foarte dificil să se creeze o digitalizare pre-customizată. Estimăm că în perioada următoare automatizările se vor tripla, ele demonstrând o eficienţă mult mai sporită, chiar dacă această eficienţă vine cu un cost mai consistent.”

Noi poli logistici – “Odată cu modificarea comportamentului consumatorilor pe fondul pandemiei, au apărut noi orașe pe radarul dezvoltatorilor. Principalele deschideri în orașe noi au fost generate de sectorul de retail de food, având ca exemple concrete Roman, Deva și Craiova, unde nume mari din acest sector au deschis noi depozite pentru a deservi clienţii la nivel regional. O influenţă pozitivă a avut-o și cererea din partea anumitor producători care a dus la deschiderea în noi orașe, ca de exemplu investiţia WDP la Buzău. Aceasta ne face să credem că pe viitor vom vedea tot mai multe orașe secundare cu depozite logistice, fie mixte, fie cu un singur chiriaș, cu posibilitate generoasă de extindere.

Urmărim și expansiunea mult așteptată a comerţului online, care a trebuit să se extindă din punct de vedere logistic pentru a deservi clienţii în timp util. Ne așteptăm ca la fiecare miliard de euro din piaţă să vedem intre 120.000-160.000 mp de depozit implementat, doar la nivelul actual de consum al serviciilor de comerţ online. Remarcăm un interes ridicat al chiriașilor pentru depozite de tip “in-city’’ situate în oraș, acestea fiind ideale  pentru distribuţia lastmile către clientul final, deși chiria pentru un astfel de depozit este de regulă mai mare. Ca și orase noi ce vor deveni poli logistici în următorii 2-3 ani am include Bacăul, Iașiul – un oraș mare, însă foarte timid dezvoltat din punct de vedere logistic, Buzău, Târgu Mureș, dar și altele.”

Volumul tranzacţiilor – “Deși piaţa este în plină dezvoltare, șansele de a vedea tranzacţii cu suprafeţe uriașe sunt mai mici, din lipsa intrării de noi jucători pe piaţă. Eventual vom putea vedea relocări ce vor genera tranzacţii acolo unde contractele sunt pe cale să expire și este luată o decizie de îmbunătăţire a strategiei logistice și de distribuţie. Cele mai multe tranzacţii vor rămâne de ordin mediu, însă acesta este un semn de stabilitate și creștere organică, evidenţiind o piaţă sănătoasă.”