Xella continuă proiectul de transport materiale de construcții pe Dunăre
Xella România continuă proiectul de transport de Dunăre de materiale de construcții de la fabrica din Apatin din Serbia către România.
După ce în 2023, 920 de tone silicat de calciu au fost livrate cu succes pe Dunăre din Serbia în România, în 2024 Xella a inițiat un al doilea transport. De această dată, producătorul a transportat 2.040 de tone de materiale, respectiv 2.132 de paleți.
Folosind transportul fluvial, emisiile de CO2 au fost reduse cu 64,3% comparativ cu transportul rutier de marfă.
“Transportul de mărfuri pe Dunăre prezintă un set unic de provocări și oportunități. Logistica transportului fluvial poate fi complexă, implicând probleme de navigație, nivelurile apei și limitările de infrastructură din porturi.
Cu toate acestea, beneficiile substanțiale în ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2, economiile de costuri și atenuarea congestiei rutiere fac din acest transport o alternativă dezirabilă,” spune Sebastian Dima, Supply Chain Manager Xella România.
O provocare importantă într-un astfel de proiect, menționează Sebastian Dima este găsirea tipului de ambarcațiune potrivit pentru acest tip de transport.
“Deoarece așezarea paleților în cală se face cu motostivuitorul, este necesar ca aceasta să fie suficient de lată astfel încât să existe loc de manevră în timpul încărcării.
De asemenea, un alt aspect de care am ținut cont de această dată a fost compartimentarea spatiului de depozitare a navei optand pentru ambarcatiune de tip monocompartiment, pentru a facilita o încărcare/descărcare mult mai rapidă,” explică Supply Chain Manager-ul Xella România.
Mai mult, precizează acesta, sincronizarea cu operatorii portuari atât de la încărcare cât și de la descărcare este esențială, astfel încât durata procesului și timpii de așteptare să fie cât mai reduși.
„Împreună cu partenerii noștri de la APCD Giurgiu, am planificat și organizat, în avans, sloturile de descărcare și am pregătit spațiul de depozitare, astfel încât să putem așeza marfa pe categorii și să facilităm livrarea rapidă către clienții noștri.”
Formalitățile vamale – un punct critic
Ca urmare a reglementărilor diferite ale României și Serbiei, formalitățile vamale rămân un punct critic atunci când vine vorba de schimburile comerciale între cele două țări.
„Pentru a simplifica acest proces, recomand companiilor care doresc să efectueze astfel de transporturi să se consulte cu experți. Angajarea de furnizori de logistică cu experiență în transportul maritim pe Dunăre poate ajuta la navigarea mult mai facila prin complexitatea procedurilor vamale.
De asemenea, le recomand să planifice în avans. Prezentarea tuturor documentelor necesare cu mult timp înainte și asigurarea conformității cu reglementările de import-export ale ambelor țări pot minimiza întârzierile”, spune Sebastian Dima.
Măsuri pentru a încuraja transportul de marfă de Dunăre
Strategia de sustenabilitate a Xella România în cadrul lanțului de aprovizionare se caracterizează printr-un angajament de minimizare a impactului asupra mediului, de creștere a eficienței și de promovare a practicilor durabile.
Inițiativa de a transporta produsele pe Dunăre ilustrează o schimbare în direcția reducerii emisiilor de carbon și a traficului rutier prin utilizarea unor moduri de transport mai ecologice.
Cu toate acestea, pentru a încuraja transportul de marfă de Dunăre, explică Sebastian Dima, este nevoie de o serie de măsuri ce ar avea ca rezultat o facilitate a procesului de transport. Acestea includ, printre altele:
- Îmbunătățirea infrastructurii: modernizarea instalațiilor portuare și a ajutoarelor de navigație ar face transportul fluvial mai eficient și mai fiabil.
- Armonizarea reglementărilor: Raționalizarea procedurilor și reglementărilor vamale între țările riverane Dunării ar putea reduce întârzierile și ar face transportul fluvial mai atractiv.
- Stimulente financiare: Oferirea de subvenții sau avantaje fiscale pentru companiile care aleg opțiuni de transport mai ecologice ar putea crește competitivitatea acestora în raport cu transportul rutier tradițional.
- Conștientizare și colaborare: Promovarea beneficiilor de mediu ale transportului fluvial și încurajarea parteneriatelor între companii, guverne și organizații de mediu pot conduce la soluții logistice mai durabile.