Conexiunea intermodală Curtici-Bettembourg: noi oportunităţi între Est și Vest
Pe 14 noiembrie, Railport Arad, CFL multimodal și ecco-rail au marcat inaugurarea oficială a noii conexiuni intermodale între terminalele Curtici și Bettembourg Dudelange în cadrul unui eveniment organizat la Arad.
Evenimentul la care au luat parte clienti ai companiilor partenere în acest proiect, precum și autorităţi locale a subliniat importanţa acestei noi conexiuni intermodale, o adevărată poartă de acces ce consolidează legăturile comerciale între Estul și Vestul Europei.
În vreme ce terminalul Bettembourg-Dudelange asigură legături către importante centre economice din Europa precum Franţa, Germania, Spania sau Belgia, terminalul Railport din Curtici este un nod de acces către Turcia, dar și către alte ţări din Balcani precum Bulgaria, Republica Moldova și altele. Primul tren a plecat din terminalul Bettembourg Dudelange din Luxemburg către Curtici, România pe 8 octombrie, frecvenţa acestei conexiuni fiind de trei trenuri pe săptămână.
Trenul oferă o capacitate de 40 de vagoane, potrivite atât pentru containere și semiremorci ce se pot încărca cu macaraua, dar și semiremorci non-cranable. “Am dezvoltat acest serviciu și am conectat România cu Luxemburg pentru că am avut solicitări din partea clienţilor noștri, în special de cei din sectorul auto, care au nevoie de o conexiune cu nord-vestul Franţei. Apoi, foarte important de subliniat este că odată cu acest serviciu avem o conexiune între Turcia și Luxemburg, Franţa sau Spania,” a explicat Sven Loeffler, Chief Commercial Officer CFL multimodal.
Acesta a subliniat că un aspect extrem de important pentru acest serviciu este că atât terminalul BettembourgDudelange cât și terminalul Railport sunt operaţionale 24 de ore din 24, 7 zile din 7, reușind să răspundă astfel cerinţelor clienţilor din industria auto. Se estimează că noul serviciu intermodal Curtici-Bettembourg va reduce emisiile de CO2 cu aproximativ 22.000 de tone pe an pe această rută în comparaţie cu transportul rutier. În cadrul discursului său, István Wagner, Director General Railport Arad a vorbit despre planurile de extindere ale Railport Arad, care este cel mai mare și cel mai modern terminal de inland din România și unul dintre cele mai mari din Europa de Est.
Potrivit acestuia, planurile de viitor pentru acest terminal intermodal vizează extinderea cu încă 3,5 ha, precum și modernizarea liniilor de cale ferată, care ar urma să aibă o lungime de 740 m. În prezent, Railport Arad operează conexiuni către Bettembourg (3 roundtripuri pe săptămână), Genk (10 roundtripuri pe săptămână), Duisburg (6 roundtripuri pe săptămână), Tekirdag și Lambach (3 roundtripuri pe săptămână fiecare) și Lovosice (un roundtrip pe săptămână). „În cei 15 ani de activitate, Railport Arad a fost și este încă un pionier în domeniul intermodalităţii în România și în Europa Centrală și de Est.
Datorită conexiunii noastre cu Turcia, un serviciu pe care l-am demarat în 2019, am reușit să legăm Turcia și Vestul Europei. Suntem încrezători că, prin această nouă legătură între Bettembourg-Dudelange și Curtici, promovăm din nou cea mai modernă cale de transport din regiunea noastră extinsă și vom reuși să creăm noi oportunităţi comerciale între Sud-Estul Europei și Vestul Europei”, a declarat István Wagner.
Noutăţi de la Bruxelles
Invitat special al evenimentului de la Curtici a fost Ralf-Charley Schultze, Director General UIRR (Uniunea Internaţională pentru Transport Combinat de Marfă).
Acesta a prezentat audienţei câteva dintre noutăţile legislative și planurile Uniunii Europene cu privire la transportul feroviar și combinat de marfă. Printre aspectele punctate de către Ralf-Charley Schultze s-au numărat noua conducere politică de la Bruxelles, noua reformă Clean Industrial Deal și rolul pe care transportul combinat de marfă îl va avea în atingerea obiectivelor de decarbonizare stabilite; noul regulament TEN-T sau regulamentul de management al infrastructurii, precum și amendamentul Directivei de Transport Combinat.
“Credem că regulile de prioritate pentru transportul de marfă sunt foarte importante. Avem nevoie de suficiente priorităţi pentru transportul feroviar de marfă, deoarece acesta trebuie să împartă reţeaua de cu transportul de pasageri și o mulţime de lucrări la infrastructura feroviară în Germania”, a spus Directorul General al UIRR.
Acesta a punctat și principalele modificări aduse de noul regulament TEN-T: o viteză de 100 km/h pentru trenurile de marfă în loc de 160 km/h, noi indicatori de performanţă pentru trenurile de marfă – 75% din trenurile de marfă care trec frontiera ar trebui să fie punctuale (în limita standardului de 30 de minute), iar 90% din trenurile de marfă ar trebui să finalizeze procesul de trecere a frontierei la frontierele interne ale UE în termen de 25 de minute (atât din punct de vedere tehnic, cât și administrativ).
“Acești KPI sunt foarte importanţi și vor duce la prioritizarea trenurilor de marfă transforntaliere. Tineţi cont că vorbim despre faptul că 90% din transportul combinat de marfă cel puţin una sau două frontiere.”