Industria feroviară cere măsuri: traficul de marfă se mută tot mai des de pe tren pe camion
Șapte dintre cele mai importante companii și asociații din sectorul transportului feroviar de marfă – Hupac, Kombiverkehr, TX Logistik, ERFA, UIRR, SGKV și Fermerci – au transmis o scrisoare deschisă ministrului federal al transporturilor din Germania, Patrick Schnieder, și directoarei generale DB Cargo, Evelyn Palla cerând salvarea transportului combinat (n.red transport feroviar-rutier).
Semnatarii avertizează asupra tendinței beneficiarilor de transport de a muta traficul de marfă de la calea ferată pe șosea, un proces deja vizibil și documentat. Cauza principală: performanța tot mai slabă a infrastructurii feroviare germane și planurile de modernizare a coridoarelor feroviare, care ignoră nevoile logistice ale industriei.
Calitatea slabă a infrastructurii feroviare duce la creșterea transportului rutier
Potrivit semnatarilor, lucrările de modernizare ale coridoarelor de transport din vor genera sute de mii de curse suplimentare de camioane în anii următori.
Doar pe principalele coridoare alpine din Austria și Elveția se estimează peste 500.000 de camioane în plus, ceea ce va duce la creșterea emisiilor, a aglomerației și a riscului de accidente.
„Transportul combinat a fost mult timp motorul creșterii pentru transportul feroviar de marfă – o speranță pentru o politică de transport și climă de succes. Dar această tendință s-a inversat”, arată semnatarii scrisorii.
Costurile cresc, fiabilitatea scade
Companiile semnatare subliniază că performanța transportului feroviar de marfă în Germania este scăzută, fiabilitatea este la un nivel minim, iar costurile de producție cresc din cauza întârzierilor, devierilor și anulărilor de trenuri.
Taxele de acces la infrastructura feroviară au crescut cu 19% din 2023, iar pentru 2026 sunt așteptate noi majorări între 25% și 35%.
„În timp ce costurile feroviare urcă, cele rutiere rămân stabile sau chiar scad. Nu este de mirare că tot mai mulți clienți se întorc la transportul rutier”, se arată în scrisoare.
Pierderi semnificative pentru transportul intermodal
Datele arată o scădere de 7,6% a transportului combinat pe axa Rinului prin Elveția, în timp ce transportul rutier a crescut cu 7,2% – echivalentul a 86.000 de camioane în plus.
Se estimează că, din cauza lucrărilor la coridoare, capacitatea de transport feroviar va scădea cu 20–30%, adică sute de mii de curse de camioane în plus.
Această evoluție ar compromite investițiile masive făcute de Germania și Uniunea Europeană în infrastructura feroviară – inclusiv tunelurile de bază Gotthard și Brenner – proiecte menite să susțină competitivitatea Europei în fața Asiei.
Cerințele industriei: măsuri urgente pentru „salvarea transportului combinat”
Cele șapte organizații cer măsuri imediate din partea guvernului german pentru a evita colapsul transportului feroviar de marfă:
- Zero creștere a taxelor de acces la infrastructura feroviară în 2026
Aceeași regulă care se aplică transportului de pasageri trebuie extinsă și pentru transportul de marfă. - Garanția unei capacități minime de 90% din volumul actual pe durata renovărilor coridoarelor.
- Modernizarea rutelor de deviere, pentru a permite trenuri de aceeași lungime și greutate ca pe axele principale.
- Atribuirea traseelor feroviare în funcție de cererea pieței, pentru a menține cât mai mult transport pe calea ferată.
- Compensații pentru pierderile cauzate de devieri și întârzieri – finanțate, de exemplu, din taxa pe CO₂.
- Suspendarea penalităților pentru anulări până la restabilirea unei calități acceptabile a rețelei.
„Nu mai putem pretinde că totul este în regulă. Sunt în joc securitatea aprovizionării industriei, competitivitatea Germaniei, obiectivele climatice și chiar supraviețuirea economică a multor companii”, avertizează semnatarii.
Aceștia se declară gata să colaboreze cu autoritățile pentru a găsi soluții care să reconcilieze necesitatea reabilitării infrastructurii cu cerințele logistice ale industriei.
