Home FMCG Federico Agressi, Director Supply Chain HEINEKEN România: Un lanţ de aprovizionare rezistent, sustenabil și creativ poate fi un avantaj competitiv

Federico Agressi, Director Supply Chain HEINEKEN România: Un lanţ de aprovizionare rezistent, sustenabil și creativ poate fi un avantaj competitiv

Federico Agressi, Director Supply Chain HEINEKEN România: Un lanţ de aprovizionare rezistent, sustenabil și creativ poate fi un avantaj competitiv

Berar cu o tradiţie de peste 150 de ani, gigantul olandez HEINEKEN a făcut din sustenabilitate o parte intrinsecă a succesului său. În 2021, producătorul a anunţat, în cadrul programului său Brew a Better World, lansat iniţial în 2009, un nou set de obiective ambiţioase și angajamente menite să aibă un impact pozitiv asupra mediului, sustenabilităţii sociale și a consumului responsabil de alcool.

Viziunea pentru 2030 a programului pune sustenabilitatea și responsabilitatea în centrul strategiei de dezvoltare a HEINEKEN.

Într-un interviu pentru Intermodal&Logistics, Federico Agressi, Director Supply Chain HEINEKEN România vorbește despre transformările la nivelul lanţului valoric, pilonii strategiei de sustenabilitate, practici sustenabile implementate la nivelul lanţului de aprovizionare și schimbări în comportamentul consumatorilor.

Intermodal&Logistics: Ce înseamnă pentru HEINEKEN să fie o companie sustenabilă? Cât de importantă este sustenabilitatea în strategia de dezvoltare a companiei în următorii ani?

Federico Agressi: Sustenabilitatea este un ingredient cheie pentru creștere. Chiar dacă suntem o companie multinaţională, prezentă în peste 70 de ţări, suntem înainte de toate o companie de familie, cu o istorie de 157 de ani, care își propune să creeze valoare pe termen lung, pentru toţi actorii din ecosistemele în care suntem prezenţi. Suntem absolut convinși că ne putem dezvolta și prospera doar atunci când comunităţile în care activăm prosperă și se dezvoltă și ele.

De asemenea, suntem conștienţi de faptul că în ceea ce privește anumiţi indicatori, precum amprenta de carbon și încălzirea globală, noi, omenirea, am ajuns la o răscruce și trebuie să acţionăm foarte repede. Noi, HEINEKEN, suntem o companie mare și un actor important în societate, și credem că trebuie să dăm un exemplu. Acesta este motivul pentru care la începutul acestui an, am stabilit noi ţinte ambiţioase pe agenda noastră de sustenabilitate și am promis neutralitatea emisiilor în producţie, până în 2030, și în întregul lanţ valoric, până în 2040, fiind primul producător de bere care a setat un obiectiv atât de îndrăzneţ.

Intermodal&Logistics: Care sunt principalii piloni pe care se bazează acţiunile de sustenabilitate ale companiei?

Federico Agressi: În HEINEKEN, avem o strategie de sustenabilitate de mai bine de 10 ani, „Brew a Better World”, iar la începutul acestui an, compania noastră a lansat noi obiective prin strategia de sustenabilitate „Brew a Better World 2030”, care se concentrează pe următoarele dimensiuni:

  • Mediu: vom atinge neutralitatea emisiilor de carbon în producţie, până în 2030 și în întregul lanţ valoric până în 2040; vom maximiza circularitatea, prin zero deșeuri la groapa de gunoi și transformând deșeurile în valoare; vom echilibra pe deplin apa utilizată în produsele noastre în zonele cu resurse limitate de apă, până în 2030, vom maximiza recircularea apei, vom reduce și mai mult consumul de apă în producţie și pe lanţul valoric.

Social: continuăm să promovăm incluziunea și diversitatea prin echilibrul de gen, un loc de muncă echitabil și sigur pentru angajaţii noștri și având un impact pozitiv asupra comunităţilor în care activăm.

Responsabili: obiectivul nostru este să oferim consumatorilor noștri o opţiune cu alcool zero pentru toate mărcile strategice de pe majoritatea pieţelor noastre, până în 2023. În România, avem un portofoliu 0.0 ofertant, care include șase variante cu zero alcool.

Suntem, de asemenea, conștienți că, fiind producători de alcool, trebuie să conducem prin exemplu și să fim campioni ai moderaţiei. În România, colaborăm cu ONG-ul ALIAT de câţiva ani deja și am contribuit la proiecte importante de prevenţie și informare cu privire la riscurile asociate consumului excesiv de alcool. De asemenea, brandul nostru, Heineken®, investește anual 10% din bugetul de media, pentru campanii de consum responsabil.

Intermodal&Logistics: Ce înseamnă un lanț de aprovizionare sustenabil pentru HEINEKEN? Implementarea de practici sustenabile poate aduce oportunităţi de îmbunătăţire a performanţelor in lanţul de aprovizionare și de reducere a costurilor logistice?

Federico Agressi: Pentru HEINEKEN, un lanţ de aprovizionare sustenabil este unul care sprijină afacerea în furnizarea unei experienţe superioare pentru clienţi și consumatori, într-un mod care are, de asemenea, un impact din ce în ce mai redus asupra resurselor existente. În trecut, lanţul de aprovizionare era văzut în mare măsură ca un centru de cost; în ultimii ani, având în vedere și provocările uriașe aduse de pandemia COVID-19, disponibilitatea și creșterea abruptă a preţurilor mărfurilor, cred că am învăţat cu toţii că un lanţ de aprovizionare rezistent și creativ poate fi un avantaj competitiv pentru companii.

Cred că punerea în aplicare a practicilor durabile poate crea de fapt un avantaj pentru toate părţile, adică să servească rezultatelor de afaceri și, în același timp, să aibă un impact pozitiv asupra planetei și comunităţilor.

Intermodal&Logistics: Ce schimbări aduce programul ‘Brew a Better World’ din perspectiva lanţului de aprovizionare al HEINEKEN, inclusiv la nivelul operaţiunilor locale?

Federico Agressi: Făcând parte din familia HEINEKEN, desigur și HEINEKEN România implementează strategia de sustenabilitate „Brew a Better World”. Aș spune că, în lanţul de aprovizionare, ne concentrăm în special pe neutralitatea emisiilor de carbon și reducerea consumului de apă.

Până în 2030, fabricile noastre de bere vor fi neutre din perspectiva emisiilor de carbon, iar până în 2040 acest lucru se va aplica întregului lanţ valoric. Strategia noastră se dezvoltă în jurul a 4 direcţii:

  • Reducem consumul electric și termic și devenim mai eficienţi. În fiecare an ne reducem consumul specific termic și electric și vom continua să facem acest lucru.
  • Înlocuim combustibilii fosili cu energie curată, cu emisii reduse de carbon și energie regenerabilă. Toată energia electrică pe care o folosim în HEINEKEN România provine deja din surse verzi, de mulţi ani. De asemenea, HEINEKEN s-a alăturat unui consorţiu pentru a asigura energie regenerabilă suplimentară în Europa. Împreună cu alţi parteneri, ne-am unit forţele pentru a sprijini dezvoltarea a 35 de turbine eolienne în Mutkalampi, Finlanda, care va fifinalizată în 2023.VPPA (virtual power purchasing agreement) acoperă un volum de producţie estimat de 330 GWh pe an, echivalent cu energia electrică anuală necesară pentru consumul a 40.000 de gospodării. Proiectul va ajuta la evitarea a peste 230.000 de tone de emisii de CO2 pe an.
  • Eliminăm orice amprentă de carbon reziduală cu proiecte care compensează emisiile de CO2. Raportăm în deplină transparenţă și în raport cu criteriile de referinţă din industrie.

Intermodal&Logistics: În ce fel se reflectă sustenabilitatea companiei HEINEKEN în relaţia cu furnizorii de materii prime din România, precum și cu cei de transport și logistică?

Federico Agressi: Avem o agendă de sustenabilitate și responsabilitate extrem de ambiţioasă și interesantă și suntem cu toţii dispuși să o îndeplinim, atât noi, cât și împreună cu partenerii și colaboratorii noștri.

În ceea ce privește materialele de ambalare, de exemplu, anul trecut, datorită implementării PET-ului ușor și gâtului scurt, am redus amprenta noastră de plastic cu 746 de tone, în România. De asemenea, suntem implicaţi, alături de alţi producători de bere și de băuturi răcoritoare, în crearea sistemului garanţie-returnare în ţară, pentru a intensifica reciclarea și, deci, pentru a limita impactul asupra mediului.

În logistică, aș aminti eforturile noastre în ceea ce privește decarbonizarea operaţiunilor noastre de depozitare prin trecerea la stivuitoare 100% electrice; optimizarea modalității de transport a produselor cu paleți și încărcarea camioanelor pentru a reduce numărul de vehicule pe drum sau utilizarea camioanelor electrice în proiecte pilot, în viitorul apropiat.

Intermodal&Logistics: Transportul este una dintre activităţile cu cele mai mari emisii de CO2. Care sunt planurile HEINEKEN pentru a face acest proces mai prietenos cu mediul în următorii ani?

Federico Agressi: Pe lângă aspectele menţionate până acum, ce aș dori să adaug este că tehnologia evoluează foarte repede, ceea ce este grozav; cu ceva timp în urmă vorbeam cu un furnizor despre trecerea de la camioane diesel la camioane cu GNL: da, un camion cu GNL are un preţ de investiţie mai mare la achiziţie, dar cu siguranţă un cost de operare mai eficient, atât pentru combustibil, cât și impactul amprentei CO2.

O altă provocare este și infrastructura, de aceea, avem nevoie de sprijinul autorităţilor, atât la nivel european, cât și al fiecărei ţări, cu o strategie de decarbonizare a transportului și o infrastructură fiabilă. Noi, HEINEKEN, suntem pregătiţi să ne facem partea și să identificăm soluții de transport mai sustenabile.

Intermodal&Logistics: Putem vorbi de schimbarea obiceiurilor de consum ale consumatorilor din România și de o orientare acestora către produse sustenabile sau percepute ca sustenabile?

Federico Agressi: Cred că asistăm cu toţii la o tendinţă care probabil se va amplifica în următorii ani: consumatorii români devin mai atenţi la aspectul sustenabilităţii. De asemenea, cred că noi, producătorii, avem un rol important în a educa consumatorii despre sustenabilitate, de a explica de ce este necesar să avem un lanţ de aprovizionare sustenabil și care este impactul său pozitiv asupra mediului; și, bineînţeles, trebuie să punem în practică ceea ce spunem.

În ceea ce privește costurile, într-adevăr, în unele cazuri, sustenabilitatea vine cu un cost suplimentar, dar, așa cum cred că am demonstrat, poate aduce și economii! Noi, ca producători, trebuie să gândim End to End, să identificăm oportunităţile de îmbunătăţire pentru a face afacerea mai eficientă și, în același timp, sustenabilă.

În final, succesul poate fi numit ca atare doar dacă este pe termen lung. În HEINEKEN, credem cu tărie în acest lucru, în a fi un berar pe termen lung.

Exemple de bune practici

Exemplele de proiecte implementate și în curs de dezvoltare, în HEINEKEN, în special în logistică și de-a lungul lanţului valoric, demonstrează că este posibil să se urmărească atât operaţiuni competitive, cât și avantaje financiare, făcând, în același timp, bine pentru mediu.

  • optimizarea platformei de plasare a comenzilor folosind un algoritm de greutate, ceea ce are ca rezultat un număr mai mic de camioane care urmează să fie folosite și, în final, costuri mai mici și emisii de CO2 reduse;
  • sistemul telematic, utilizat pentru a îmbunătăţi comportamentul șoferilor, promovând un mod de condus sigur, ceea ce are ca rezultat, din nou, un consum mai mic de combustibil și mai puţine emisii;
  • utilizarea materialelor reciclate, care contribuie la circularitate, reduce costurile și limitează impactul asupra resurselor planetei;
  • depozitare ecologică, trecerea la stivuitoare electrice.