Joint venture Renault Group și Geely. Ce urmează pentru Dacia?
Industria automotive se află într-un moment pivotant, cel mai important de la Henry Ford încoace. Transformare, consolidare și sinergii de business sunt cuvintele care descriu cel mai bine punctul în care se află lumea auto în acest moment.
Astfel, vestea că Renault Group și producătorul chinez Geely Holding Group au semnat un acord cadru permisiv pentru crearea unui nou lider global în dezvoltarea, producția și furnizarea de motoare hibride și termice, nu a fost deloc surprinzătoare. Informația era vehiculată în presă deja de mai multă vreme, iar pe 8 noiembrie în cadrul Capital Market Day organizat de Renault Group la Paris, Luca de Meo, CEO Renault Group a confirmat oficial informația.
Renault Group își va reuni tehnologiile în domeniul motoarelor termice și hibride (proiectul „Horse”) cu cele ale companiei Geely, pentru a crea un furnizor mondial de prim rang. Renault Group va deține 50 % din această entitate, a cărei cifră de afaceri la nivel mondial va fi de 15 miliarde de euro, de la crearea sa. În România, se intenționează ca entitatea specializată pe grupuri motopropulsoare să rămână în continuare Renault Mécanique Roumanie (RMR), fiind deținută în proporție de 50% de către Renault Group și 50% de către Geely.
Soluții pentru 80% din piața globală de motoare termice
Noua entitate va produce următoarea generație de motoare hibride și va dezvolta tehnologii fără emisii de carbon și cu emisii scăzute, în cinci centre globale de cercetare și dezvoltare. La momentul lansării, se așteaptă ca noua companie să furnizeze soluții către mai mulți clienți industriali, inclusiv Renault, Dacia, Geely Auto, Volvo Cars, Lynk & Co, Proton, dar și Nissan și Mitsubishi Motors Company. În viitor, parteneriatul ar putea oferi tehnologii de propulsie și altor mărci.
Noua companie va opera în 17 uzine producătoare de motoare pe 3 continente, cu un număr de aproximativ 19.000 de angajați în total. Va avea o capacitate de producție anuală combinată de peste 5 milioane de motoare cu ardere internă, hibride, plug-in hibride și cutii de viteze și va deveni furnizor pentru 130 de țări și teritorii. Portofoliul comun al noii companii și amprenta sa regională va putea oferi soluții pentru 80% din piața globală de motoare termice.
“În contextul în care Renault Group își accelerează transformarea în cadrul planului strategic Renaulution, ne bucurăm de încheierea unui acord de parteneriat ambițios cu Geely pentru a continua să dezvoltăm tehnologiile pentru motoare termice și hibride care vor rămâne elemente esențiale ale lanțului de aprovizionare din industria auto în deceniile viitoare. Vom fi astfel în măsură să oferim grupuri motopropulsoare și soluții electrificate de vârf pentru numeroase mărci auto din întreaga lume, deschizând astfel potențialul de piață al acestei tehnologii cu emisii scăzute de carbon,” a declarat cu această ocazie Luca de Meo, CEO Groupe Renault.
Această entitate va propune o ofertă completă de tehnologii pentru toate componentele: motor, cutie de viteze, sisteme de hibridizare (xHEV) și baterii. Datorită acestui proiect, Renault Group își va dubla dimensiunea și acoperirea pieței de la 40 % la 80 % pe plan global. Această creștere este alimentată de o expansiune geografică cu acces la America de Nord și la China, și de complementaritatea produselor pentru a propune constructorilor auto soluții și sisteme complete cu emisii scăzute. În acest scop, entitatea va dezvolta oferta sa tehnologică în domeniul carburanților alternativi printr-o cooperare strategică cu un potențial partener din industria energiei.
Acest acord cadru ar urma să conducă la finalizarea proiectului în 2023.
Următorul capitol din Renaulution
Cu ocazia Capital Market Day, Renault Group a anunțat cel de-al treilea capitol al planului său strategic Renaulution: « Revolution », cu un avans important față de obiectivele inițiale.
Ce înseamnă această nouă etapă? Practic, Renault își concentrează resursele asupra lanțurilor de valoare generate de transformarea industriei auto și a mobilității: vehicule electrice (EV), software, noi servicii de mobilitate, economie circulară, alături de vehiculele termice și hibride. Vor rezulta astfel 5 entități construite în jurul acestor lanțuri valorice:– Ampere: primul jucător dedicat exclusiv domeniului electric și software, provenit dintr-un constructor auto tradițional.
– Alpine: o marcă exclusivistă globală, cu zero emisii, având sportul auto în ADN-ul său. Un model de business „asset-light” unic, combinat cu inovații tehnologice specifice.
– Mobilize: construit în jurul unei companii de servicii financiare de prim rang pentru a oferi produse pe piața noii mobilități, a energiei și a serviciilor de date.
– The Future Is NEUTRAL: prima companie din industria auto consacrată economiei circulare 360°: de la bucla închisă a materialelor până la reciclarea bateriilor.
– Power: activitatea de bază tradițională a Renault Group va continua, prin dezvoltarea de vehicule termice și hibride inovatoare cu emisii scăzute sub mărcile Renault, Dacia și Renault LCV (vehicule utilitare ușoare), fiecare dintre acestea cu organizarea și cu guvernanța lor proprie.
În pofida creșterii puternice a ofertei de vehicule electrice, mașinile termice vor continua să beneficieze de o cerere importantă, în special în afara Europei. Astfel, marca Renault va rămâne prezentă pe piețele vehiculelor termice și hibride, constructorul estimând că vânzările pe acest segment vor continua să crească în medie cu 2% pe an în perioada 2022-2030. Piețele vizate sunt America Latină, India, Coreea de Sud și Africa de Nord.
Marjă operațională de 15% pentru Dacia până în 2030
Dacia reprezintă astăzi una dintre cele mai profitabile mărci ale Grupului Renault, fiind printre puținele din segmentul său care continuă să se dezvolte.
“Dacia are un model de afaceri unic, foarte greu de replicat. Planul de a menține Dacia pe creștere și îmbunătățire este destul de simplu. Dacia va intra pe segmentul mașinilor medii-mari, pe baza structurii de costuri și a platformelor pe segmente mai mici, oferind mărcii șansa de a dubla marja de profit și de a crește cifra de afaceri. Marca va contribui, de asemenea, la reinventarea lanțului valoric al motoarelor termice prin cooperarea cu Horse Project. Una peste alta, Dacia va rămâne Dacia, doar că o versiune mai mare a acesteia,” a afirmat Luca de Meo.
Modelul de business Dacia este unic, bazat pe combinația câștigătoare a următoarelor componente principale:
- inginerie centrată pe design-to-cost (eficiența costului) care oferă deja un avantaj de cost solid, exprimat în două cifre.
- bază industrială și de aprovizionare cu costuri de referință competitive.
- Un model de distribuție de tip „asset-light” care asigură un nivel de cost comparabil cu un model de agenție.
- 85 % din vânzări către clienți particulari.

În paralel, Dacia va continua să își reducă costurile și va beneficia de dublarea volumelor platformei CMF-B globale care va atinge (pentru toate mărcile grupului) 2 milioane de unități la orizontul anului 2030.
Dacia va contribui la reinventarea lanțului de valoare termic datorită cooperării cu proiectul „Horse” în dezvoltarea de motorizări revoluționare adaptate pentru carburanți alternativi și sintetici. Ulterior, Dacia își va electrifica treptat gama din Europa.
