Home Automotive Punctul de vedere al industriei auto din România privind impactul Coronavirus

Punctul de vedere al industriei auto din România privind impactul Coronavirus

Punctul de vedere al industriei auto din România privind impactul Coronavirus

Membrii ACAROM ((Asociația Constructorilor de Automobile din România) și PAR-Parteneriatul Auto Român au transmis un punct de vedere din partea industriei auto pentru Grupul de Lucru InterInstituțional privind impactul economic, financiar și bugetar al epidemiei de Coronavirus asupra României.

Într-un comunicat dat publicității și semnat de către Cristian Nevzoreanu Consilier Onorific al Primului-Ministru Pentru Industria Auto, reprezentanții industriei auto din România declară: “Ne aflăm la începutul unei mari încetiniri a ritmului economic cu un impact masiv şi impredictibil asupra economiei românești, cauzată de virusul Covid-19. Din acest motiv măsurile economice trebuie decise de la început în spiritul luptei împotriva unei recesiuni economice pe termen lung. Măsurile pe un orizont scurt de timp nu sunt suficient de eficiente. Avem nevoie de susținere puternică si pe termen lung. Măsuri fără birocratie, fără limita financiară, pentru ajutarea tuturor întreprinderilor, mici, mijlocii, mari, indiferent de proveniența capitalului – permițând măsuri specifice pentru anumite industrii, dar fără a neglija vreuna. (Când cei mari sunt sănătoși si cei mici pot supraviețui, este un ecosistem!).“

Industria de automobile și componente din România generează zilnic o cifră de afaceri de aproximativ 124 milioane euro!

Industria auto consider necesară implicarea și informarea în timp real auspra evoluției situației și măsurilor aflate în analiza autorităților. În același timp, sunt necesare și așteptate procedure simplificate și agilitate pentru punerea rapidă în aplicare a acestor măsuri.

Ce riscuri implică pentru industria auto din România epidemia de Coronavirus?

Printre riscurile menționate de către reprezentanții ACAROM și PAR se numără:

– Disponibilizarea forței de muncă, datorată opririi sau reducerii masive a activității.

– Lipsa lichidităților și colapsul financiar, probleme datorate scăderii cererilor clienților, incapacității de plata a furnizorilor, liniilor de credit deschise, etc

– Diminuarea vânzărilor de vehicule noi, din cauza blocajelor socio-economice

– Furnizarea de componente și utilaje: scăderea producției in China, Coreea, Italia, Franța, Marea Britanie, Germania ca urmare a sincopelor de producție datorate resursei umane – numărul de angajați ce sunt scoși din procesul de producție (carantină/izolare/testare/șomaj tehnic).

– Livrarea de vehicule și componente cu întârziere: atât în România cât și la export, din cauza sincopelor de producție/distribuție/logistică. În acest moment toată industria europeană de automobile înregistrează opriri sau reduceri masive ale activității.

– Logistice: întârzieri foarte mari din cauza modificării permanente a rutelor folosite pentru aprovizionare

Propunerile sectorului auto

  1. Forța de muncă:

– Compensarea costurilor cu menținerea acasă a personalului – părinți/șomaj tehnic/carantină, din bugetul de șomaj: amendarea Codului Muncii pentru a introduce posibilitatea ca angajatorul să decidă unilateral un orar redus de muncă, cu o reducere proporțională a salariului, pe perioada efectelor crizei Covid-19, corelat cu o compensare din partea Guvernului pentru acest orar redus, inclusiv pentru locurile de muncă indirecte afectate de criză.

– Extinderea la 5 zile/săptămână a telemuncii: amendarea Codului Muncii în acest sens. Amendarea Codului Muncii pentru a introduce posibilitatea ca angajatorul să decidă unilateral programarea zilelor libere de concediu, în cazuri de forță majoră. Amendarea Codului Muncii pentru a introduce posibilitatea ca angajatorul să decidă unilateral reducerea programului de lucru de la 5 zile/săptămână la mai puțin de 4 zile/săptămâna (limita curentă). Perioada de valabilitate propusă pentru aceste măsuri este de 12 luni după încetarea stării de urgență (pentru redresarea companiilor, în contextul unei reveniri lente a economiei).

  1. Financiar/fiscal:

– Tratament fiscal separat pentru marii contributori corelat cu stimulente fiscale speciale pentru marii contributori cu cazier fiscal curat la finalul lunii februarie 2020, sau marii contributori care nu au înregistrat întârzieri in ultimii 5 ani

– Garanție de stat (prin Ministerul Finanțelor Publice) pentru marii contributori care obțin credite de la băncile centrale europene sau de la băncile locale, și acoperire parțială/totală a costurilor cu dobânzile – Plata în regim de urgență a tuturor datoriilor scadente ale statului către societăți: ex. rambursare TVA, concedii medicale

– Amânarea/eșalonarea plății taxelor locale, impozitelor pe terenuri/clădiri/profit, si TVA pentru sfârșitul anului 2020 urmată de posibilitatea plătii sumelor datorate pe anul 2020 în trimestrul I 2021.

  1. Complementare:

– Amânarea plătii taxelor vamale si proceduri mult mai rapide și eficiente de tranzit vamal (inclusiv puncte de trecere frontieră dedicate tranzitului de mărfuri) și accelerare a proceselor de rambursare inter-alia

– Amânarea țintelor europene de reducere a emisiilor datorate automobilelor (referință Green Deal) ex. ținta CAFE 2021 = 95 CO2/km, puternic influențată de disponibilitatea vehiculelor hibride si electrice – Clarificarea obținerii certificatelor de urgență.

Ce măsuri au implementat companiile auto?

Printre măsurile adoptate până acum de companiile din industria auto se numără extinderea la 5 zile/săptămână a telemuncii acolo unde este posibil; planuri de asigurare a resurselor IT/IS necesare pentru continuitatea activității; orar flexibil de muncă; celule de criză cu monitorizarea zilnică a situației și impactului covid-19, precum și monitorizarea orarului de livrările piese și utilaje; planuri de securizare/continuitate a activităților critice și strategice pentru fiecare sector; bilanț fizic al furnizorilor ce prezintă riscuri, de exemplu al celor din China și Italia, etc.