Home FMCG Rece, controlat, rapid: cum livrează Yellow Fresh bananele în România

Rece, controlat, rapid: cum livrează Yellow Fresh bananele în România

Rece, controlat, rapid: cum livrează Yellow Fresh bananele în România

Cunoscută pentru brandul său de banane Yellow®, compania poloneză Citronex nu este doar un furnizor, ci un integrator end-to-end pe întreg lanţul de aprovizionare – de la plantaţii până la raft. Citronex livrează banane premium marilor retaileri din Europa de Est și operează deja în trei ţări – Polonia, România și Ungaria.

Compania poloneză construiește strategic o reţea logistică paneuropeană care asigură calitatea constantă a produselor și livrări la timp în toată Europa. „Suntem deja numărul unu în Polonia, Ungaria și România. Urmează Europa de Vest. Experienţa acumulată aici ne oferă încrederea că putem face acest pas,” declară Fryderyk Schiller, Chief Operations Officer Yellow Fresh Fruits.

România – hub logistic pentru Sud-Estul Europei

În România, Citronex operează două centre de coacere moderne, în Timișoara și Chitila (lângă București). Aceste două depozite joacă un rol central în strategia companiei privind logistica și lanţul de aprovizionare pentru Europa de Sud-Est. Bananele ajung din America de Sud, în special din Ecuador, Columbia și Guatemala în porturile Bremerhaven și Rotterdam, apoi sunt transportate pe cale ferată către terminalul intermodal din Arad. De acolo, Citronex le distribuie folosind flota proprie către cele două centre de coacere. „Primim săptămânal două trenuri cu containere. Le preluăm cu șasiurile noastre, le descărcăm în Timișoara și redirecţionăm o parte spre Chitila. În funcţie de cerere, bananele sunt coapte întrunul dintre cele două centre. Din Timișoara livrăm în România și uneori în Ungaria. Din Chitila – în România și Bulgaria. Dacă este nevoie, livrăm chiar și în Polonia din România,” explică Fryderyk Schiller.

Cu camere de coacere în Timișoara și în Chitila, fiecare având capacitatea de a procesa două containere simultan, compania menţine o capacitate mare de operare.

Acestea permit controlul riguros al temperaturii și umidităţii, iar întregul proces de coacere durează între 5 și 7 zile. Citronex livrează bananele în diferite stadii de coacere, de la verde intens (culoarea 2) la galben auriu (culoarea 4+), pentru a se potrivi cu cerinţele fiecărui retailer.

Transportul intermodal este foarte important pentru noi. Cu trenul, putem estima exact ora sosirii containerelor. În comparaţie, camioanele ajung la ore diferite, iar centrele de distribuţie trebuie să funcţioneze non-stop. Trenul ne permite să planificăm totul mai eficient din punct de vedere logistic și este mai ecologic.- Fryderyk Schiller Chief Operations Officer Yellow Fresh Fruits

Yellow® – brandul care livrează calitate

Citronex nu transportă doar banane – construiește un brand. Aproape 99% dintre bananele vândute poartă eticheta Yellow®, un simbol al calităţii premium și livrării la timp. „Nu cumpărăm de la oricine! Ne aprovizionăm doar de la cultivatori de încredere, coacem în centrele proprii și livrăm cu flota noastră,” spune Fryderyk Schiller. „Pentru a crește notorietatea brandului Yellow® sponsorizăm echipa naţională de fotbal a României și echipa de baschet a Poloniei.” Datorită acestei abordări orientate pe brand, Citronex a devenit un furnizor de încredere pentru marii retaileri din Europa de Sud-Est.

Peste 95% din livrările Yellow Fresh sunt realizate cu flota proprie de camioane frigorifice, Euro 6, achiziţionate în 2025.

Din America de Sud către Europa – temperatură riguros monitorizată

Bananele provin din Ecuador, Columbia și Guatemala. Transportul este monitorizat atent din punct de vederii al temperaturii pe întreg parcursul – bananele trebuie menţinute constant la 14°C, orice abatere putând compromite un întreg container. Fiind vorba de un produs perisabil, logistica este esenţială. Citronex gestionează riscurile logistice prin aprovizionări săptămânale multiple cu mai multe nave. „Suntem deja unul dintre cei mai mari operatori de coacere și distribuţie a bananelor din Europa.

Peste 95% din livrările Yellow Fresh sunt realizate cu flota proprie de camioane frigorifice, Euro 6, achiziţionate în 2025.

Nu depindem de un singur port sau o singură navă – avem multiple sosiri săptămânale, ceea ce ne oferă flexibilitate în caz de întârzieri,” punctează COO-ul Yellow Fresh Fruits. „În trecut am folosit portul Constanţa, dar este foarte dificil,” recunoaște el. „Se lucrează ca acum 20 de ani – fără operaţiuni în weekend, întârzieri, proceduri învechite. Pentru noi, timpul e esenţial. O întârziere de o zi înseamnă probleme majore. Până când Portul Constanţa nu va fi modernizat, vom continua să folosim porturile din Vestul Europei.” Această strategie multi-port și multi-ţară oferă Citronex un avantaj competitiv, permiţând redistribuirea rapidă a stocurilor între facilităţile din Polonia, România și Ungaria în caz de probleme logistice.

Transport feroviar, sustenabilitate și viitor electric

România rămâne o provocare în ceea ce privește infrastructura, dar transportul pe calea ferată s-a dovedit a fi mai predictibil și mai ecologic, devenind soluţia preferată de Citronex. Compania ia în calcul și tranziţia către energie verde. În timp ce pentru serele de roșiiun alt segment de business al Citronex se folosește energie din surse regenerabile, centrele de coacere pentru banane din România urmează să facă această tranziţie treptat. În plus, compania urmărește îndeaproape evoluţia tehnologică a camioanelor electrice. „Camioanele electrice sunt excelente pentru livrări pe distanţe scurte – sub 200 km. Dar pentru rute precum Bremerhaven – România, cu peste 1.000 km, capacitatea bateriilor și lipsa infrastructurii de încărcare reprezintă încă obstacole semnificative.”