Home Intermodal Sorin Chinde, Grampet: Un transport feroviar sustenabil nu poate fi efectuat cu tracţiune diesel

Sorin Chinde, Grampet: Un transport feroviar sustenabil nu poate fi efectuat cu tracţiune diesel

Sorin Chinde, Grampet: Un transport feroviar sustenabil nu poate fi efectuat cu tracţiune diesel

România va deveni un hub regional pentru mărfurile care intră în Europa via China, dacă se investeşte în infrastructură şi nu se mai risipesc bani europeni, este de părere Sorin Chinde, Vicepreşedintele Diviziei Transport din cadrul Grupului Grampet. Compania Grampet

Eficienţa transportului feroviar este dată de investiţiile în infrastructură şi în politicile publice de dezvoltare. Din acest punct de vedere Sorin Chinde, Vicepreşedintele Diviziei Transport a Grupului Grampet, afirmă că sumele implicate pentru dezvoltarea sau modernizarea infrastructurii, nu doar feroviare, ci şi rutiere şi navale, sunt foarte mari, acesta fiind unul dintre motivele pentru care statele preferă să îşi unească eforturile şi să dezvolte „doar anumite rute”.

Oficialul crede că în actualul context geopolitic, deşi nu este ajutată de geografie, România are şansa să devină un hub regional în ceea ce priveşte tranzitul terestru pentru mărfurile ce intră în Europa din China. Condiţia este ca statul să realizeze investiţiile promise, proiecte importante menite să sprijine mediul de afaceri. „Ce lipseşte aici este o conexiune permanentă care să lege porturile georgiene de Constanţa. Din păcate statul român lasă realizarea acestei conexiuni pe seama mediului privat, fără a sprijini în vreun fel o astfel de acțiune. Portul Constanța înregistrează astăzi o creștere de trafic semnificativă datorită mărfurilor ucrainene, nu datorită vreunui flux de tranzit ”, afirmă specialistul.

Armonizarea procedurilor vamale pe Middle Corridor

Mult dezbătuta rută Asia-Europa prin Middle Corridor încă suferă în privinţa competitivităţii în ceea ce privește serviciile regulate, timp de tranzit și costuri, însă transportul pe calea ferată este şi va continua să fie cea mai sustenabilă variantă de transport, explică Sorin Chinde. Pe termen scurt, varianta feroviară prin ţările ce tranzitează acest culoar eurasiatic este afectată de preluarea a unor volume tot mai mari în transportul maritim pe fondul scăderii ratelor navlurilor, însă pe pentru ca ruta să fie una sustenabilă pe termen lung altele sunt nevoile ce trebuie rezolvate. Marea provocare, consideră oficialul Grampet, este ca aceste coridoare să devină funcționale. Acest lucru, afirmă Vicepreşedintele Diviziei Transport, înseamnă armonizarea procedurilor vamale, reducerea staţionărilor în frontieră şi scăderea timpi de tranzit:

Din punctul nostru de vedere existenţa mai multor rute oferă mai multe soluţii pentru a satisface cererile de transport ale clienţilor. Să nu uităm că actuala conexiune terestră Asia-Europa prin Rusia a necesitat ani de zile până când a fost posibil ca trenurile să facă 15 zile din China până în Polonia”, spune Sorin Chinde.

Tracţiunea electrică, viitorul transportului feroviar de marfă

Unul dintre avantajele competitive ale transportului feroviar de marfă este oferirea serviciilor de către companiile din sector pe baza unor contracte pe termen mediu şi lung, dat fiind faptul că este un mod de transport previzibil şi planificabil. Însă creşterea preţurilor din sectorul energetic din toată Europa, nu doar din România, dă peste cap acest avantaj şi afectează predictibilitatea angajamentelor.

Un transportul feroviar sustenabil nu poate fi efectuat utilizând tracţiune diesel, afirmă Sorin Chinde. „Chiar dacă uneori preţurile energiei au făcut ca tracţiunea diesel să fie mai ieftină, pe termen mediu şi lung nu există altă opţiune decât utilizarea tracţiunii electrice acolo unde este posibil.

Investiţii în creşterea capacităţii electrice

Grampet operează o flotă de 400 de locomotive şi 20.000 de vagoane pentru toate tipurile de transport. Grupul este prezent în opt ţări – România, Bulgaria, Republica Moldova, Ungaria, Austria, Serbia, Croaţia, Germania şi Grecia. Anual, compania transportă circa 22 milioane de tone de marfă din care aproximativ 20% la nivel internațional, iar industriile în care activează sunt Petrol & Gaze, Minerit, Construcții, Agricultură și Industria auto.

Grupul derulează un program investiţional în valoare de 70 de milioane de euro pentru construcţia a 500 de vagoane de mare capacitate în fabrica proprie de la Simeria şi în creşterea eficienţei energetice a forţei de tracţiune. „Transformarea unor locomotive diesel în unităţi pe baterii este un proiect intern al Grupului Grampet bazat strict pe eficienţă. Bineînţeles, există şi o importantă componentă de mediu, dar în România nu există stimulente pentru sectorul feroviar cu scopul reducerii GES (n.r. – gaze cu efect de seră)”, a mai spus Sorin Chinde.