Home Intermodal BERD susține modernizarea căilor ferate din Republica Moldova

BERD susține modernizarea căilor ferate din Republica Moldova

BERD susține modernizarea căilor ferate din Republica Moldova

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a acordat un împrumut de 23 de milioane de euro Căilor Ferate Moldovenești pentru a sprijini reabilitarea a două secțiuni cheie de pe coridorul feroviar nord-sud al țării, parte a inițiativei “culoarele solidarității” a UE pentru îmbunătățirea transportului către și dinspre Ucraina.

Potrivit BERD, proiectul va stimula dezvoltarea economică a Republicii Moldova și, în același timp, va facilita transportul mai rapid și mai eficient al mărfurilor din Ucraina către Uniunea Europeană prin Moldova.

Având în vedere că se așteaptă ca traficul rutier și feroviar între Ucraina și Uniunea Europeană să crească și mai mult odată cu începerea reconstrucției Ucrainei, proiectul a atras, de asemenea, un grant de investiții de până la 20 de milioane de euro din partea Uniunii Europene prin intermediul instrumentului său “Nevoi de politică externă”.

Cofinanțarea finală de 28 de milioane de euro pentru proiectul de 71 de milioane de euro va proveni de la Căile Ferate din Moldova (CFM), care va fi responsabilă de implementarea proiectului.

Eficiență operațională pe calea ferată

Proiectul vizează creșterea potențialului logistic și de tranzit al Republicii Moldova și aduce eficiență operațională ca urmare a îmbunătățirii infrastructurii regionale prin reabilitarea infrastructurii feroviare, mai întâi pe tronsonul feroviar Valcineț – Bălți – Ungheni și apoi, într-o a doua etapă de lucrări, pe tronsonul Chișinău – Câineni al coridorului.

Fondurile BERD și grantul UE vor finanța achiziția materialelor necesare pentru reabilitarea tronsoanelor de linie de cale ferată. Proiectul va crește securitatea alimentară prin facilitarea accesului mărfurilor ucrainene la cel mai mare port operabil de la Marea Neagră, Constanța, precum și la porturile din România, Republica Moldova și Ucraina, la Galați, Reni, Ismail și Giurgiulești. Acestea au o capacitate operațională cumulată care poate absorbi o parte semnificativă din nevoile de export ale Ucrainei.

Transportul acestor mărfuri pe calea ferată va aduce, de asemenea, beneficii pentru mediu. Capacitatea actuală redusă a rețelei moldovenești înseamnă că majoritatea mărfurilor transportate spre vest din Ucraina prin Moldova se deplasează pe cale rutieră.