Home Logistics #Profil de Manager: Mihai Cazacu, Department Manager Secondary Logistics East – Value Chain Optimization OMV Petrom

#Profil de Manager: Mihai Cazacu, Department Manager Secondary Logistics East – Value Chain Optimization OMV Petrom

#Profil de Manager: Mihai Cazacu, Department Manager Secondary Logistics East – Value Chain Optimization OMV Petrom

Este un parcurs profesional divers un atu cheie în logistică și transport? Mihai Cazacu – Department Manager Secondary Logistics East – Value Chain Optimization OMV Petrom susţine cu tărie ipoteza, mai ales că propria experienţă confirmă acest lucru, iar competenţele pe care le-a dezvoltat în sectoare aparent diferite îl ajută astăzi să gestioneze cu succes provocările logisticii moderne.

Mergând împotriva curentului, acesta a făcut tranziţia din sectorul public către cel privat, mai exact de la o carieră ca ofiţer specializat în siguranţă naţională și combaterea criminalităţii organizate la roluri de asset management și business development în mediul privat.

“Cariera mea a debutat în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, unde, timp de peste zece ani, am activat ca ofiţer specializat în siguranţă naţională și combaterea criminalităţii organizate. În această perioadă, am participat la investigaţii complexe și am colaborat cu echipe internaţionale, inclusiv din Marea Britanie și alte state europene, ceea ce mi-a dezvoltat abilităţile analitice și capacitatea de a aborda problemele într-un mod structurat,” explică Mihai Cazacu.

În primele roluri în mediul privat în asset management și business development, a dezvoltat și menţinut relaţii solide cu reciclatori, clienţi și alţi parteneri relevanţi pentru a facilita recuperarea activelor.

Valorificând experieţa anterioară, a participat și la investigarea situaţiilor de utilizare neautorizată sau vânzare ilegală, a oferit partenerilor suport și informaţii privind drepturile de proprietate și procedurile de returnare și a implementat măsuri proactive de prevenire a pierderilor.

“Din 2014, am intrat în domeniul corporate security și loss prevention la OMV Petrom, iar din 2019 coordonez logistica pentru România și ţările din Est, mai exact transportul produselor de rafinărie de la depozite la clienţii finali, staţiile de distribuţie carburanţi și clienţii comerciali.

Experienţa acumulată anterior s-a dovedit extrem de valoroasă în actualul meu rol, oferindu-mi o viziune de ansamblu asupra riscurilor, gestionării incidentelor și importanţei colaborării între departamente. Competenţele de analiză, investigaţie și negociere dezvoltate în cariera anterioară sunt esenţiale astăzi în optimizarea proceselor logistice și în administrarea contractelor de transport de mare valoare pe care le gestionez,” afirmă Mihai Cazacu.

În acest moment, cea mai mare provocare, în special în sectorul transportului rutier de carburanţi, este gestionarea incertitudinii generate de volatilitatea pieţei energetice și de contextul geopolitic instabil. Pentru mine, ca profesionist care coordonează logistica secundară la OMV Petrom, provocarea momentului constă în a asigura continuitatea și eficienţa transportului rutier de carburanţi, menţinând în același timp costurile sub control și respectând toate reglementările de mediu și siguranţă. În plus, angajamentul de a reduce amprenta de carbon și de a implementa soluţii logistice sustenabile necesită investiţii continue în tehnologie, formarea echipei și dezvoltarea de parteneriate strategice cu furnizorii – Mihai Cazacu Department Manager Secondary Logistics East – Value Chain Optimization OMV Petrom

Perspectiva de ansamblu

De-a lungul carierei sale, Mihai mărturisește că a avut privilegiul de a lucra alături de mentori valoroși atât în sectorul public, cât și în cel privat, de la care a invăţat lecţii esenţiale despre integritate, perseverenţă și gândire strategică.

“Unul dintre sfaturile care m-au influenţat cel mai mult a fost să nu pierd niciodată din vedere perspectiva de ansamblu, chiar și atunci când provocările zilnice par copleșitoare. În logistică, unde fiecare decizie poate avea repercusiuni în lanţ, această perspectivă macro este vitală. Să înţelegi contextul și să iei decizii bine fundamentate, nu impulsive, poate face diferenţa între succes și eșec.” Astăzi, din postura de lider, își încurajează colegii mai tineri să fie deschiși, să pună întrebări și să vină cu idei noi. Curiozitatea și dorinţa de a învăţa, spune el, sunt esenţiale în acest domeniu dinamic. “Logistica evoluează rapid, iar adaptabilitatea și deschiderea către inovaţie sunt atuuri importante. Consider că investiţia în dezvoltarea profesională a oamenilor nu este doar o datorie morală, ci și o necesitate pentru succesul pe termen lung al echipei și al companiei.

Anatomia unei zile de lucru

O zi tipică ca Department Manager Secondary Logistics East – Value Chain Optimization la OMV Petrom implică un mix de coordonare operaţională, analiză strategică și colaborare interdepartamentală pentru a asigura eficienţa și siguranţa lanţului logistic.

Mai exact Mihai se ocupă de coordonarea operaţiunilor de transport secundar pentru alimentarea staţiilor de carburanţi și a clienţilor comerciali din România și de implementarea măsurilor de siguranţă rutieră și operaţională în Serbia, Bulgaria și Moldova.

„Printre responsabilităţile principale se numără asigurarea capacităţilor de transport necesare și optimizarea rutelor, negocierea și gestionarea contractelor de transport de mare valoare, monitorizarea performanţei furnizorilor și implementarea de măsuri corective atunci când este necesar.

Coordonez proiecte de optimizare a lanţului logistic end-to-end și colaborez cu alte departamente pentru implementarea de soluţii tehnologice avansate.

Un exemplu concret este utilizarea unei aplicaţii pentru optimizarea rutelor de transport, creșterea siguranţei rutiere, vizualizarea și analiza datelor operaţionale, ceea ce ne ajută să identificăm rapid zonele de ineficienţă și să luăm decizii informate, bazate pe date.”

O altă componentă importantă a activităţii lui Mihai, unde abilităţile sale de investigator se dovedesc extrem de utile, este managementul riscurilor și gestionarea reclamaţiilor legale legate de transport.

Digitalizarea și optimizarea lanţului logistic – obiective pe agenda de lucru

Agenda pentru 2025 include proiecte axate pe digitalizarea și optimizarea lanţului logistic, prin implementarea unor soluţii avansate de monitorizare a transportului și reducerea pierderilor operaţionale la un minim istoric. Astfel, dincolo de creșterea eficienţei, aceste proiecte transformă complet modul în care compania gestionează operaţiunile logistice.

Un alt obiectiv strategic important este consolidarea parteneriatelor cu furnizorii, pentru a asigura flexibilitate și rezilienţă în lanţul de aprovizionare. Lecţiile ultimilor ani au evidenţiat cât de esenţiale sunt diversificarea și redundanţa pentru a face faţă provocărilor neprevăzute.

Pe termen lung, ne propunem să dezvoltăm o logistică eficientă și sustenabilă, prin inovaţie și excelenţă operaţională. Acest demers presupune nu doar optimizarea continuă a proceselor existente, ci și anticiparea și pregătirea pentru provocările viitoare ale industriei,” declară Mihai Cazacu.

Competenţe cheie pentru o carieră de succes

Drumul spre succes al unui profesionist în logistică nu este niciodată lin, necesitând o combinaţie complexă de competenţe tehnice și soft skills. Gândirea strategică și orientarea spre optimizare continuă sunt fundamentale – capacitatea de a vedea imaginea de ansamblu și de a identifica oportunităţi de îmbunătăţire continuă sunt competenţe din categoria “must have”.

“Abilităţile de negociere și management al contractelor sunt de asemenea cruciale, mai ales când este vorba despre gestionarea unor contracte de mare valoare. În plus, capacitatea de a analiza și sintetiza date operaţionale devine tot mai importantă în contextul digitalizării și al volumului mare de informaţii disponibile – abilitatea de a extrage insighturi relevante din date poate face diferenţa în luarea deciziilor,” este de părere Mihai Cazacu.

La acestea se adaugă și cunoașterea legislaţiei și a reglementărilor specifice domeniului, vitală mai ales în contextul complexităţii mediului internaţional în care se desfășoară operaţiunile logistice. Nu în ultimul rând, adaptabilitatea și rezilienţa la schimbare și situaţii neprevăzute sunt competenţecheie într-o lume volatilă și plină de incertitudini. În perioada următoare, ca factori de transformare în supply chain, Mihai punctează digitalizarea și automatizarea proceselor logistice, alături de integrarea tehnologiilor precum IoT (Internet of Things), analiza avansată a datelor și inteligenţa artificială, care vor aduce și mai multă transparenţă și o eficienţă operaţională.

“Consider că transformarea digitală nu se rezumă doar la implementarea de noi tehnologii, ci presupune și o schimbare profundă de mentalitate și de cultură organizaţională. Totodată, sustenabilitatea va deveni un criteriu central în selecţia partenerilor și a soluţiilor logistice adoptate. Responsabilitatea faţă de mediu și societate va cântări din ce în ce mai mult în deciziile strategice.”