Home Intermodal Supracapacitatea: principala ameninţare pentru liniile maritime de containere

Supracapacitatea: principala ameninţare pentru liniile maritime de containere

Supracapacitatea: principala ameninţare pentru liniile maritime de containere

Stefan Verberckmoes Senior shipping analyst Alphaliner, parte a AXS Marine, platformă de date pentru transportul maritim containerizat, a vorbit pe scena #EECONECTED 2025 despre instabilitatea și volatilitatea din industrie.

„ Multă vreme, Maersk a fost cea mai mare linie maritimă de containere din lume. Astăzi, Mediterranean Shipping Company (MSC) este liderul detașat. Împreună cu Maersk și CMA CGM, aceste trei companii controlează aproape jumătate din piaţa globală.

Top 5 este completat de COSCO Shipping Lines – cel mai mare transportator asiatic – și HapagLloyd, cele cinci ajungând la o cotă de piaţă de 65%,” a explicat expertul Alphaliner.

Flota mondială de nave portcontainer a atins un record de 7.360 de nave, în creștere cu 8% faţă de anul trecut.

Mai îngrijorător este ritmul construcţiilor noi: „Am depășit pragul de 10 milioane TEU în construcţie, adică peste 30% din flota existentă – dublu faţă de nivelul normal,” a punctat Stefan Verberckmoes.

Însă supra-capitarea flotei de nave nu este singura provocare.  Transportul maritim este puternic afectat de volatilitate: schimbările climatice, seceta din Canalul Panama, războiul din Ucraina, grevele din porturi, pirateria sau blocajele din Suez.

Doar închiderea rutei Suez a rezultat într-o creștere cu 10% a capacităţii globale de transport, navele fiind obligate să ocolească Africa.

Profituri între extreme

Înainte de COVID-19, supracapacitatea aducea pierderi majore pentru liniile maritime. Pandemia a schimbat totul: cererea pentru bunuri de consum a explodat, iar „marjele de 50% au devenit posibile peste noapte”. Clienţii plăteau orice pentru a-și transporta marfa. Dar perioada de aur a trecut, a explicat Stefan Verberckmoe . În ciuda crizei din Marea Roșie, profiturile liniilor maritime scad din nou. „Transportul maritim nu este subvenţionat – trebuie să facă bani.

Tranziţia verde

Liniile maritime investesc masiv în nave noi, multe alimentate cu LNG sau metanol. Sunt deja în construcţie peste 500 de nave cu combustibili alternativi, un pas către obiectivul de neutralitatea climatică. Problema? „Navele vin, dar nu există combustibilul necesar. Biocombustiblii sunt disponibili în cantităţi limitate și extrem de scumpi.”

O altă provocare subliniată de către senior analystul Alphaliner este faptul că deși flota crește, porturile nu ţin pasul. Aproape 20% din navele lumii stau la ancoră, așteptând descărcarea. CEO-ul Hapag-Lloyd explica: „În fiecare an trebuie să creștem flota cu 2% doar pentru a compensa timpii de așteptare.”

Crizele recente au absorbit excesul de nave, dar pericolul revine. „Probabil vom intra într-o nouă perioadă de supracapacitate. Este o veste bună pentru clienţi, pentru că tarifele scad. Dar este o veste proastă pentru liniile maritime, pentru că revin pierderile.”