Home Logistics Comerț international Comerţul online creşte în ritm alert, dar pieţele se dezvoltă diferit

Comerţul online creşte în ritm alert, dar pieţele se dezvoltă diferit

Comerţul online creşte în ritm alert, dar pieţele se dezvoltă diferit

Retailul online în Europa şi-a continuat în ultimul an creşterea accentuată până la valoarea de 534 miliarde euro în 2017, echivalentul unei creşteri procentuale de 11%. Pentru 2018, estimările arată o piaţă situată în jurul valorii de 602 miliarde, ceea ce reprezintă o creştere de 13% comparativ cu 2017, aproape dublu faţă de 2013, când valoarea totală a comerţului online era de 307 miliarde euro.

Raportul anual European B2C Ecommerce Report, lansat de către Ecommerce Europe şi EuroCommerce evidenţiază o serie de aspecte cheie care arată direcţia către care se îndreaptă retailul online şi trendurile care mişcă piaţa. Retailul online este mai puternic dezvoltat în vestul Europei, pieţele de aici generând aproximativ 68% din totalul veniturilor pe acest segment. Acest fapt este atribuit în special infrastructurii mult mai dezvoltate în Europa de Vest, penetrării mai ridicate a internetului în rândul populaţiei, nivelului mai ridicat de încredere a populaţiei în comercianţii online şi  familiarităţii cu utilizarea magazinelor online.

Sudul, Nordul şi Estul Europei au o cotă de piaţă mai redusă din piaţa europeană de ecommerce, de 12%, 8% şi respectiv 6%. Totuşi, acestea sunt regiunile care înregistrează cea mai rapidă dezvoltare a comerţului online, România aflându-se în topul clasamentului cu o creştere de 37% a pieţei de retail online în ultimul an. Marea Britanie este cea mai mare piaţă de comerţ online din Europa, cu o valoare de 178 miliarde euro, urmată de Franţa – 93,2 miliarde euro şi Germania – 93 miliarde euro.

Trenduri în comerţul online

Rata de adopţie şi penetrare a comerţului online diferă foarte mult de la regiune la regiune şi reprezintă o oportunitate pentru retaileri de a-şi creşte baza de clienţi. Ţări precum Olanda, Suedia sau Marea Britanie reprezintă pieţe mature, cu o bază de clienţi obişnuită să comande online produse şi servicii (82%, 81%, respectiv 78%). Cu toate acestea, pieţe precum Macedonia, România, Moldova se situează mult mai jos în clasament, chiar şi în condiţiile unui nivel de penetrare a internetului ridicat, astfel că acestea prezintă potenţial de dezvoltare.

Majoritatea oamenilor cheltuie online, în medie, între 100 şi 499 euro şi achiziţionează cel mai adesea obiecte de îmbrăcăminte şi spor tive, media şi computer software, cazări şi bilete de avion. 38% dintre cumpărătorii online au făcut achiziţii din altă ţară în 2017. Dintre aceştia, jumătate au decis să cumpere de la un retailer cu sediul în ţara lor. Doar 19% au cumpărat de la un retailer dintr-o altă ţară a Uniunii Europene şi doar 13% de la un retailer din afara UE.

Dintre ţările cuprinse în raport, cumpărătorii din Macedonia şi Portugalia au făcut cele mai multe cumpărături online din afara graniţelor ţării (85%). La polul opus se află Turcia (2%), România (3%) şi Polonia (6%). Raportul relevă şi principalele provocări cu care se confruntă consumatorii atunci când fac achiziţii online. 17% dintre aceştia se declară nemulţumiţi de rapiditatea cu care se face livrarea, iar 13% văd ca principal aspect negativ defec ţiunile tehnice.