Home Retail Crestere usoara pentru pietele de real estate

Crestere usoara pentru pietele de real estate

Companiile imobiliare văd o creștere a pieței în acest an, însă se feresc să facă pronosticuri în procente. Oficialii marilor companii spun că piața ar putea crește ca urmare a evoluției achizițiilor din domeniu, mai ales dacă, așa cum se așteaptă, băncile vor începe să execute mai agresiv proprietățile finanțate în perioada de boom. O creștere se întrevede și în sectorul de retail, acolo unde se previzionează o creștere a numărului de centre comerciale.
Estimările de îmbunătățire pe diferite segmente de piață, cum sunt cel al închirierilor sau achizițiilor, au determinat companiile să își bugeteze afaceri în crestere. Astfel, CB Richard Ellis și DTZ Echinox și-au bugetat afaceri în crestere cu până la 15% în 2011, față de 2010. Pe creștere mizează și Coldwell Banker Affiliates of Romania în 2011, însă oficialii agenției nu au făcut estimări procentuale. Toate cele trei companii sunt în top 10 firme de consultanță imobiliară. Oficialii companiilor au spus, anterior, că în 2010 au înregistrat cifre de afaceri similare cu cele din 2009.

Mai degrabă stabilizare decât creștere
Când vine vorba de întreaga piață, există și manageri care mizează mai degrabă pe stabilizare, decât pe creștere. Radu Lucianu, managing director pe România în cadrul CB Richard Ellis, spune că valoarea pieței va fi similară cu cea din 2010 și menționează că cel mai important factor pentru evoluția pieței este traiectoria economiei României.
Oana Iliescu, șefa DTZ, privește și mai în detaliu problema și consideră că încrederea investitorilor în piața locală va fi factorul determinant. “După declinul dramatic din 2009, piața de consultanță imobiliară din România și-a revenit usor în 2010 și va continua să crească într-un mod firesc în 2011. Piața inchirierilor (birouri, retail, industrial) va continua revenirea, dar evoluția tranzacțiilor imobilare (vânzare/cumpărare) va fi cea care va face diferența în 2011, în condițiile în care așteptările proprietarilor și cele ale investitorilor au început să se apropie’, spune Oana Iliescu, managing director la DTZ Echinox. Ea consideră ca principalul factor care va determina evoluția imobiliarelor în acest an este, pe lângă revenirea economică, recâștigarea încrederii investitorilor. “Un rol la fel de important l-ar putea avea reluarea finanțărilor și “eliberarea” portofoliilor imobiliare de către bănci”, spune Iliescu.

Diferențe vizibile în piață
Și Valentin Ilie, CEO Coldwell Banker Affiliates of Romania, crede că piața imobiliara va crește în acest an, dar nu uniform. Nu va fi o evoluție similară pe toate segmentele, vor fi diferențe vizibile.
Potrivit lui Ilie, rezidențialul va merge un pic mai bine în ceea ce privește numărul de tranzacții. Locuințele mai ieftine sau cele al caror preț se încadrează sau este puțin peste plafonul actual stabilit prin programul Prima Casă vor avea o creștere de volum mai mare de tranzacții.
“Prețurile pe segmentul rezidential înregistrează în acest moment o tendință descrescătoare, însă nu estimez în acest an o scădere mai mare de 10%, care va fi oricum în trepte”, spune Ilie.
În ceea ce privește tranzacțiile de investiții, Ilie vede o activitate mai mare în ceea ce privește preluări de proiecte aflate în insolvență sau faliment.
Potrivit datelor financiare pe 2009 și celor mai recente bilanțuri financiare disponibile public, Coldwell Banker era lider de piață cu afaceri de 15,6 milioane lei. Pe poziția a doua se situa Cushman&Wakefield cu 15 milioane lei. Colliers a raportat în 2009 afaceri de 11,9 milioane lei, iar DTZ Echinox a înregistrat afaceri de 10,6 milioane lei. CB Richard Ellis Eurisko a înregistrat afaceri de 8,6 milioane lei în 2009. Compania a obținut venituri și prin firma CBRE Services în valoare de 4,9 milioane lei în 2009.

Câte Malluri încap în Romania?
Compania de consultanţă imobiliară DTZ a mai dat publicității un studiu prin care previzionează o creştere a numărului de centre comerciale noi ce urmează a fi deschise în 2011 şi 2012. Acest fenomen va fi cu precădere simţit în Europa Centrală şi de Est, fiind determinat de o creştere puternică a cheltuielilor de consum şi de actualul deficit de centre comerciale.
“În România, stocul de retail modern la mia de locuitori se situa la nivelul de 64 de metri pătraţi la finele anului 2010, aproape de patru ori sub media europeană de 238 mp. O analiză realizată de DTZ Echinox în trimestrul al treilea din 2010 estimează că piaţa românească mai poate absorbi 784.000 de metri pătraţi de spaţii moderne de retail, până la saturaţie , luând în calcul stocul la zi, veniturile medii ale populaţiei, rata şomajului, nivelul consumului şi statisticile principalelor ţări din regiune”, a declarat Bogdan Sergentu, şeful departamentului “Valuations and Consulting” al DTZ Echinox.
Astfel, un calcul simplu arată că, ţinând cont de o suprafaţă medie a unui centru comercial de 25.000 de metri pătraţi, în România ar mai putea fi deschise încă 31 de noi malluri.
Sectorul de retail a reprezentat 34% (circa 31,3 miliarde de euro) din totalul investiţiilor din Europa în 2010, acesta fiind cel mai înalt nivel înregistrat din ultima decadă.